• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4538 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۶ آذر

خبرخوان

قير تقلبي در راهداري؟

محمد شكرچي‌زاده، رييس مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازي در پاسخ به سوالي درباره استفاده از قير تقلبي در فرآيند نگهداري از راه‌ها و جاده‌ها گفت: بخشي از محموله تانكرهاي حمل قير توسط افراد سودجو تخليه و به جاي آن با مواد غيراستاندارد پر مي‌شد كه با نصب دستگاه‌هاي خاص روي اين تانكرها تا حدود زيادي در استفاده از قير تقلبي در راهداري جلوگيري كرده‌ايم. شكرچي‌زاده افزود: تا پيش از افزايش قيمت قير، زيرسازي و روسازي راه‌ها با استفاده از قير و آسفالت بود اما پس از آنكه قير گران شد و همچنين توليد سيمان به دو برابر ميزان نياز سرانه كشور افزايش يافت، به روسازي بتني جاده‌ها رو آورده‌ايم. در حال حاضر تجربه روسازي بتني فرودگاه‌هاي تبريز و مهرآباد و آزادراه اصفهان ـ شيراز را داريم و بخشي از آزادراه تهران ـ شمال نيز روكش بتني شده است.

بانك مركزي مكلف
به تنظيم بازار ارز شد

 

عباس قبادي، معاون بازرگاني داخلي وزارت صنعت، معدن و تجارت در جلسه ستاد تنطيم بازار بر ضرورت كنترل و مديريت بازار ارز توسط بانك مركزي به منظور جلوگيري از بروز مشكل توسط دريافت‌كنندگان ارزهاي نيما و سنا براي تامين كالا تاكيد كرد. او در ادامه اظهار كرد: امسال بانك مركزي موظف به تامين ۱۴ ميليارد دلار ارز با نرخ ۴۲۰۰ براي واردات كالاهاي اساسي شده است كه از اين مبلغ ۳ ميليارد دلار براي تامين دارو و بقيه براي اقلامي است كه بايد توسط وزارت جهاد و صنعت تامين شود.

محدوديت تعدد خريد ارز
برداشته شد

 

معاملات بازار ارزي حاكي از برداشته شدن محدوديت تعدد خريد ارز در صرافي‌هاي مجاز بانك مركزي است. متقاضيان ارز، از اين پس مي‌توانند تا سقف 2 هزار يورو در سال به تعداد دفعات نامحدود خريد داشته باشند، اما در مجموع امكان خريد بيش از 2 هزار يورو در سال وجود ندارد. اين تصميمي است كه با پيگيري كانون صرافان در راستاي كوتاهي دست دلالان و فعال‌تر شدن بازار رسمي ارز انجام شده است. به اين ترتيب مي‌توان اميد داشت كه با اين تصميم، بازار غيررسمي بيش از پيش تضعيف شود.

 

از هر ۱۰ خانه در كشور
يكي خالي است

 

بنابر سرشماري ملي سال ۹۵، بيش از ۵/۲ ميليون واحد مسكوني خالي در كشور وجود دارد. ميزان رشد تعداد واحدهاي مسكوني طي سال‌هاي ۹۰ تا ۹۵، برابر با ۱۷درصد بوده است. اين در حالي است كه ميزان واحدهاي مسكوني خالي در همين مدت ۵۵ درصد رشد داشته است. مقايسه اين دو آمار به خوبي اتلاف سرمايه ساختماني در سال‌هاي ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۲ را آشكار مي‌كند و نشان مي‌دهد بخش زيادي از ساخت‌ و سازها در اين فاصله غيرمصرفي، لوكس و متراژ بزرگ بوده كه با نياز خانوارها (با ابعاد كوچك‌تر از يك دهه قبل) سازگار نبوده است. با اين حساب نسبت خانه‌هاي خالي به كل موجودي واحدهاي مسكوني كشور ۱۱ درصد است كه نشان مي‌دهد از هر ۱۰ خانه در كشور، حداقل يكي خالي است. اين وضعيت البته در تهران بحراني‌تر است. تعداد خانه‌هاي خالي در تهران از ۳۲۷ هزار واحد در سال ۱۳۹۰ به ۴۹۰ هزار واحد در سال ۱۳۹۵ افزايش يافته و با توجه به اين آمار ۱۳ درصد از كل موجودي واحدهاي مسكوني پايتخت خالي است.

نپيوستن به FATF هزينه‌هاي مبادلات بانكي را بالا مي‌برد

 

وحيد شقاقي، ‌كارشناس اقتصادي در مورد تبعات پيوستن و نپيوستن به FATF گفت: اگر به اين لايحه نپيونديم در ليست كشورهاي پر ريسك قرار مي‌گيريم و از ليست سياه خارج نمي‌شويم كه باعث مي‌شود بانك‌هاي دنيا در تبادلات مالي با ايران محتاط شوند و حاضر به ريسك مبادلات مالي با ايران نباشند. از سوي ديگر اگر بپيونديم از ديد امريكا هر نوع حمايتي كه از نيروي نظامي كشور انجام شود حمايت از تروريسم است، در واقع اين موضوع به منافع ملي ما گره خورده است. شقاقي ادامه داد: چنانچه ايران به FATF نپيوندد اقتصادش در دنيا منزوي مي‌شود و هزينه‌هاي مبادله بالا مي‌رود، زيرا مجبور است بانك‌هاي دنيا را قانع كند كه همكاري كنند.

اوضاع حقوق و ماليات كاركنان
در سال آينده

 

در پيش‌بيني دولت براي حقوق كاركنان در سال آينده خبري از رشد ۴۰۰ هزار توماني امسال نيست و افزايش متوسط ۱۵ درصدي تعيين شده است. از سوي ديگر با ماليات پلكاني تا ۳۵ درصد، دولت در مجموع بيش از ۱۵ هزار ميليارد تومان از كاركنان بخش خصوصي و دولتي ماليات دريافت مي‌كند كه نسبت به سال جاري ۱۸درصد افزايش دارد.

رييس اينستكس ۲۲ دي به ايران مي‌آيد

«عباسعلي قصايي» رييس اتاق مشترك بازرگاني ايران و آلمان گفت: ميشاييل بوك در سفر خود به تهران در جلسه هيات نمايندگان اتاق بازرگاني مشترك ايران و آلمان شركت خواهد كرد. قصايي ضمن ابراز اميدواري براي پيوستن شش كشور اروپايي ديگر به اينستكس افزود: «اگر اين ساز و كار كمكي نيز داشته باشد در درجه اول براي بحث دارو و تجهيزات پزشكي خواهد بود و سپس شايد صنايع غذايي و براي بيشتر از اين نمي‌توانيم از اينستكس تصور داشته باشيم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون