• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4550 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۱۰ دي

آماده‌باش كيم به سربازان كره‌شمالي

ترجمه: هديه عابدي

كيم جونگ اون، رهبر كره‌شمالي از ارتش و ديپلمات‌هاي خود خواسته تا براي حفظ امنيت و حاكميت ملي كشور آماده اتخاذ برخي «اقدامات مثبت و تهاجمي» باشند.

به گزارش پايگاه خبري بي‌بي‌سي، كيم جونگ اون اين خواسته‌ را در مجمع اخير رهبران حزب در پيونگ‌يانگ اعلام كرد؛ نشستي كه برگزاري آن در اين وقت سال غيرعادي است. اين دستور درست زماني بيان شد كه همه نگرانند مبادا كره‌شمالي مذاكره با امريكا بر سر موضوع خلع سلاح هسته‌اي را پايان داده و آزمايش‌هاي تسليحاتي بزرگ خود را ازسر بگيرد. امريكا اعلام كرده است كه از اين تصميم «به‌شدت نااميد» خواهد شد. مينيانگ لي، از سايت «NK News» مي‌گويد: عبارت «اقدامات مثبت و تهاجمي» گنگ و نامفهوم است، به نظر مي‌رسد استفاده از اين تركيب نشان‌دهنده حمايت بيشتر از برنامه تسليحاتي كره‌شمالي باشد.

او ادامه مي‌دهد: «گزارش رسانه دولت از اين مجمع، يا سخنراني سال نوي كيم جونگ اون، كمك شاياني در درك اقدام بعدي كيم خواهد كرد.»

پيونگ‌يانگ در اوايل سال 2019 تهديد كرده بود كه اگر واشنگتن نتواند امتيازات لازم در مذاكرات هسته‌اي را تا پايان سال ميلادي به آنها ارايه كند، اين كشور «روش جديدي» اتخاذ خواهد كرد.

 

چرا اين نشست غيرعادي بود؟

به گزارش رسانه دولتي كره‌شمالي (KCNA) كيم اين مجمع را روز شنبه (7 دي) افتتاح و روز يكشنبه در آن حضور يافت. گزارش‌ها حاكي از آن است كه اين نشست تا روز دوشنبه ادامه دارد.

مجمع عمومي حزب يكي از بالاترين نهادهاي تصميم‌گيري در اين دولت كمونيست بوده و شامل ديپلمات‌ها و مقامات نظامي است، اگرچه گفته مي‌شود كه سياست‌هاي آنها از سوي كيم، حاكم مطلق كره‌شمالي، ارايه مي‌شود.

اين نشست چند روز پيش از سخنراني سال نوي رهبر كره‌شمالي برگزار شد. امسال بسياري در جهان منتظر سخنراني كيم هستند، چراكه او در سخنراني‌‌ سال‌هاي اخير خبرهاي مهمي درخصوص خلع سلاح اتمي را اعلام كرده است.

پوليتيكو نوشت: كيم در اين نشست بر «نياز به اقدامات مثبت و تهاجمي» تاكيد كرد تا «كاملا از سلطه و امنيت كشورش مطمئن شود، چراكه در شرايط كنوني به آن نياز است.» كيم درباره اينكه «اقدامات تهاجمي» چه معني مي‌تواند داشته باشد، توضيحي نداد.

آژانس خبري مركزي كره گفت: او مشكلات
به وجود آمده پس از تلاش براي بازسازي اقتصاد روبه سقوط كره‌شمالي را «به صورت جامع و دقيق موشكافي كرده» و براي «اصلاح فوري وضعيت وخيم بخش‌هاي بزرگ صنعتي» دستوراتي را صادر كرد.

 

امريكا كجاي مذاكرات قرار دارد؟

روز يكشنبه پيش از انتشار صحبت‌هاي كيم جونگ اون، رابرت اوبراين مشاور امنيت ملي كاخ سفيد اعلام كرد امريكا براي واكنش به آزمايش‌هاي كره‌شمالي، در جعبه ابزار خود ابزارهاي زيادي دارد.

او در گفت‌وگو با اي‌بي‌سي اعلام كرد: «اكنون براي قضاوت زود است، اما امريكا با عمل جواب چنين مواردي را مي‌دهد. اگر كيم جونگ اون چنين رويكردي را اتخاذ كند، ما به‌شدت نااميد مي‌شويم و اين نااميدي را نشان مي‌دهيم.»

اعضاي شوراي امنيت سازمان ملل ديروز قرار بود در جلسه‌اي پيشنهاد روسيه و چين را مبني بر لغو برخي تحريم‌ها عليه كره‌شمالي با هدف شكستن بن‌بست مذاكرات مورد بررسي قرار دهند.

واشنگتن پيش از اين نشست اعلام كرده كه براي شكستن بن‌بست، حاضر به كاهش تحريم‌هاي خود عليه پيونگ‌يانگ نيست.

دو هفته قبل نماينده ويژه امريكا در امور كره‌شمالي از كيم خواست مذاكرات را ازسر بگيرد.

استفن بيگان گفت: «ما تا اينجا پيش آمده‌ايم. بياييد تمامش كنيم.»

 

چگونه به اينجا رسيديم؟

كيم و ترامپ در ژوئن 2018 مذاكرات دوجانبه‌اي را در سنگاپور و در فوريه 2019 نشستي را در ويتنام با هدف خلع سلاح اتمي كره‌شمالي برگزار كردند.

دو رهبر همچنين در ماه ژوئن سال جاري در منطقه حائل بين دو كره ديداري «ناگهاني»
داشتند.

اما در ماه‌هاي اخير روابط بين امريكا و كره‌شمالي بدتر شده است. كره‌شمالي بار ديگر آزمايش موشك‌هاي كوتاه‌برد خود را ازسر گرفته است
-هر چند آنچه بيشتر مورد انتقاد است آزمايش موشك‌هاي دوربرد است- و استفاده از ادبيات خصمانه نيز بين دو طرف بالا گرفته است.

پيونگ‌يانگ به امريكا تا پايان سال 2019 وقت داده تا تحريم‌ها را لغو كند. آنها همچنين ترامپ را تلويحا پيرمردي كندذهن خوانده‌اند. اين اظهارات پس از آن بيان شد كه ترامپ رهبر كره‌شمالي را «مرد موشكي» خواند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون