• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4548 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۸ دي

حناچي در پاسخ به رييس شوراي شهر تهران:

تهران قرباني مستقيم عدم پيروي از قوانين شده

حميدرضا خالدي| بعد از آنكه رييس شوراي شهر تهران در برنامه‌اي تلويزيوني و پس از آن در توييتي مستقيم، صراحتا اعلام كرد كه شهردار تهران «جسارت» لازم را براي اداره شهر ندارد، ديروز شهردار در يادداشتي اعلام كرد كه تحت هيچ شرايطي حاضر به قانون‌گريزي نيست، حتي اگر او را فاقد جسارت لازم بدانند. پيروز حناچي شهردار تهران در يادداشت خود در روزنامه همشهري نوشت ابتدا گذري به وضعيت كنوني آلودگي هواي پايتخت داشته و نوشته است: دستيابي به شهر قابل‌تنفس بدون طي يك فرآيند مشخص ممكن نيست و اين فرآيند روشن پس از مطالعات و بررسي‌هاي واقع‌بينانه و تخصصي، سال ۱۳۹۶ در قالب «قانون هواي پاك» به‌طور كامل تعيين شده است. سازمان‌ها و نهادهاي متعددي بايد در اجراي اين قانون نقش‌آفريني كنند و حركت در مسيري جز آنچه «قانون» تعيين كرده، نه يك فضيلت كه تكرار اشتباهات گذشته است؛ با صراحت و قدرت بايد گفت كه تهران اين روزها قرباني مستقيم عدم پيروي از قوانين و قواعد در گذشته است. او سپس به بخشي از تخلفات و قانون‌گريزي‌هاي صورت‌گرفته در دوره مديريت شهري گذشته اشاره داشته و آورده است: اگر نظارت قانوني بر آلايندگي واحدهاي صنعتي با قاطعيت و هوشياري وجود داشت، اگر در پيروي از قواعد تراكم ساختمان تعهد به ضوابط وجود داشت، اگر شماره‌گذاري وسايط نقليه طبق ملاك‌هاي قانوني صورت مي‌پذيرفت و ده‌ها اگرِ ديگر، بدون شك حالا پايتخت براي نفس كشيدن جاي بهتري بود. اما در طول زمان مديران راهي جز پيروي از قاعده در پيش گرفتند و شد آنچه شاهديم. دست‌يابي به هواي پاك مقصود و منظور مستقيم قانون است و براي اجراي قانون، نمي‌توان قانون را زير پا گذاشت چرا كه چرخه معيوب فرار از قانون، هيچ‌گاه با ادامه مسيرهاي نادرست گذشته از توقف باز نمي‌ايستد.

در برنامه تلويزيوني يادشده محسن هاشمي براي اثبات جسارت قاليباف به اقدامات او جهت تامين اتوبوس‌هاي بي‌آرتي اشاره كرده بود و اينكه به‌‌رغم تمامي مخالفت‌ها او موفق به راه‌اندازي اين اتوبوس‌ها شده بود. ديروز اما حناچي با اشاره به همين موضوع در يادداشت خود به هاشمي اين گونه پاسخ داده بود: در دوره پيشين مديريت شهري تعداد قابل‌توجهي اتوبوس براي سامانه بي‌آرتي خريداري شد كه در ظاهر قدمي در جهت بهبود حمل‌ونقل عمومي و درنتيجه بهبود كيفيت هوا بود، اما در واقع نتيجه‌اي جز افزايش آلايندگي در پي نداشت؛ آن اتوبوس‌ها زماني خريداري شدند كه ميزان ذرات معلق با پي‌ام ۲.۵ گازوييل مصرفي بالغ بر 12هزار ليتر بود كه اين يعني سطح جبران‌ناپذيري از آلايندگي. البته بعدها وزير محترم نفت در دوره نخست رياست‌جمهوري دكتر روحاني ميزان ذرات معلق گازوييل را تا حدود 2هزار ليتر پايين آوردند (كه به‌رغم همه زحمات هنوز هم با ميزان ۳.۵ درصد گوگرد بالاتر از استاندارد جهاني است)، اما اقدام به خريد و به‌كارگيري اتوبوس‌ها در زمان يادشده به‌طور واضح و مشخص خلاف قانون بود.

او سپس در جمع‌بندي اظهارات خود به ادعاي هاشمي كه او را فاقد جسارت لازم خوانده بود اشاره كرده و آورده است: با تمام اين تفاصيل؛ اگر قرار باشد اصرار عده‌اي از تصميم‌گيران بر اين بي‌قانوني فاحش را «جسارت» بدانيم، من نيز مي‌پذيرم كه فردي «جسور» نيستم. اما يقينا كسي‌كه قانون را زير پا مي‌گذارد، جسور نيست؛ قانون‌گريز است. ميثاق ما براي خدمت، قانون است و تعهد ما بر پيروي از آن. مشكلات شهر و كشور تنها در صورتي حل مي‌شوند كه راهكارها مبتني بر قانون باشند، در غير اين صورت اگر چه در ظاهر مي‌توان سياهه عملكرد را پر كرد اما واقعيت اين است كه آينده شهر و شهروندانش به سرنوشتي نامعلوم سپرده مي‌شود. ما در شهرداري تهران از اقدامات شتاب‌زده و خلاف قانون اجتناب مي‌كنيم و به اين رويكرد خود باور داريم.

شهردار تهران در نهايت دوره مديريت گذشته را دوره توسعه خودرو محور تلقي كرده و آورده است: واقعيت آن است كه ۱۲ سال توسعه خودرومحور، گسترش افسارگسيخته بزرگراه‌ها فراتر از برنامه‌هاي مصوب و به تبع آن بنزين ريختن بر آتش عطش استفاده از خودروهاي شخصي، فروش شهر تا چند برابر ظرفيت زيستي آن و پاشيدن بذر صدها برج و ده‌ها مال بر خاك حاصلخيز فضاهاي سبز شهر به ويژه در منطقه۲۲ كه امروز سد راه مسير بادهاي تهران شده است؛ تهران را به اين نقطه رساند اما ما مسير سراسر شتاب‌زده و هيجان‌آلود گذشته را ادامه نمي‌دهيم چون معتقديم مواجهه با امر تقويت ناوگان حمل‌ونقل عمومي در شرايطي كه تامين منابع به‌واسطه تحريم‌هاي ظالمانه با مشكلات بي‌شمار روبه‌روست، راهي جز همكاري و همراهي صادقانه تمام بردارها در جهت «قانون‌مداري» نمي‌شناسد و باور داريم «جسارت» واقعي در ايستادگي برابر بازي با سرنوشت شهروندان است. علاوه بر اين، شهردار تهران ديروز و در جريان مراسم افتتاح و بهره‌برداري از سه پروژه مديريت بحران شهر تهران با بيان اينكه ايجاد اين سامانه‌ها يكي از اولويت‌هاي شهر بود، گفت: امروز علاوه بر افتتاح سه سامانه اتفاق ديگري رخ داد و آن هم همكاري دستگاه‌ها با يكديگر است به گونه‌اي كه قبل از اين، همه به صورت انفرادي فعاليت مي‌كردند اما امروز متوجه شديم كه به تنهايي نمي‌توان كار را به سرانجام برسانيم و اگر همه دستگاه‌ها توان كم خود را كنار يكديگر بگذارند مي‌توانيم از قدرت مضاعف‌تري بهره ببريم. حناچي سپس دوباره به مقوله آلودگي هوا نقبي زده و گفت: تهران در هفته گذشته شرايط خاصي را از نظر آلودگي گذراند هرچند كه در آذرماه و دي‌ماه طبيعتا ميزان آلايندگي‌ها به دليل شرايط وارونگي افزايش مي‌يابد و حتي مجبور مي‌شويم كه مدارس يا برخي فعاليت‌ها را تعطيل كنيم، اما منشاء اين آلاينده‌ها مشخص است و بايد براي كاهش آنها اقدام كرد هرچند كه خوشبختانه در دولت روحاني كيفيت گازوييل از نظر ذرات معلق و گوگرد بهبود يافت و شاهد كاهش اين آلايندگي‌ها در گازوييل بوديم و بايد بگويم كه اگر قرار بود با آن گازوييل سابق كه آلايندگي آن زياد بود كار كنيم اساسا شرايط‌مان حالا بسيار بدتر بود. شهردار تهران گفت: اميدوارم در هفته‌هاي آينده سري اول اين اتوبوس‌ها به ناوگان اضافه شود و اميد است با افزايش واگن‌ها ظرفيت جابه‌جايي مسافران با مترو نيز حدود 50 درصد افزايش يابد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون