• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4538 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۶ آذر

سلامت

كيك‌هاي قرص‌‌دار به تهران هم رسيد

گروه اجتماعي| با گذشت يك هفته از انتشار شايعه وجود قرص‌هاي مشكوك در كيك و بيسكوييت و ويفر‌هاي كارخانه‌اي، گروه‌هاي مردمي و ناشناسي كه گفته مي‌شود با همدستي رقباي برندهاي توليد شيريني‌جات صنعتي، در كار ضربه زدن به صنعت كيك و بيسكوييت هستند، موج كيك‌هاي حاوي «قرص» را به پايتخت هم رساندند. تا ديروز، معاونان دانشگاه‌هاي علوم پزشكي استان‌هاي سيستان و بلوچستان، كرمان، هرمزگان، ايلام و بوشهر از دريافت گزارش‌هاي مردمي درباره كيك‌هاي حاوي قرص‌هاي مشكوك خبر داده و تاكيد كرده بودند كه بنا بر بررسي‌هاي اوليه، تمام قرص‌هاي يافت‌شده در بسته‌هاي كيكي كه شهروندان اين مناطق مدعي آلودگي آنها بودند، داروهاي خانگي همچون آنتي‌بيوتيك، سرماخوردگي، پيشگيري از بارداري بوده و پليس مبارزه با مواد مخدر هم در اعلام اولين نتايج بررسي‌ها خبر داد كه قرص‌هاي شناسايي‌شده، داروهاي گوارشي بوده و با اين اعلام، پرونده دروغ‌سازي درباره وجود مواد مخدر در كيك‌هاي كارخانه‌اي به پايان رسيد. درباره اين مساله گمانه‌زني‌هاي زيادي وجود دارد. عده‌اي مساله را امنيتي مي‌دانند و برخي معتقدند گروه‌هاي رقيب كه اين بار از شهروندان به عنوان عاملان بدنامي صنعت كيك و شيريني سوءاستفاده كرده‌اند، حالا شهرونداني در استان‌هاي خوزستان و لرستان و كهگيلويه و بويراحمد و تهران را هم واداشته‌اند كه آنها هم با نسخه‌برداري از اتفاقات مشابه هفته گذشته، بسته‌هاي كيك كارخانه‌اي را از مغازه‌ها خريداري كرده و پس از باز كردن آنها، قرص‌هاي مختلف كه در هر خانه‌اي هم پيدا مي‌شود را در لايه داخلي كيك بگذارند و به ادارات و مراكز بهداشت مراجعه كرده و ادعا كنند كه وقتي بسته‌هاي كيك را باز كردند، «يك‌باره» با اين قرص‌ها در داخل كيك مواجه شدند. ديروز گزارش‌هاي خبرگزاري‌ها اينچنين حكايت داشت كه در شهرهاي خرمشهر، مينوشهر، خرم‌آباد، ازنا، اليگودرز، بروجرد، بهمئي، گچساران، ياسوج و تهران هم شهرونداني با بسته باز شده كيك‌هاي توليدي چند برند معروف، به مراكز بهداشت مراجعه كرده و مدعي وجود قرص‌هاي مشكوك داخل كيك‌ها شده‌اند. وزارت بهداشت در آخرين اعلام و اطلاع‌رساني گفته كه تمام قرص‌هاي مكشوفه بايد در آزمايشگاه مرجع آزمايش تا نوع آنها شناسايي شود اما قطعا اين اتفاق، براي بلندمدت ضربه بسيار سنگيني به صنعت كيك و بيسكوييت مي‌زند چون از همين حالا، فروش كيك و بيسكوييت كارخانه‌اي در بسياري شهرها و استان‌ها به شكل محسوسي كاهش يافته و در برخي استان‌ها هم مسوولان استاني از مردم خواسته‌اند تا معلوم شدن نتايج آزمايش‌ها، مردم از خريد هر نوع كيك و بيسكوييت كارخانه‌اي خودداري كنند.

بودجه 100 ميليارد توماني براي درمان بيماران سوختگي

مديركل دفتر مديريت خدمات تخصصي سازمان بيمه سلامت گفت: «از بودجه وزارت بهداشت تقريبا 100 ميليارد تومان براي بيماران سوختگي در نظر گرفته شده است.» حنان حاجي محمودي درباره كمبود تخت براي بيماران سوختگي و بالا بودن هزينه‌هاي درمان و همچنين حمايت نكردن بيمه‌ها از اين بيماران گفت: «اعتبارات بيمه سلامت بايد بين همه بيماران تقسيم شود، اين اعتبارات محدود است و عمده اعتبار ما هم صرف بيماران خاص و بيماران سوختگي مي‌شود كه پرهزينه‌تر هستند. به‌طور مثال ميانگين مبلغ بستري سوختگي 10ميليون تومان است، در صورتي‌كه متوسط هزينه درنظر گرفته شده بيمه براساس تعرفه‌هاي دولتي كه به دانشگاه‌ها براي هر بستري پرداخت مي‌شود 2 ميليون تومان است. در واقع ما براي بيماران سوختگي 5 برابر ساير بيماران، بيشتر هزينه مي‌كنيم، همچنين در حال حاضر تعرفه تخت‌هاي سوختگي 4 برابر بيشتر از تخت‌هاي معمولي است. وزارت بهداشت هم 10 درصد از اين هزينه‌ها را براي بعضي خدماتي كه در تعهد بيمه نيستند يا بيماراني كه نمي‌توانند فرانشيز پرداخت كنند، از رديف‌هاي بودجه‌اي خود تامين مي‌كند تا اين بيماران هم بتوانند از خدمات بهره‌مند شوند.»

سرطان سالانه جان ۳۵ هزار نفر را در كشور مي‌گيرد

دبير انجمن راديوتراپي آنكولوژي ايران گفت: «سرطان دومين علت مرگ‌ومير پس از بيماري‌‌هاي قلبي و عروقي در كشور است و حدود ۳۵ هزار نفر در سال بر اثر اين بيماري مي‌ميرند و سالانه ۱۱۰ هزار مورد جديد ابتلا به سرطان به شمار بيماران اضافه مي‌شود.»

حسين فودازي افزود: «دو سوم بيماران مبتلا به سرطان در كشور درمان قطعي مي‌شوند و يك سوم از بيماران جان خود را از دست مي‌دهند. درمان اين بيماري بايد توسط يك تيم پزشكي انجام شود. سرطان فقط شيمي‌درماني نيست، بلكه جراحي و پرتودرماني مهم‌تر از شيمي‌درماني است، ۴۰ درصد مبتلايان سرطان با جراحي بهبود كامل مي‌يابند، حدود ۳۵ درصد با پرتودرماني درمان قطعي مي‌شوند و تاثير شيمي‌درماني حدود ۲۰ درصد است. البته تحريم براي كشور مشكل‌آفرين شده چون انجام تست‌هاي سرطان گرانقيمت است و در تمام كشور قابل انجام نيست همچنين ورود كيت‌ها به آزمايشگاه‌ها با مشكل مواجه است چون اين كيت‌ها بايد از امريكا وارد شود كه تحريم‌ها مانع آن شده و ما سعي مي‌كنيم آنها را از اروپا بگيريم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون