• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4538 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۶ آذر

جشنواره قصه‌گويي تا پايان آذر ادامه دارد

شب يلدا و قصه

تينا جلالي

 

 

از سال گذشته انجمن قصه‌گويي در كانون با هدف ارتقاي سطح قصه، آموزش و ترويج آن راه‌اندازي شد. به گفته مسوولان اين حوزه (محمدرضا زمرديان، معاون فرهنگي) كانون پرورش فكري كودكان و نوجوان بيش از بيست سال ترويج قصه‌گويي كرده اما متر و معياري در داوري‌ها نداشته، حالا تصميم دارند براي اولين بار معيارهاي داوري براي اين جشنواره قصه‌گويي تعريف كنند كه معرفي قصه‌گوهاي موفق و توانمند به مخاطبان اين حوزه از جمله اهداف پيش‌روي آنهاست. قرار است افراد منتخب در جشنواره قصه‌گويي مورد توجه و حمايت قرار بگيرند و در همين زمينه نيز مجموعه بازنويسي ۴۰ قصه كهن ايراني در دست توليد قرار گرفته و به زودي براي استفاده قصه‌گويان در ۴ مجلد منتشر مي‌شود. سروش صحت، دبير هنري اين رويداد پيش‌تر در اهميت و جذابيت‌هاي قصه و قصه‌گويي توصيه كرده بود كه لابه‌لاي موبايل‌بازي و كار با كامپيوتر و فيلم ديدن تلاش كنيم كتاب قصه هم بخوانيم.

برنامه‌هاي شب يلدا

اما از آنجايي كه سنت قصه‌گويي با شب يلدا گره خوره و اساسا شب يلدا شب قصه‌گويي است و در فرهنگ و سنت ما اين شب بسيار اهميت دارد در آستانه قرار گرفتن در بلندترين شب سال، كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان به عنوان ميزبان برگزاري بيست‌ودومين جشنواره قصه‌گويي به استقبال اين رويداد رفته و از روز 26 آذر تا پايان آذرماه با قصه‌گويي مهمان‌هاي ويژه در تدارك برنامه‌اي سرگرم‌كننده و مفرح براي مخاطبان خود است.رضا كيانيان، گيتي خامنه، بهرام شاه‌محمدلو، مصطفي رحماندوست، مجيد قناد، سارا روستاپور از جمله هنرمنداني هستند كه در اين دوره از جشنواره به قصه‌گويي براي مخاطبان خواهند پرداخت. هنرمندان در اين مراسم قصه منتخب خود را يا بر اساس سليقه ادبي خودشان انتخاب مي‌كنند يا گوشه‌اي از زندگي‌شان را براي علاقه‌مندان روايت مي‌كنند. گيتي خامنه، مجري برنامه‌هاي كودك و نوجوان تلويزيون و داور بخش بين‌الملل در بيست و دومين جشنواره بين‌المللي قصه‌گويي، روز سه‌شنبه 26 آذر قصه‌اي از زندگي خود براي مخاطبان خواهد گفت. بهرام شاه‌محمدلو، قصه‌گو و مجري پيشكسوت در حوزه كودك و نوجوان، روز چهارشنبه 27 آذر ساعت 5 عصر براي حاضران قصه منتخب خود را تعريف مي‌كند. مصطفي رحماندوست، شاعر و نويسنده كودك و نوجوان پنجشنبه ساعت 5 عصر قصه‌گويي مي‌كند. قصه‌گويي سارا روستاپور، مجري كودك روز جمعه در تاريخ 20 آذر ساعت 11صبح و قصه‌گويي عمو قناد، قصه‌گوي برنامه‌هاي كودك و نوجوان همان روز ساعت 5 عصر اجرا مي‌شود.اجراي قصه‌گويي هنرمندان همزمان با شب يلدا به رضا كيانيان اختصاص دارد. اين بازيگر روز شنبه، در تاريخ 30 آذرماه قصه خود را براي
علاقه‌مندان داستان‌گويي تعريف مي‌كند. او پيش‌تر در اهميت و جايگاه قصه و قصه‌گويي گفته بود: «قصه، زندگي همه‌ ما را مي‌سازد. زندگي همه ما داراي يك ‌قصه است كه هميشه در حال تعريف كردن آن براي ديگران هستيم. مگه ميشه ما از قصه جدا بشيم. هر چي ياد مي‌گيريم از قصه است...»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون