• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4541 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۳۰ آذر

ال‌كلاسيكوي مدرن با 21 مجروح

«سونامي دموكراسي» ناكام ماند

بهرام سرگوسرايي

زين‌الدين زيدان با اجراي تاكتيكي فوق‌العاده ريسكي، ركورد شكست‌ناپذيري‌اش در نيوكمپ را به پنج بازي رساند. تيم‌هاي بارسلونا و رئال مادريد چهارشنبه شب به مصاف هم رفتند و در جريان اين مسابقه حساس كه برنده آن صدرنشين لاليگا مي‌شد، هيچ توپي از خط دروازه‌ها عبور نكرد. لئو مسي از جريان بازي محو شده بود و مهم‌ترين نقش بازي بر عهده هافبك‌هاي دو تيم بود. با وجود اينكه رئال مادريد كار را براي بارسلونا سخت كرده بود، بارسلونا موفق شد در شرايطي كه هفت بازيكن تيم حريف را در اكثر دقايق بازي در زمين خودي مي‌ديد، گلي دريافت نكند. اين ديدار كمي بينندگان را سورپرايز كرد و اغلب توقع تماشاي چنين بازي گره‌خورده‌اي را نداشتند. اين ديدار شطرنج و نبرد تاكتيكي ارنستو والورده و زيدان بود كه در نهايت هيچ‌كدام موفق به پيروزي نشدند. رئال احتمالا از نتيجه‌اي كه در خانه حريف كسب كرده راضي است، اما نكته مهم اينجاست كه بارسلونا هنوز صدرنشين لاليگاست. در ادامه نگاهي به اتفاقات مختلف اين ديدار و حواشي بعد از آن خواهيم داشت.

 

بعد از 6235 روز

ال‌كلاسيكو معمولا ديداري پرگل و هيجان‌انگيز است كه هر دو تيم براي پيروزي مي‌جنگند. اما در اين مسابقه هيچ توپي وارد دروازه‌ها نشد تا بعد از 6235 روز ديدار اين دو تيم با تساوي بدون گل به پايان برسد. آخرين بار در 22 نوامبر 2002 (17 سال و 27 روز پيش) بازي دو تيم با تساوي 0-0 خاتمه يافته بود. اين نهمين تساوي بدون گل دو تيم بود. لئو مسي براي بيست و پنجمين بار موفق نشد دروازه رئال مادريد را در 42 باري كه مقابل اين تيم قرار گرفته باز كند تا رئال مادريد سرسخت‌ترين رقيب مسي لقب بگيرد. اسپانيول (19 بازي بدون گل از 33 بازي)، اتلتيكو مادريد (18 بازي بدون گل از 39 بازي)، والنسيا (17 بازي بدون گل از 33 بازي) و سويا، اتلتيك بيلبائو و ويارئال (14 بازي بدون گل از به ترتيب 38، 35 و 25 بازي) ديگر تيم‌هاي ركورددار بسته نگه داشتن دروازه در تمامي رقابت‌ها مقابل مسي هستند. مسي مجموعا در 400 بازي دوران حرفه‌اي‌اش موفق به گلزني نشده است. او در 257 بازي يك گل، در 132 بازي 2 گل و در 53 بازي 3+ گل به ثمر رسانده است.

 

راموس ركورددار شد

سرخيو راموس براي چهل و سومين بار با پيراهن رئال مقابل بارسا صف‌آرايي مي‌كرد و تبديل به باسابقه‌ترين بازيكن تاريخ ال‌كلاسيكو شد. بعد از او ژاوي، مسي، مانولو سانچيس و فرانسيسكو خنتو با 42 بازي در رده دوم قرار دارند. تنها لئو مسي است كه مي‌تواند ركورد راموس را تهديد كند. البته راموس يك ركورد ديگر هم در ال‌كلاسيكو دارد كه بعيد است كسي حتي به آن نزديك شود. او در ديدار چهارشنبه‌شب هجدهمين كارت زردش را در تاريخ ال‌كلاسيكو دريافت كرد تا ركوردش را بهبود ببخشد. پس از او فرناندو هيه‌رو با 12 كارت زرد در رده دوم است.

 

سونامي دموكراسي ناكام ماند

در حالي كه كمپين «سونامي دموكراسي» از سوي هواداران بارسا به‌شدت سروصدا كرده بود و همگان منتظر بودند تا بازي به دليل كارهاي اين گروه با اختلال مواجه شود، دو تيم رئال و بارسا براي تامين امنيت‌شان به هتل صوفيا رفتند كه تنها 500 متر تا نيوكمپ فاصله دارد چرا كه گروه سونامي دموكراسي اعلام كرده بودند خيابان‌هاي منتهي به نيوكمپ را خواهند بست؛ اتفاقي كه رخ نداد. يكي از درخواست‌هاي اين گروه از هوادارانش اين بود كه با انداختن توپ‌هاي رنگي داخل زمين در جريان بازي اعتراض‌شان را به گوش جهانيان برسانند. رئال مادريد تهديد كرده بود در صورتي كه كسي داخل زمين بيايد، زمين مسابقه را ترك مي‌كند. در دقيقه 60 مسابقه توپ‌هاي رنگي بسياري از سوي هواداران روانه زمين شد كه باعث شد بازي براي دقايقي متوقف شود. نكته عجيب اينجاست اين اتفاق نتوانست تمركزها را از روي شيوه بازي رئال بردارد و در شبكه‌هاي اجتماعي بيش از اينكه از سونامي دموكراسي صحبت شود، از سونامي سفيد مادريد صحبت مي‌شد. روزنامه آس چاپ مادريد، بعد از ديدار اين دو تيم با تيتر «سونامي سفيد، بدون گل بدون VAR» به تمجيد از شاگردان زيدان پرداخت.

 

هرناندز هرناندز، نقش يك بازي

در نيمه اول مسابقه دو صحنه بسيار مشكوك روي رافائل واران در محوطه جريمه بارسا رخ داد كه داور در هيچ‌يك از اين دو مورد اعتقادي به پنالتي نداشت. اين موضوع عامل عصبانيت شديد هواداران، مديران و بازيكنان رئال مادريد شد. رئال در بيانيه‌اي رسمي نوشت: ‌«در دقيقه 17 و روي يك كرنر، رافا واران درون محوطه جريمه بارسلونا با ضربه استوك لنگله روي عضله ران راست خود (خطاي كف پا) مواجه شد كه نه داور و نه VAR آن را نديدند. دو دقيقه بعد و در كرنر ديگري، كشيده‌شدن پيراهن واران توسط راكيتيچ باعث شد اين مدافع در محوطه جريمه حريف سرنگون شود. با اين حال يك بار ديگر در اين صحنه، داور و كمك‌داور ويدئويي تصميم به اعلام پنالتي نگرفتند.» رئال مادريد از فدراسيون فوتبال اسپانيا خواسته تا مكالمات بين داور و كمك‌داور ويدئويي در دقيقه 17 بازي را منتشر كند تا معلوم شود چه حرف‌هايي رد و بدل شده كه داور حتي سمت بازبيني صحنه هم نرفت.

 

21 مجروح در اعتراض‌هاي پس از بازي

بعد از پايان بازي، هواداران بارسلونا در خيابان‌هاي اطراف نيوكمپ تجمعاتي ترتيب دادند و شروع به سر دادن شعارهاي جدايي‌طلبانه در حمايت از رهبران دربندشان كردند. اين اعتراض‌ها كه با بستن خيابان همراه بود، باعث شد پليس كاتالونيا به خشونت متوسل شود و 21 نفر از معترضان را مضروب كند. در جريان درگيري معترضان و پليس، پاي يك تصويربردار با گلوله ساچمه‌اي هدف قرار گرفته شد كه بعد از درمان سرپايي، بدون مشكل به خانه‌اش رفت.

 

آنسو فاتي، جوان‌ترين ال كلاسيكوباز

مهاجم جوان بارسا بعد از اينكه چندين ركورد مهم از جمله ركورد جوان‌ترين گلزن تاريخ ليگ قهرمانان را شكسته، چهارشنبه شب تبديل به جوان‌ترين بازيكني شد كه در قرن 21 در ال‌كلاسيكو به ميدان رفته است. او نقش چنداني در بازي نداشت و موفق نشد كار مهمي براي تيمش انجام بدهد.

 

تمجيد بهترين بازيكن زمين از زيدان

كاسميرو پس از پايان مسابقه از سوي لاليگا به عنوان بهترين بازيكن زمين انتخاب شد. او كه نقشي كليدي در پرس سنگين مادريدي‌ها در زمين بارسا داشت، به رسانه‌ها گفت: «در چند بازي اخيرمان نشان داده‌ايم كه در حال پيشرفت هستيم و عملكردمان سطح بالايي دارد. مربي فوق‌العاده كار كرده و به ما اعتماد به نفس مي‌دهد. تيم‌هاي كمي توانايي اين را دارند كه به نيوكمپ بيايند و چنين عملكردي ارايه كنند. بايد به همه تبريك گفت. قدرت‌مان را حفظ مي‌كنيم، چون به دنبال عناوين قهرماني هستيم.» هافبك برزيلي در اين ديدار توانست آمار 85% پاس صحيح، 2 شوت در چارچوب، 7 پيروزي در دوئل و 2 تكل موفق را به نام خود ثبت كند. همچنين با كارت زردي كه دريافت كرد از همراهي رئال مادريد در بازي با اتلتيك بيلبائو محروم شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون