• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4541 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۳۰ آذر

اصولگرايان از شعار خود براي انتخابات مجلس رونمايي كردند

سوداي بهارستاني سردار

فتح سنگر به سنگر را در برنامه‌اش قرار داده بود و بر اساس آن براي آينده‌ سياسي‌اش برنامه‌ريزي مي‌كرد اما همه‌ چيز آن ‌طور كه بايد و شايد بر وفق مرادش پيش نرفت. سرهنگ اصولگرا كه پس از پايان دوره فرماندهي در نيروي انتظامي با كمك ياران قسم‌ خورده در شوراي شهر سوم، راهي خيابان بهشت شده بود و 12 سال سكان شهرداري تهران را به دست داشت، بار ديگر سوداي رياست به سرش افتاده؛ آن هم وقتي هنوز سايه بداقبالي‌ 3 دوره انتخابات رياست‌جمهوري 84، 92 و 96 بر شانه‌هايش سنگيني مي‌كند؛ محمدباقر قاليباف حالا پس از 3 تلاش ناكام براي رسيدن به خيابان «پاستور» تغيير مسير داده و اين ‌بار اسبش را به سوي «بهارستان» زين كرده؛ تا مگر بخت و اقبالش را در پارلمان بيازمايد. اصولگرايان در آخرين روز و آخرين ساعات از آخرين برگ براي انتخابات مجلس يازدهم رونمايي كردند و يكي، دو ساعت پيش از پايان مهلت نام‌نويسي براي انتخابات مجلس يازدهم بود كه قاليباف درست با همان ژستي كه دو سال پيش از اين براي رقابت با حسن روحاني بر سر كرسي رياست‌جمهوري آمد، وارد ساختمان وزارت كشور شد تا اين نوبت براي كانديداتوري مجلس نام‌نويسي كند. البته با وجود آنكه تمام سعي و تلاش قاليباف بر اين مدار بود كه بگويد به يك‌باره چنين تصميمي گرفته است اما تكه‌هاي پازل رفتار انتخاباتي‌اش وقتي كنار هم قرار مي‌گيرند، قصه ديگري را سر مي‌دهد و اتفاقا از يك برنامه‌ريزي سيستماتيك براي نشست بر راس هرم بهارستان خبر مي‌دهد.

 

كمپين مخالفت و تغيير

«امروز متاسفانه ضعف عملكرد در حوزه مجلس و دولت به حساب نظام و ناكارآمدي دين در حوزه اجتماعي گذاشته مي‌شود تا مردم را از انقلاب اسلامي جدا كنند. بدون شك ما نيازمند يك خيزش ملي و مردمي براي نجات كشور از بي‌عملي و اجراي تصميمات غلط به روش‌هاي غلط هستيم.» اينها بخشي از صحبت‌هاي قاليباف است كه ديروز در جمع «شوراي ائتلاف نيروهاي انقلاب» يعني همان تشكلي كه قرار است اصولگرايان را به وحدت برساند به زبان آورد. جمله‌هايي كه اتفاقا جنسش غريب نبود و دو سال پيش با واژه‌هايي مانند «4 درصدي‌ها» و «96 درصدي‌ها» از آن صحبت مي‌كرد؛ جمله‌هايي كه قرار بود مانند تير به قلب رقيب برخورد كند و او را به زانو دربياورد اما اثر نكرد. هر چند اين شعارها آن زمان چندان كارساز نيفتاد و او براي سومين ‌بار در انتخابات رياست‌جمهوري بازي را به رقيب واگذار كرد اما به نظر مي‌رسد اين ‌بار مي‌خواهد حساب شده‌تر وارد ميدان شود؛ براي همين حركت چراغ‌ خاموشش در انتخابات را خيلي پيش‌تر از آنكه صحبتي براي كانديدا شدنش به ميان آورد، شروع كرد.

«مجلس نو» اين كليدواژه‌اي بود كه محمدباقر قاليباف ماه‌ها پيش با آن فعاليت‌هاي انتخاباتي‌اش را كليد زد؛ آن هم بدون آنكه حرفي از آمدن يا نيامدن خود در انتخابات بزند. اين رويه با وعده به جوانان براي نام‌نويسي در انتخابات به اوج خود رسيد و انتقاد از دولت و مجلس هم كه چاشني كار بود تا بستر و شرايط براي رسيدن به «خانه ملت» فراهم شود. حالا پس از اعتراض‌هاي آبان ‌‌ماه به نظرش شرايط آنقدر آماده هست كه بتواند تور را در آب بيندازد و ماهي دلخواهش را صيد كند و اين مساله در سخنان ديروز قاليباف مانند چراغي چشمك‌زن واضح بود. او با اشاره به اعتراضات اخير گفت:«جنس اتفاقات آبان ماه با همه حوادث گذشته متفاوت بود؛ از يك سو شاهد فضايي تند، خشن و انتحاري بوديم و در سوي ديگر صداي مطالبات و خواسته‌هاي مردم قرار داشت.» قاليباف با اشاره به اينكه اتفاقات آبان ماه در بستر ناكارآمدي دولت شكل گرفته بود، تصريح كرد: برخي تلاش داشتند در چنين شرايطي پيوند بين امام و امت و مردم و نظام را از بين ببرند. نمي‌توان گفت كه رويدادهاي آبان ماه كاملا شبيه حوادث سياسي امنيتي دهه ۶۰ يعني درگيري با منافقين يا حتي شبيه حوادث اقتصادي دهه ۷۰ بود، اين حوادث برآيند همه اين حركت‌ها و مبتني بر يك ناكارآمدي اشباع شده، بود.» صحبت‌هاي قاليباف به همين ‌جا ختم نشد و پاي اينستكس و FATF هم به ميان آمد و گفت: «وضعيت فعلي كشور به دليل عدم وجود ثبات اقتصادي است و دولتي‌ها براي هر اقدامي منتظر موضوع اينستكس و FATF و امثال آن هستند.» او با تاكيد بر بي‌عملي و بدعملي دولت گفت:«برخي براي تشديد اختلافات در سطوح مختلف نظام كار مي‌كنند.» نكته جالب صحبت‌هاي قاليباف آنجا بود كه از وعده‌هاي دروغ سخن گفت. او كه خود 2 سال پيش وعده 3 برابر كردن يارانه‌ها را مطرح كرده بود و مي‌خواست سامانه‌اي راه بيندازد تا هر كسي كه بيكار است در آن نام‌نويسي كرده و صاحب شغل شود در سخنراني اخير گفت:«اجازه نخواهيم داد، مردم بيش از اين تحقير شوند؛ لذا درصدد تغيير اساسي هستيم كه به‌ جاي وعده‌هاي دروغ به دنبال كار عملي برويم و به نااميدي و بي‌تدبيري پايان دهيم. ما بايد يك دولت نشسته و خسته را وادار به كار كنيم چراكه دولت مكلف به خدمت در برابر مردم است.» البته اين پايان ضد و نقيض‌هاي قاليباف نبود. او گفت:«ما بايد به سمت يك ‌مجلس نو برويم كه نمايندگان آن مردمي و وكيل‌المله بوده و از شفافيت نيز برخوردار باشند.» او در حالي از لزوم شفافيت سخن مي‌گويد كه وقتي خودش هنوز شهردار تهران بود و مجلس دهم خواست، طرح تحقيق و تفحص از شهرداري را در صحن علني به راي بگذارد از تمام قدرت لابي‌اش براي رد اين طرح استفاده كرد. چنان‌كه حتي محمد سالاري، عضو شوراي شهر تهران درباره رد شدن اين تحقيق و تفحص در حساب كابري‌اش در توييتر نوشت:«راي مجلس كه طرح تحقيق و تفحص از شهرداري را رد كرده، متاسفم و به عنوان نماينده مردم از مردم عذرخواهي مي‌كنم و به شهردار تهران بابت اثرگذار بودن لابي‌هايش تبريك مي‌گويم. وقتي برادر عضو كميسيون عمران مجلس 10 ميليارد تومان تراكم از شهرداري مي‌گيرد، انتظار بيشتري نبايد داشته باشيم.» در اين ميان ماجراي املاك نجومي و مشخص نشدن وضعيت آن هم كه حكايت خود را دارد.

صف‌بندي اصولگرايانه

هر چند قاليباف خود را در رداي يك ليدر براي حضور در انتخابات و در حكم برگ برنده جناح راست تصور مي‌كند اما به هر حال او تنها بازيكن اين جناح در اين دور از رقابت‌ها نيست و مصطفي ميرسليم از يك ‌سو و مرتضي‌ آقاتهراني از سوي ديگر صف اصولگرايان براي سرليستي و قرار گرفتن در راس هرم قوه مقننه نيز قرار دارند شايد تنها تفاوت اين 3 نفر در اين باشد كه ميرسليم به عنوان رييس شوراي مركزي حزب موتلفه در منتهي‌اليه جناح اصولگرايان سنتي قرار دارد و مرتضي آقاتهراني به عنوان دبيركل جبهه پايداري نقش رهبري اصولگرايان نافرمان را به ‌عهده دارد و در اين ميان قاليباف تقريبا هم حمايت نواصولگرايان را براي خود خريده و هم با خوش‌خدمتي در جريان انتخابات رياست‌جمهوري حسن‌نيتش را به اصولگرايان سنتي نشان داده و از اين بابت مي‌تواند به نقطه توافق اين جريان تبديل شود. بنابراين در جريان انتخابات دوم اسفند ماه بعيد نيست كه عكس قاليباف در راس ليست اصولگرايان قرار بگيرد.

 

شعار براي رسيدن به بهارستان

محسن پيرهادي، سخنگوي شوراي ائتلاف نيروهاي انقلاب در جريان همايش اين شورا از شعار اصولگرايان براي انتخابات مجلس يازدهم رونمايي كرد. او گفت:«نكته مهم مورد بحث و بررسي در اين همايش اعلام گفتمان شوراي ائتلاف نيروهاي انقلاب بود كه بر اساس تصميم‌گيري كميته گفتمان و تصويب شوراي مركزي، گفتمان «نجات اقتصاد ايران» به عنوان گفتمان راهبردي ائتلاف نيروهاي انقلاب برگزيده شد.» او ادمه داد:«بررسي نهايي براي برگزاري دور دوم مجامع استاني ائتلاف نيروهاي انقلاب براي رسيدن به گزينه‌هاي نهايي در استان‌ها ديگر دستور كار اين همايش دو روزه بود.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون