• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4543 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۲ دي

بررسي آخرين وضعيت آلودگي و بوي نامطبوع تهران

گوگرد منشا بوي نامطبوع تهران است

گروه اجتماعي | آخرين گزارش‌ها و اطلاعات از وضعيت بوي نامطبوع تهران حاكي از آن است كه انتشار بوي نامطبوع در تهران مقارن با افزايش غلظت گوگرد در هواست. اين بوي نامطلوب ابتدا در «شهر ري» آغاز و بعد با وزش باد به ساير نقاط شهر پخش مي‌شود. به گفته معاون محيط زيست انساني سازمان حفاظت محيط زيست، احتمال مي‌رود منشا اين بو از 3 صنعت مستقر در شهر ري باشد. با اين حال افزايش گوگرد در سوخت‌هاي توزيعي نيز گزارش شده است و به نقل از سازمان حفاظت محيط‌زيست در حال حاضر ميزان گوگرد در سوخت‌هاي توزيعي گوگردي بيش از حد مجاز هستند.

مسعود تجريشي در گفت‌وگو با ايسنا با اشاره به بررسي‌هاي علمي در خصوص منشا بوي نامطبوع اخير تهران اظهار كرد: آنچه در زمينه انتشار بوي نامطبوع تهران مي‌دانيم اين است كه در زمان‌هايي كه اين بو منتشر مي‌شود، ميزان گوگرد با حجم بسيار زيادي افزايش مي‌يابد و اين وضعيت را تمام ايستگاه‌هاي ما نشان مي‌دهد. او با بيان اينكه انتشار بو ابتدا از «شهر ري» آغاز مي‌شود، اظهار كرد: با وزيدن باد ملايم اين بو در سطح وسيعي از شهر پخش مي‌شود. از اين رو براساس يافته‌هاي خود مي‌توانيم اعلام كنيم كه اين بو از جنوب شهر تهران شروع مي‌شود همچنين تركيبات گوگردي آن افزايش يافته است.

تجريشي در عين حال خاطرنشان كرد: ولي وقتي مي‌خواهيم انگشت اتهام به سمت مسوولي ببريم خيلي سخت است. ما مستندات را در كنار هم قرار داده و با جمع‌بندي‌هاي انجام شده به يكي، دو گزينه رسيده‌ايم ولي بايد بررسي‌هاي بيشتري را انجام دهيم. به عنوان مثال وقتي در خصوص فلان كارخانه صحبت كنيم بايد بررسي شود كه در آن زمان از چه سوختي استفاده مي‌شود و در اين صورت است كه مي‌توانيم اظهارنظر كنيم ولي آنچه الان مي‌توانيم بگوييم منشا بو، گوگرد بوده و در جنوب تهران از حدود شهر ري شروع شده است.

معاون محيط زيست انساني سازمان حفاظت محيط زيست با تاكيد بر اينكه در منطقه شهر ري 3 صنعت بزرگ داريم كه در حال حاضر نوع سوخت مصرفي آنها در حال بررسي است، اظهار كرد: بيشترين گزينه‌هاي بررسي ما از اين صنايع مربوط به نوع سوختي است كه اين صنايع مورد استفاده قرار داده‌اند.

اين عضو هيات علمي دانشگاه صنعتي شريف با اشاره به اينكه بوي نامطبوع تهران هيچ ارتباطي با زلزله و فاضلاب ندارد، افزود: در صورتي كه برخي صنايع از مازوت يا گازوييل غيراستاندارد استفاده كنند منجر به توليد گوگرد مي‌شود.

علاوه بر تجريشي، محسن هاشمي صبح ديروز پيش از آغاز جلسه شوراي شهر تهران در مورد جلسه هم‌انديشي اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران و حناچي شهردار تهران درباره آلودگي تهران، گزارش داد كه نمودارهاي شهرداري تهران نشان مي‌دهد در 23 آذر ماه سطح گوگرد به مراتب بالاتر بود و يك پيك افزايشي داشته است.

او در مورد بوي نامطبوع در تهران نيز اظهار كرد: هنوز تكليف مشخص نشده اما گزارش‌ها نشان مي‌دهد كه سهم گوگرد بالا رفته و دقت داشته باشيد كه كارخانه سيمان مجاور تهران در 150 روز گذشته از مازوت استفاده مي‌كرده است و آرادكوه به نظر مي‌رسد، نقش كمي داشته باشد.

پس از اظهارنظر شركت كنترل كيفيت كنترل هوا درباره ميزان گوگرد در بنزين فراتر از حد مجاز به‌ تازگي سازمان حفاظت محيط زيست نيز اعلام كرد كه در حال حاضر يكي از مشكلات سوخت توزيعي در تهران و ساير كلانشهرهاي كشور گوگرد است كه در بسياري از نمونه‌هاي امسال فراتر از حد مجاز و بيش از ۵۰PPM بود. زهرا سماعي، سرپرست دفتر پايش فراگير سازمان حفاظت محيط زيست در گفت‌وگو با ايسنا اشاره كرد: در پايش سوخت بنزين 3 فاكتور اصلي بنزن، آروماتيك و گوگرد بررسي مي‌شود؛ ميزان بنزن و آروماتيك در سوخت بنزين طي سال‌هاي گذشته بسيار فراتر از حد مجاز بود اما خوشبختانه در حال حاضر تقريبا در محدوده مجاز قرار گرفته است.

او با بيان اينكه نمونه‌برداري‌هاي بنزين در كشور نشان مي‌دهد كه در شهريور ماه گوگرد ۸۵ درصد نمونه‌ها بين ۵۰ تا ۲۵۰ PPM بود، ۱۵ درصد نمونه‌ها گوگردي فراتر از ۲۵۰PPM داشتند و نمونه‌برداري‌هاي ما در تهران تقريبا با نمونه‌برداري‌هاي شركت كنترل كيفيت هوا مطابقت دارد، اظهار كرده است: براي مثال غلظت گوگرد پمپ بنزين جايگاه وصال در تهران ۱۶۲PPM بود.

عليرضا صادق‌آبادي، مدير عامل شركت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي در واكنش به غيراستاندارد بودن سوخت‌هاي توزيعي اعلام كرده است كه آلودگي هوا به هيچ ‌وجه ناشي از سوخت نيست و ما با استانداردهاي بين‌المللي مي‌توانيم اين موضوع را اثبات كنيم.

او مشكل اصلي در بحث آلودگي را نشناختن راه‌هاي درمان آن عنوان كرد و به ايسنا گفت: تا زماني كه درد را درست تشخيص ندهيم، نمي‌توانيم مشكل را حل كنيم و در بحث كيفيت سوخت نيز اين يك واقعيت است كه سوخت خوب با احتراق بد آلايندگي ايجاد مي‌كند.

او با تاكيد بر اينكه بنزين توزيعي در كشور به ‌طور دايم پيش و پس از توزيع توسط وزارت نفت، شركت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي، ‌سازمان ملي استاندارد و سازمان‌هاي بازرسي مورد نظارت قرار مي‌گيرد، گفت: اگر گوگرد بنزين توليدي در كشور تا اين حد بالاست پس واحدهاي گوگردزدايي در پالايشگاه‌ها با اين حجم از سرمايه‌گذاري و تاسيسات چه مي‌كنند؟

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون