• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4550 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۱۰ دي

آموزش و پرورش

بهره‌برداري از نسل جديد مدارس كانتينري در كشور

گروه اجتماعي| اولين مدرسه كانتينري كشور كه نسل جديد مدارس در مناطق كم‌برخوردار و صعب‌العبور است، ظرف مدت 45 روز در استان گيلان به بهره‌برداري رسيد.

سيد احمد قدسي‌خرسند، معاون مشاركت‌هاي مردمي اداره كل نوسازي مدارس استان گيلان با اعلام اين خبر گفت: مدرسه سه كلاسه «اميد آينده» در روستاي ميانده شهرستان تالش از سوي يك نهاد خير مدرسه‌ساز احداث شد. قدسي افزود: در ابتدا كه بانك آينده پيشنهاد ساخت اين نسل از مدارس را مطرح كرد در ميزان كيفيت آن ترديد داشتيم، اما با اطلاعاتي كه در اين زمينه دريافت كرديم به اين نتيجه رسيديم كه اين مدارس در كنار ايستايي كاملي كه دارند، در كوتاه‌ترين زمان ممكن هم به بهره‌برداري مي‌رسند. او ادامه داد: در مورد مدارس چند مساله براي ما بسيار حايز اهميت است. مهم‌تر از همه اينكه مدرسه از نظر ايستايي مكان امني به شمار برود و با دارا بودن همه استانداردها، دانش‌آموزان با خيال آسوده در آن درس بياموزند، زندگي كنند و حس خوبي داشته باشند. مساله دوم هم اين است كه مدارس در حداقل زمان ممكن احداث شده؛ فضايي امن، جذاب، شيك و راحت را مهيا كنند.

چالش برنامه‌هاي پرورشي؛ بي‌انگيزگي دانش‌آموزان و معلمان

گروه اجتماعي| «بايد به دنبال برنامه‌هاي جديد، كاربردي، ايده‌هاي نو و سليقه روز دانش‌آموزان مطابق با نيازهاي زمانه خودمان باشيم.» وزير آموزش و پرورش، يكي از چالش‌هاي‌ فعاليت‌هاي پرورشي در مدارس را اين دانست كه فعاليت‌هايي كه بر اساس زمينه‌هاي پيشين تدارك ديده شده‌اند در حال حاضر ممكن است جذابيت ممكن را نداشته باشند. سوي ديگر اين گفت‌وگو معاون پرورشي او بود كه علاوه بر نبودن انگيزه در دانش‌آموزان، از نبودن انگيزه در مربيان و اصولا نبود جايگاه برنامه‌هاي پرورشي در برنامه درس ملي صحبت كرد. روز گذشته مركز اطلاع‌رساني و روابط عمومي وزارت آموزش ‌و پرورش، از قول محسن حاجي‌ميرزايي، وزير آموزش و پرورش نوشت: ‌«در حالي‌ كه اولويت فعاليت‌ها در نظام تعليم و تربيت و بر اساس سند تحول بر تربيت دانش‌آموزان متمركز است، اما در آموزش‌وپرورش به‌ گونه‌اي برنامه‌ريزي كرده‌ايم كه اولويت و ارجحيت با برنامه‌هاي آموزشي شده و تربيت دانش‌آموزان به حاشيه رفته است. انجام مسابقات فرهنگي و هنري بسيار مهم است و بايد ادامه يابد اما سياستگذاري در حوزه تربيت بايد فعال باشد و ظرفيت‌هاي مدرسه را فعال كنيم.» حاجي‌ميرزايي با بيان اينكه وابستگي به برنامه‌هايي كه از گذشته بوده، ممكن است در زمان حال جذابيتي نداشته باشد را به عنوان يكي از چالش‌هاي‌ فعاليت‌هاي پرورشي در مدارس برشمرد و افزود: «بايد به دنبال برنامه‌هاي جديد، كاربردي، ايده‌هاي نو و سليقه روز دانش‌آموزان مطابق با نيازهاي زمانه خودمان باشيم. هيچ‌گاه با مشكل كنار نياييد، زيرا به ‌مرور مشكل مزمن مي‌شود و به وجود آن عادت مي‌كنيد و انگيزه‌اي براي حل آن نخواهيد داشت. لذا اگر مشكلي در يك دستگاه مزمن شود، نشانه بيماري آن دستگاه است.» او همچنين به موضوع آسيب‌هاي اجتماعي و لزوم داشتن استراتژي در اين حوزه اشاره كرد و گفت: ‌« كار در اين زمينه بسيار حياتي است و بايد ابتدا افراد را تجهيز كنيم و مهارت‌ها را در اين زمينه بياموزيم.» او افزود: «به عنوان محور اصلي فعاليت‌هاي پرورشي بايد به آسيب‌هاي اجتماعي توجه شود و اين امري حياتي براي كشور است.» عليرضا كاظمي، معاون پرورشي و فرهنگي وزير در اين نشست با تاكيد بر اينكه انگيزه‌هاي از دست رفته دانش‌آموزان و مربيان بايد به نحوي دوباره احيا شوند، گفت: ‌«در تربيت زماني موفق خواهيم شد كه بتوانيم از تمام ظرفيت‌هاي مدرسه استفاده كنيم.» او البته به مشكلات ديگري هم اشاره كرد كه آموزش و پرورش را از اهداف تربيتي خود دور مي‌كند: « تا زماني كه كنكور در اولويت خانواده‌ها قرار داشته باشد، فرآيند تربيت در مدارس به شكل مطلوب محقق نخواهد شد. وقتي در برنامه درس ملي جايي براي فعاليت‌هاي پرورشي نداشته باشيم، كار كردن در اين حوزه سخت است و خانواده‌ها نيز انگيزه كافي را ندارند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون