• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4548 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۸ دي

خبر

 

گمانه‌زني درباره سفر ظريف به نيويورك

روز گذشته برخي منابع خبري مدعي شدند كه «محمدجواد ظريف»، وزير امور خارجه كشورمان اوايل ماه ژانويه سال ۲۰۲۰ ميلادي به نيويورك سفر خواهد كرد. براساس گزارش خبرگزاري فارس، يك خبرنگار مستقر در سازمان ملل متحد در حساب كاربري شخصي خودش در توييتر نوشت: «وزير خارجه ايران، ظريف، اوايل ژانويه به دعوت ويتنام رييس دوره‌اي شوراي امنيت براي شركت در نشست وزارتي شوراي امنيت سازمان ملل با موضوع صلح و امنيت به نيويورك سفر خواهد كرد.» همزمان برخي منابع خبري ديگر، تاريخ سفر ظريف به نيويورك را ۹ ژانويه (۱۹ دي‌ماه) گزارش داده‌اند. منابع رسمي هنوز اين خبر را تأييد نكرده‌اند.

حفظ برجام هر روز سخت‌تر از ديروز

«اورسولا فن در لاين»، رييس جديدكميسيون اروپا در مصاحبه با روزنامه ايتاليايي «لا رپوبليكا» تاكيد كرد كه نجات برجام روز به روز سخت‌تر مي‌شود. «اورسولا فن در لاين» كه پيش از اين وزير دفاع آلمان بود و به تازگي به اين سمت اروپايي منصوب شده است، افزود: «رسيدن به موفقيت (براي حفظ برجام) روز به روز سخت‌تر مي‌شود، براي نجات توافقي كه در خطر فزاينده است ايران نيز نياز است كه با توافق همراه باشد.»

۹۰ كشته در انفجار موگاديشو

شهردار موگاديشو تاييد كرد كه در اثر انفجار در يكي از شلوغ‌ترين ساعت رفت‌وآمد در اين شهر دست‌كم ۹۰تن كه اكثر آنها محصل هستند، كشته‌ شده‌اند. هنوز هيچ گروهي مسووليت اين انفجار را بر عهده نگرفته است.به گزارش ايسنا، به نقل از اسپوتنيك، انفجار ناشي از يك خودروي بمب‌گذاري شده بود كه در يكي از شلوغ‌ترين محلات موگاديشو، پايتخت سومالي روي داده است.بر اساس گفته‌هاي عمر محمود، شهردار موگاديشو در اين انفجار دست‌كم ۱۷ پليس، ۷۳ غيرنظامي و چهار خارجي جان باخته‌اند.رسانه‌هاي خبري پيش از اين اعداد كمتري را به عنوان كشته‌هاي اين انفجار اعلام كرده بودند. در ميان كشته‌ها چهار مهندس تركيه‌اي هم هستند.تاكنون هيچ گروهي مسووليت اين انفجار را برعهده نگرفته است اما در گذشته گروه شبه‌نظامي الشباب عمليات‌هاي مشابهي را در اين منطقه انجام داده بود.يك شاهد عيني اين بمب‌گذاري را قتل عام خوانده است.او مي‌گويد: «تنها چيزي كه به چشم من مي‌آمد جسد بود... برخي از آنها در اثر انفجار كشته شده بودند و برخي به حدي سوخته بودند كه قابل شناسايي نبودند.»

تكرار تبادل زنداني ميان روسيه و اوكراين

«ولوديمير زلنسكي» رييس‌جمهور اوكراين از تبادل زندانيان ميان مسكو و كي‌يف در روز يكشنبه خبر داد. به گزارش فارس، از زمان روي كار آمدن زلنسكي در اوكراين تنش‌ها ميان روسيه و اوكراين اندكي كاهش يافته و رهبران دو كشور ماه گذشته در پاريس و در قالب نشست نورماندي به همراه رهبران فرانسه و آلمان با يكديگر ديدار كردند. چند روز پيش از اين ديدار، زلنسكي طي پيامي در شبكه اجتماعي فيسبوك خواستار انجام مذاكرات صلح با رييس‌جمهور روسيه شده بود. پيش از اين و در ماه سپتامبر ۲۰۱۹، مسكو و كي‌يف يك بار زندانيان خود را معاوضه كرده‌اند. گفته شده است كه در مبادله زنداني دو كشور در ماه سپتامبر حدود 70 زنداني تبادل شده‌اند. درگيري بين اوكراين و نيروهاي تحت حمايت روسيه در منطقه دونباس منجر به كشته شدن بيش از ۱۳ هزار نفر از سال ۲۰۱۴ ميلادي به اين سو شده است. با وجود اعلام آتش‌بس در سال ۲۰۱۵ همچنان درگيري‌هاي كوچكي در اين منطقه رخ مي‌دهد.

نگراني امريكايي‌ها از رزمايش سه‌گانه ايران، چين و روسيه

«كي.تي. مك‌فارلند» معاون پيشين مشاور امنيت ملي رييس‌جمهور امريكا ضمن ابراز نگراني از رزمايش دريايي مشترك ايران، روسيه و چين در شمال اقيانوس هند، آن را «سناريوي كابوس‌وار» توصيف كرد. به گزارش خبرگزاري فارس، مك‌فارلند در مصاحبه با شبكه «فاكس بيزنس» در اين باره مدعي شد: «اين حقيقتا يك سناريوي كابوس‌وار است. ما 75 سال را صرف كرديم تا مطمئن شويم كه روس‌ها و چيني‌ها ائتلافي تشكيل ندهند. ما همه چيز را امتحان كرديم، آغاز آن نيز با دولت [ريچارد] نيكسون بود كه تلاش كرد بين دولت‌هاي چين و شوروي سابق اختلاف بيندازد و ما نهايتا بين آنها فاصله انداختيم». مجري اين برنامه با «شوم» خواندن ائتلاف سه كشور «دشمن» امريكا، از وي پرسيد كه آيا بايد نگران اين رزمايش بود و مك‌فارلند نيز پاسخ داد: «كار ديگري كه مي‌خواهيم انجام دهيم، اين است كه مطمئن شويم روسيه با ايران متحد نشود. روسيه يك كشور محصور در خشكي است كه به بنادر آب‌هاي گرم دسترسي ندارد. اما اگر با ايران مرتبط شود، به آن مي‌رسد». اين مقام امنيتي پيشين امريكا ادامه داد: «جمع شدن اين سه كشور كنار هم و پيوستن ظرفيت‌هاي نظامي روسيه، موقعيت مكاني و نفت ايران، و ثروت و مزيت فناوري چين به يكديگر، سناريوي كابوس‌وار كامل و مطلقي براي ما است، مخصوصا اگر اين سه كشور بخواهند زماني يك ائتلاف نظامي داشته باشند». همزمان توماس مودلي، وزير موقت نيروي دريايي امريكا، در واكنش به رزمايش دريايي مشترك ايران، چين و روسيه مدعي شد: به نظر من آنها به انجام دادن اقداماتي تحريك‌آميز در آن‌جا[تنگه هرمز]، ادامه خواهند داد و فكر مي‌كنم كه از هر فرصتي براي اين كار استفاده خواهند كرد. مودلي در اظهاراتي مداخله‌جويانه مطرح كرد: از نظر من، هيچ چيزي در آن‌جا به جز تغيير حكومت [باعث نخواهد شد] كه لحن مقامات اين كشور تغيير كند و اقداماتي را كه تاكنون انجام مي‌داده‌اند، متوقف كنند.اين مقام نيروي دريايي امريكا همچنين بيان كرد كه واكنش امريكا به اقدامات ايران ممكن است از تمركز پنتاگون بر اولويت‌هايي همچون مقابله با چين بكاهد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون