• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4541 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۳۰ آذر

توليد سالانه 40 هزار تن دي‌اكسيدكربن خوراكي در شهر ري

پالايشگاه تهران، سبز مي‌شود

پديده وارونگي هوا در فصل سرد سال باعث شده در سال‌هاي اخير، هواي كلان‌شهرهايي مانند تهران براي روزهاي متوالي آلوده شود و با افزايش سطح آلاينده‌ها، رفت‌وآمد در شهر براي بسياري از اقشار آسيب‌پذير دشوار شود. هر چند در كوتاه‌مدت مسوولان شهري راهي جز تعطيلي مدارس و افزايش محدوديت‌هاي ترافيكي براي كاهش آلودگي هوا ندارند، اما در سال‌هاي گذشته برنامه‌هاي بلندمدت‌تري براي كاهش آلاينده‌هاي شهري آغاز شده كه در صورت افزايش تعداد آنها، مي‌توان انتظار داشت در آينده بخشي از ميزان فعلي آلودگي هوا كاهش يابد.

يكي از بخش‌هايي كه در سال‌هاي گذشته، عملكرد آن به منظور كاهش سطح آلودگي هواي تهران، زير ذره‌بين كارشناسان قرار گرفته، پالايشگاه تهران است. اين مجموعه اقتصادي كه در طول سال ميزان قابل‌توجهي دي‌اكسيدكربن توليد مي‌كند، از سوي كارشناسان به عنوان يكي از بنگاه‌هاي اقتصادي درنظر گرفته شده كه با بهبود عملكردش مي‌توان به كاهش آلودگي هوا در پايتخت اميدوار شد. با پيگيري‌هاي صورت گرفته در سال‌هاي گذشته، در روزهاي پاياني آذر گام نخست در اين مسير برداشته شد تا پالايشگاه تهران به عنوان نخستين پالايشگاه سبز كشور كار خود را ادامه دهد. در هفته گذشته با حضور محمد مخبر رييس ستاد اجرايي فرمان امام (ره)، سيداميرحسين مدني مديرعامل بنياد بركت و جمعي از مسوولان استاني و شهرستاني در كنار پالايشگاه تهران، كارخانه كربن بارد تهران با قابليت تبديل سالانه ۴۰ هزار تن دي‌اكسيدكربن پالايشگاه تهران به كربن صنعتي و خوراكي و تبديل آن به نخستين پالايشگاه سبز كشور به بهره‌برداري رسيد.

مديرعامل كارخانه كربن بارد تهران در اين مراسم با بيان اينكه اين واحد توليدي اولين خط توليد دي‌اكسيد كربن به روش بازيافتي در كشور است، گفت: با راه‌اندازي از اين واحد توليدي سالانه
۴۰ هزار تن از دي‌اكسيدكربن توليد شده در پالايشگاه تهران كه موجب آلودگي هواي پايتخت مي‌شد به دي‌اكسيدكربن خوراكي و صنعتي تبديل مي‌شود. تصفيه و تبديل گاز دي‌اكسيدكربن پالايشگاه تهران به دي‌اكسيدكربن خوراكي و صنعتي توسط اين واحد توليدي موجب شده پالايشگاه تهران به عنوان اولين پالايشگاه سبز كشور تبديل شود.

او با اشاره به اينكه كارخانه كربن بارد با سرمايه‌گذاري ۲۴۰ ميليارد ريالي از طريق بنياد بركت و بانك ملي ايران در كنار پالايشگاه تهران احداث شده است، افزود: فاز اول اين واحد توليدي ۱۵درصد از نياز صنايع كشور به گاز دي‌اكسيدكربن را تامين كرده همچنين براي
۳۵ نفر به صورت مستقيم و ۷۰ نفر به صورت غيرمستقيم شغل ايجاد مي‌كند. كارخانه كربن بارد سالانه ۳۳ هزار تن گاز دي‌اكسيدكربن
به صورت فله و يك‌هزار و ۵۰۰ تن به صورت كپسول توليد مي‌كند و همچنين اين واحد توليد ۵۰۰ تن يخ خشك نيز در توليدات خود دارد.

روش به كار رفته در اين كارخانه، بخش مهمي از فرآيند اجرايي پالايشگاه‌هاي كشور را تغيير مي‌دهد و در صورت گسترش اين روش به ديگر پالايشگاه‌ها، نسل نويني از تبديل دي‌اكسيدكربن خوراكي در اقتصاد ايران كار خود را آغاز خواهد كرد.

احمدي با بيان اينكه توليد دي‌اكسيدكربن در كشور تا قبل از راه‌اندازي اين كارخانه به صورت احتراقي توليد مي‌شد، عنوان كرد: در اين روش كه تكنولوژي آن براي ۷۰ سال قبل است كارخانه‌هاي توليد دي‌اكسيدكربي با سوزاندن گازوييل و گاز اقدام به تهيه گاز خوراكي و صنعتي دي‌اكسيدكربن مي‌كنند كه اين مدل توليد هم‌اكنون در كشورهاي توسعه‌يافته كاملا منسوخ شده است. متاسفانه هم‌اكنون در كشور
۷۰ كارخانه توليد احتراقي گاز دي‌اكسيدكربن وجود دارد كه موجب تلف شدن بخش زيادي از سوخت‌هاي فسيلي و آلودگي هوا مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون