• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4547 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۷ دي

ازحرف‌هاي برهاني مرند تا وضعيت بنياد ادبيات داستاني

درخشش روحاني و گروهش

گروه فرهنگي

 

 

 

نگران داوري نباشيد

دبير سي و هشتمين جشنواره بين‌المللي تئاتر فجر از شركت كنندگان بخش استاني جشنواره خواست تا نگراني بابت داوري‌ها نداشته و مطمئن باشند حق‌شان ضايع نمي‌شود. آيين خوشامدگويي به حاضران در چهارمين همايش برگزيدگان جشنواره‌هاي تئاتر استان‌هاي كشور برگزار شد. نادر برهاني مرند ضمن خير مقدم به حضار گفت: من خيلي خوشحالم كه امشب در خدمت شما دوستان فرهيخته و هنرمند هستم. وي سپس با اشاره به نگراني برخي شركت‌كنندگان استان‌ها نسبت به تصميم‌گيري‌هاي هيات انتخاب، بيان كرد: اصلا نگران اين نباشيد كه آثارتان ديده نشده است.

نگاه ما به طنز

جمال‌الدين اكرمي كه معتقد است بافت جامعه ما درگير تشريفات و به همان نسبت از طنز دور است از كمبودهاي موجود در ادبيات طنز كودك و نوجوان و خصوصا طنز محتوايي مي‌گويد. اين نويسنده ادبيات كودك و نوجوان درباره وضعيت آثار ادبي طنز كودك و نوجوان اظهار كرد: طنز بايد به عنوان يك نياز اساسي براي كودك و نوجوان در نظر گرفته شود، هرچند نوع پرداختن به آن خيلي متفاوت است. در تقسيم‌بندي گونه طنز، كمتر توصيه مي‌شود كه طنز تلخ با بچه‌ها در ميان گذاشته شود. هرچند كه من اين را براي گروه نوجوان گاهي لازم مي‌دانم تا با جهان آينده‌شان بيشتر آشنا شوند و همه‌چيز را در ظرفي خوشايند قرار ندهند.

چهارقطعه ماندگار اجرا شد

اركستر سمفونيك تهران به رهبري شهرداد روحاني در تالار وحدت به روي صحنه رفت. در اين كنسرت چهار قطعه كلاسيك از هنرمنداني از جمله كلود دبوسي (آهنگساز فرانسوي)، ژوزف موريس راول (آهنگساز و نوازنده فرانسوي)، سرگئي پروكفيف (آهنگساز و پيانيست روس) و ايگور استراوينسكي (آهنگساز روس) اجرا شد.قطعه اول براي چنگ و سازهاي زهي، قطعه دوم دافنيس و كلوئه سوييت شماره دو، قطعه سوم رومئو و ژوليت سوييت شماره دو و قطعه چهارم سوييت پرنده آتشين بودند. دراين اجرا، قطعاتي اجرا شد كه داراي فضاي مشابه به هم بودند. دو اثر اول از «دروسي» و «راول» كه هر دو فرانسوي هستند و گفته مي‌شود «دبوسي» را يكي از به وجود آورندگان سبك دريافتگري يا همان امپرسيونيسم در موسيقي مي‌دانند ولي او نيز همانند راول از پذيرفتن اين امر ابا داشت. گفته مي‌شود كه فضاي موسيقي دريافتگري بر بيان احساس و اتمسفر متمركز است.يك‌داستان‌نويس مي‌گويد: بايد از كميسيون فرهنگي مجلس پرسيد چرا بنياد ادبيات داستاني با وجود شرايطي كه جايزه جلال دارد، بايد همچنان سكاندار عرصه داستان و داستان‌نويسي كشور باشد؟در پي حرف و حديث‌هاي مربوط به جايزه جلال و اعلام برگزيدگان دوازدهمين دوره اين‌رويداد ادبي، ابوالفضل درخشنده، داستان‌نويس و مدرس داستان‌نويسي طي يادداشتي يا عنوان «سال‌به‌سال، دريغ از پارسال!» انتقاداتي را متوجه بنياد ادبيات داستاني كرده است. او گفته است: مشكل اين روزهاي ادبيات داستاني كشورمان كه به عنوان مادر تمام هنرهاي نمايشي، تمامي عرصه‌هاي فرهنگي كشور را تحت تاثير خود قرار داده، پاسخگو نبودن متوليان امر است! بنياد شعر و ادبيات داستاني كه تلفيق آن از ابتدا غلط بود، سنگ بناي انحراف را در خود مستتر دارد و همين تلفيق غلط باعث سقوط تدريجي جايگاه ادبيات داستاني در كشور شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون