• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4545 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۴ دي

خبر

ادامه مبارزه با داعش با هماهنگي ايران و سوريه

فرماندهي عمليات مشترك عراق به ادامه همكاري خود با مركز تبادل اطلاعات چهارجانبه در بغداد (ايران، عراق، سوريه و روسيه) تاكيد كرد و گفت: اين همكاري به خطر در مرزهاي عراق و سوريه پايان داده است. به گزارش فارس، سرلشكر خلبان «تحسين الخفاجي» سخنگوي عمليات مشترك عراق در گفت‌وگو با پايگاه خبري المعلومه عراق گفت: نيروهاي عراق به پيگرد بقاياي داعش در مرزهاي عراق و سوريه ادامه مي‌دهند. وي افزود: ادامه همكاري مشترك ميان عراق و مركز چهارجانبه اطلاعاتي ايران، عراق، سوريه و روسيه منجر به ثبات اوضاع در مرزهاي سوريه شده است. الخفاجي گفت: نيروهاي امنيتي به شكل مستمر با عناصر تروريستي در مرزهاي سوريه مقابله مي‌كنند و هسته‌هاي خفته تروريستي در داخل عراق را تحت پيگرد قرار مي‌دهند.

بايد به اهداف برجام برسيم

«لوري بريستو» سفير انگلستان در مسكو در مصاحبه با يك رسانه روسي گفت: كشورهاي اروپايي و روسيه در حفظ توافق هسته‌اي با ايران منافع مشتركي دارند. اين ديپلمات انگليسي كه با خبرگزاري «اينترفكس» گفت‌وگو مي‌كرد، در مورد سفر اخير مديران سياسي وزارت خارجه سه كشور انگليس، آلمان و فرانسه به مسكو براي رايزني در مورد برجام گفت: «هفته گذشته ميزبان «ريچارد مور» مدير كل سياسي [وزارت خارجه انگليس] بودم. ريچارد مشاور ارشد وزارت خارجه در امور امنيت بين‌المللي است. او به همراه همكار اروپايي خود از فرانسه و آلمان اينجا بود تا با همتاي انگليسي خود «سرگئي ريابكوف» در مورد توافق هسته‌اي با ايران گفت‌وگو كند.» وي افزود: «دلايل اين [سفر] را به خوبي مي‌دانيد. توافق هسته‌اي ايران با مشكل روبه‌رو شده است. ما در مورد آنچه مي‌خواهيم در اين مساله به آن دست يابيم، با روسيه اتفاق نظر داريم. ما مي‌خواهيم به ايران مشوقي بدهيم كه مسير ساخت تسليحات اتمي را پيش نگيرد. ما كاملا در اين رابطه توافق داريم. آنچه داريم برايش تلاش مي‌كنيم، آنچه داريم در موردش با همكاران روس خود صحبت مي‌كنيم، اين است كه چطور در اين شرايطي كه در آن هستيم، به اين هدف دست يابيم.»به گزارش فارس، بريستو در بخش ديگري از صحبت‌هايش در پاسخ به اين سوال كه آيا ميان انگليس و امريكا در مورد توافق هسته‌اي اختلافي وجود دارد، گفت: «ميان لندن، ميان پنج عضو از شش عضو ۳+۳ با امريكا اختلاف نظر هست. ما چند سال پيش بر سر برنامه جامع اقدام مشترك با ايران توافق كرديم. هدف آن هم اين بود كه به ايران مشوق بدهيم تا مسير ساخت تسليحات اتمي را پيش نگيرد. هدف ما، ديدگاه ما، هنوز هم همان است. ديدگاه روسيه و ديدگاه ايالات متحده هم همين است. دولت ايالات متحده براي دستيابي به آن هدف، روش متفاوتي در پيش گرفته است.» وي با بيان اينكه هدف از مذاكرات اخير در مسكو بحث در مورد نحوه تحقق «اهداف برجام» بوده، گفت: «اگر ممكن است با آن توافق به اين هدف دست يافت، خوب است. اگر نه، بايد راه ديگري براي دستيابي به همان اهداف بيابيم. اين مساله‌اي است كه در آن منافع انگلستان و منافع روسيه تقريبا به‌طور كامل با يكديگر همسوست. اينكه آن منطقه در وضعيتي چنان بي‌ثبات قرار گيرد كه الان داريم در موردش صحبت مي‌كنيم، در راستاي منافع ما، در راستاي امنيت ملي ما نيست. اگر ايران تسليحات اتمي بسازد، همسايگان اين كشور نتيجه‌گيري‌هايي خواهند كرد. بحث منافع روسيه هم در ميان است.» او در پايان گفت: «ما به عنوان اعضاي پيش‌ روي جامعه بين‌الملل- هر دوي ما اعضاي دايم شوراي امنيت سازمان ملل متحد هستيم - در اين مساله مسووليتي ويژه داريم تا با يكديگر همكاري كرده و ساز و كارهاي عدم اشاعه هسته‌اي بين‌المللي را تقويت كرده و همين‌طور به مساله ويژه برنامه هسته‌اي ايران بپردازيم. اين كاري است كه اكنون در حال انجام آن هستيم.»

نگاه ايران به روابط با چين راهبردي است

رييس شوراي راهبردي روابط خارجي كشورمان در ديدار با سفير چين، تاكيد كرد نگاه ايران به روابط با پكن، راهبردي و همه‌جانبه است. به گزارش ايسنا، سيدكمال خرازي، رييس شوراي راهبردي روابط خارجي امروز در ديدار با چانگ هوا، سفير چين در كشورمان با بيان اينكه حجم همكاري‌هاي ايران و چين با شرايط مطلوب فاصله دارد، گفت: دليل نرسيدن اين روابط به سطح مطلوب، تحريم‌هاي ظالمانه و تحميلي امريكا عليه ايران است. وي با قدرداني از مواضع چين در موضوع برجام تصريح كرد: متاسفانه خروج يكجانبه امريكا از اين توافق هسته‌اي، آن را با خطر مواجه ساخته و ايران در راستاي حفظ منافع خود چاره‌اي جز برداشتن گام‌هايي در جهت كاهش تعهدات برجامي خود، مطابق با متن اين توافق نداشته است. رييس شوراي راهبردي روابط خارجي با اشاره به قدمت هزاران ساله روابط ايران و چين به عنوان دو تمدن بزرگ، تصريح كرد: روابط ايران و چين در عصر كنوني، از جايگاه ويژه‌اي برخوردار است. رييس شوراي راهبردي روابط خارجي در پاسخ به سوال سفير چين درباره مناسبات منطقه‌اي ايران تصريح كرد: ايران همواره خواهان روابط مسالمت‌آميز با كشورهاي منطقه بوده است و از هر گامي براي حل و فصل اختلافات استقبال مي‌كند. وي ادامه داد: ريشه اختلافات در منطقه به وابستگي برخي از كشورها به قدرت‌هاي غربي و به ويژه امريكا برمي‌گردد. خرازي با اشاره به اينكه ايران سياست خود را بر مبناي استقلال از ديگر قدرت‌ها تعريف كرده است، گفت: سوءاستفاده امريكا از منابع كشورهاي منطقه كاملا آشكار است و حتي ترامپ، رييس‌جمهور امريكا به صورت رسمي، عربستان را گاو شيرده خطاب كرده كه اين نوع وابستگي و تحقير عربستان توسط امريكا باعث تاسف است. رييس شوراي راهبردي روابط خارجي با تاكيد بر اينكه نگاه ايران تامين امنيت منطقه توسط كشورهاي منطقه است، گفت: طرح صلح هرمز كه به صورت رسمي از سوي جمهوري اسلامي ايران مطرح شده، در همين راستاست. وي با بيان اينكه امنيت منطقه براي امريكا اهميتي ندارد، بلكه در پي منافع خود است، تصريح كرد: امريكا نفت سوريه را به غارت مي‌برد، در عراق مداخلات آشكار دارد و با وجود 18 سال حضور در افغانستان، هيچ امنيتي را در اين كشور ايجاد نكرده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون