• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4547 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۷ دي

پايان ركود يا تغييرات گذرا؟

معاملات و قيمت خانه در آذرماه افزايش يافت

پس از شوك قيمتي وارد شده به بازار مسكن در سال 97 كه منجر به كاهش قابل توجه معاملات در بازار مسكن شد و همين روال كمابيش در ماه‌هاي گذشته نيز ادامه پيدا كرد، بسياري از تحليلگران در انتظار شكل‌گيري يك دور جديد از ركود در بازار مسكن بودند، انتظاري كه آمارهاي آذرماه سال جاري آن را با ترديد جدي مواجه كرده است. دوام قيمت‌ها در بازار مسكن براي سال‌هاي متمادي و سپس شوك‌هاي قيمتي ناگهاني در اين بازار باعث شده، بازار مسكن در ايران دوره‌هاي مكرري از ركود و رونق را تجربه كند و هربار كه شوك قيمتي جديد به وجود مي‌آيد، بازار مسكن ركودي طولاني‌مدت را تجربه مي‌كند تا بار ديگر قدرت خريد جامعه به قيمت‌هاي موجود در بازار نزديك شود.

مشابه اين تجربه تاريخي از چند ماه قبل نيز آغاز شده بود تا جايي كه با افزايش نزديك به 100 درصدي قيمت خانه در يك‌سال و كاهش قابل توجه معاملات، كارشناسان از خطر شكل‌گيري دور جديدي از ركود صحبت مي‌كردند، موضوعي كه عملكرد آذرماه بازار مسكن بر خلاف آن بوده و در اين ماه نه تنها قيمت خانه دوباره در تهران افزايشي شده كه معاملات نيز به شكل قابل توجهي رشد داشته‌اند. بر اساس آمار ارائه شده از سوي دفتر اقتصاد مسكن در 9 ماهه نخست سال جاري تعداد ۵۰ هزار و ۲۴۷ مبايعه‌نامه ثبت شده كه نسبت به سال گذشته ۱۰۰ هزار و ۹۶۷ بوده و كاهش بيش از ۵۰ درصدي داشته است. همچنين يك مترمربع واحد مسكوني آپارتماني در 9 ماه نخست سال جاري به‌طور متوسط ۱۲ ميليون و ۸۹۰ هزار تومان معامله شده كه اين رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته كه هرمترمربع واحد مسكوني آپارتماني ۷ ميليون و ۵۶۱ هزار تومان معامله مي‌شد، افزايش بيش از ۷۰ درصدي را تجربه كرده است. تعداد ۴۲ هزار و ۲۷۱ پروانه ساختماني در 9 ماهه سال جاري صادر شده كه اين رقم در مقايسه با مدت مشابه سال قبل كه ۵۱ هزار و ۲۷۰ پروانه را به ثبت رسانده كاهش ۱۷.۶ درصدي را نشان مي‌دهد. اين روال كاهشي كه از قبل نيز قابل پيش‌بيني بود در آذرماه با يك تفاوت جدي مواجه شده كه در صورت تداوم اين روند در ماه جاري، بازار مسكن را وارد فاز جديدي خواهد كرد. تعداد كل مبايعات ثبت‌ شده در آذرماه سال جاري ۹ هزار و ۶۶۴ بوده كه نسبت به آمار ۴ هزار و ۶۸ ماه گذشته رشد بيش از ۱۳۷ درصدي را تجربه كرده است. همچنين، متوسط قيمت هرمترمربع واحد مسكوني آپارتماني در آذرماه ۱۳ ميليون و ۴۷۴ هزار تومان بوده كه اين رقم در مقايسه با مدت مشابه سال قبل با متوسط قيمت ۹ ميليون و ۶۳۱ هزار تومان، نزديك به ۴۰ درصد افزايش و نسبت به ماه قبل با متوسط قيمت ۱۲ ميليون و ۶۱۷ هزار تومان، ۶.۸ درصد افزايش را نشان مي‌دهد.

آمار آذرماه حاكي است كه در منطقه پنج شهر تهران، تعداد يك‌هزار و ۴۹۶ مبايعه‌نامه ثبت شده كه بيشترين ميزان خريد و فروش مسكن در اين منطقه از شهر تهران بوده است. در ماه گذشته نيز منطقه پنج پيشتاز معاملات مسكن در ۲۲ منطقه شهري تهران بود. منطقه ۱۹ نيز با ثبت ۷۶ معامله، كمترين معاملات را در آذرماه به خود اختصاص داده است.

در منطقه يك شهر تهران هر مترمربع واحد آپارتماني ۳۰ ميليون و ۸۵۴ هزار تومان معامله شد كه بيشترين ميزان قيمت معاملات هر مترمربع واحد مسكوني را به خود اختصاص داد و منطقه ۱۸ شهرداري تهران نيز با ميانگين ۶ ميليون و ۲۳۹ هزار تومان كمترين ميزان قيمت در يك مترمربع واحد آپارتماني را داشت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون