• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4539 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۷ آذر

خبر

بسيج در غرب ليبي براي مقابله با حفتر

شهر الزنتان براي دفاع از طرابلس در مقابل حملات نيروهاي موسوم به ارتش ملي ليبي بسيج عمومي اعلام كرد. به گزارش ايسنا، به نقل از خبرگزاري آناتولي، پس از شهرهاي مصراته، كاباو، زليتن، الخمس، مسلاته و الزاويه، شهر الزنتان هفتمين شهر غرب ليبي است كه اعلام بسيج عمومي كرده‌ است. شوراي عالي الزنتان در بيانيه‌اي اعلام كرد، از تصميمات جسورانه و ملي شهرها و قبايل سراسر ليبي در بسيج مردمي و به‌كارگيري تمامي امكانات نظامي و مدني به منظور پاسخگويي به تجاوزات عليه طرابلس و ريشه‌كن كردن اين تجاوزات پشتيباني مي‌كند. در اين بيانيه آمده است، شهر الزنتان با همه اقشار نظامي، مدني و اجتماعي خود از همان ابتداي حمله به طرابلس بسيج عمومي اعلام كرده و از فرماندهاي نظامي و سياسي حمايت كرده است. در اين بيانيه آمده است، شوراي عالي مسووليت اتحاد منطقه غرب ليبي را برعهده دارد و در اين راستا، با شهرها و روستاها رايزني‌ها كرده كه نتايج آن صدور بيانيه‌هايي در حمايت از دولت توافق ملي و مخالفت با دولت موقت حامي نيروهاي موسوم به ارتش ملي ليبي است. اين شورا در پايان بيانيه خود از همه شهرهاي ليبي خواست به جرگه شهرهايي كه مردمش به حالت آماده‌باش درآمده‌اند، بپيوندند. خليفه حفتر جمعه در گفت‌وگوي تلويزيوني آغاز عمليات «نبرد سرنوشت‌ساز» در طرابلس را اعلام كرد. وي همچنين دستور داد كه نيروهاي تحت فرمانش به سمت مركز طرابلس پيشروي كنند. خليفه حفتر ماه آوريل نيز حمله‌اي را براي كنترل بر طرابلس آغاز كرد، اما اين حمله در مقابل دروازه‌هاي شهر با شكست پايان يافت. فاتو بنسودا، دادستان ديوان كيفري بين‌المللي به خليفه حفتر، فرمانده ارتش «ملي» ليبي هشدار داد كه اين نهاد مراقب تحركات نيروهاي حفتر به سمت طرابلس است. دادگاه لاهه ۱۵ آگوست، ۲۰۱۷ حكم جلب الورفلي را صادر كرد. وي همچنين از حفتر خواست محمود الورفلي، از معاونانش را كه به جنايت‌هاي جنگي و اعدام بيش از ۳۰ تن متهم است، تحويل بدهد. بنسودا گفت: فعاليت ما در ليبي و تحقيقات‌مان در آنجا ادامه دارد. در گزارش اخيرم به شوراي امنيت تاكيد كردم كه حكم جلب كساني كه ليست اتهام عليه آنها صادر شده معلق مانده است و يكي از اين افراد الورفلي است. با اينكه دو حكم جلب عليه الورفلي صادر شده اما حفتر به او ارتقاي درجه داده است. اين مساله بسيار خطرناك است. ما از حفتر خواستيم الورفلي را به ديوان كيفري تحويل دهد. همچنين از كشورهايي كه قادرند در بازداشت الورفلي به ما كمك كنند مي‌خواهيم الورفلي را تحويل ما بدهند.

عبدالمهدي نخست‌وزير موقت عراق مي‌ماند

نخست‌وزير دولت ِپيشبرد امور عراق گفت كه دولت فعلي تا زمان تشكيل دولت جديد به كار خود ادامه مي‌دهد. «عادل عبدالمهدي» نخست‌وزير دولت پيشبرد امور عراق روز سه‌شنبه گفت دولت فعلي تا زمان تشكيل دولت جديد به كار خود ادامه مي‌دهد. به نوشته وبگاه خبري «موازين‌نيوز»، عبدالمهدي طي نطقي در آغاز جلسه ديروز هيات دولت عراق گفت: «دولت در مقطع اخير در زمينه‌هاي مختلف اقدامات زيادي انجام داده كه در راس آن افزايش زمين‌هاي زير كشت، توليد غلات در نتيجه حمايت از كشاورزان و ارايه كمك‌هاي مالي به آنهاست كه اينها به خودي خود موجب تاثير بخش كشاورزي بر توسعه صنعتي، اشتغالزايي و به‌كارگيري نيروي انساني، تقويت بازار و تشويق توليد بومي شده است.» وي در ادامه گفت: «دولت فعلي تا زمان تشكيل دولت آتي به كارخود ادامه خواهد داد.» يك مقام سياسي آگاه هم روز سه‌شنبه خبر داد، همه نامزدهاي نخست‌وزيري دولت موقت عراق كنار زده شده‌اند و ليست اسامي جديد ظرف ۴۸ ساعت آينده ارايه مي‌شود. وبگاه خبري موازين نيوز به نقل از اين منبع آورده است: «از آنجايي كه شخصيت‌هاي مطرح براي نخست‌وزيري مورد توافق قرار نگرفتند، كاملا كنار زده شدند و فراكسيون‌ها و احزاب سياسي هم با حذف همه اين نامزدها و در راس آن محمد شياع السوداني، قصي السهيل، عبدالحسين عبطان، اسعد العيطاني، ابراهيم بحرالعلوم و قاضي رائد جوحي موافقند.»

حكم اعدام براي نخست‌وزير پيشين پاكستان

دادگاه ويژه پاكستان روز سه‌شنبه حكم اعدام «پرويز مشرف» حاكم نظامي سابق اين كشور در ارتباط با پرونده خيانت بزرگ را صادر كرد. رسانه‌هاي پاكستاني ديروزاز محل برگزاري جلسه دادگاه ويژه رسيدگي به پرونده خيانت بزرگ به كشور گزارش دادند: قاضي «وقار» ضمن رد درخواست مدافع حقوقي رييس‌جمهوري پيشين پاكستان براي جلوگيري از صدور راي نهايي، وي را به جرم تعليق قانون اساسي كشور در پرونده خيانت بزرگ، مجرم شناخت. دادگاه ويژه پاكستان اعلام كرد: مشرف در سوم نوامبر ۲۰۰۷ (۱۲ آبان ۱۳۸۶) اقدام به تعليق قانون اساسي و نقض قوانين كشور كرد و اكنون او ضمن مجرم شناخته شدن، محكوم به اعدام مي‌شود. راي دادگاه پاكستان درخصوص پرونده خيانت بزرگ به كشور عليه «پرويز مشرف» پس از 6 سال فرآيند قضايي صادر شد. حاكم نظامي سابق پاكستان ۱۲ آذرماه جاري به دليل تشديد يك نوع بيماري كه از آن خطرناك ياد شده است، در بيمارستاني در شهر «دوبي» امارات بستري شد. ژنرال مشرف در سال ۱۹۹۹ (۱۳۷۸ شمسي) دولت نواز شريف نخست‌وزير وقت پاكستان را با انجام كودتاي نظامي بركنار و تحت معامله و ميانجگيري دولت سعودي او را به رياض تبعيد كرد. از سوي ديگر، مشرف نيز چند سال دوران تبعيد خودخواسته‌اش را در شهرهاي دوبي و لندن گذراند و چهارم فروردين ۹۲ وارد كراچي شد. پس از آن حاكم نظامي سابق پاكستان كه به دليل داشتن پرونده‌هاي قضايي متعدد، ممنوع‌الخروج شده بود، ۲۸ اسفند سال ۹۴ (۱۸ مارس ۲۰۱۶) با حكم ديوان عالي و با هدف انجام معالجات پزشكي، پاكستان را به مقصد دوبي ترك كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون