• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4551 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۱۱ دي

نگاهي به نيم‌فصل اول ليگ برتر فوتبال زنان

ورود آقايان ممنوع

علي كربلايي

 

 

نيم‌فصل اول ليگ برتر فوتبال زنان ايران به پايان رسيد و شهرداري بم در هفته پاياني با شكست وچان كردستان صدرنشيني‌اش را در پايان هفته يازدهم جشن گرفت. زهرا خواجوي ركوردشكني كرد و موفق شد 953 دقيقه دروازه‌اش را بسته نگه دارد تا به صدر اخبار فوتبال ايران برسد. با وجود اينكه در دو سال اخير با گسترش شبكه‌هاي اجتماعي و خبررساني از اين طريق فوتبال زنان موفق شده جايي در رسانه‌ها پيدا كند، اما همچنان نابساماني‌هاي بسياري وجود دارد و آن طور كه بايد به آنها پرداخته نمي‌شود. در ادامه نگاهي خواهيم داشت به اتفاقات عجيب و باورنكردني نيم‌فصل اول فوتبال زنان ايران.

 

داورهايي كه الفباي فوتبال را نمي‌شناسند

هفته اول و دوم ليگ برتر زنان را داوران باتجربه و بين‌المللي قضاوت كردند، اما پس از اعتراضاتي كه اين داورها به پرداخت نشدن حقوق‌هاي معوقه‌شان داشتند، كميته داوران پس از تسويه حساب با آنها، نام تمام داورهاي شاكي را از فهرست داوران ليگ برتري خط زد و با سوءاستفاده از سكوت خبري در فوتبال زنان، داورهاي كم‌تجربه فوتبال و بعضا داورهاي ليگ فوتسال را براي قضاوت ديدارها انتخاب كرد. داورهايي كه سابقه قضاوت‌شان در سطح ليگ محلات بود، به يك‌باره به ليگ برتر رسيدند و صحنه‌هاي كمدي بسياري خلق كردند. دو داور سال گذشته هم به اين دليل كه كارمند فدراسيون بودند در كلاس‌هاي پيش‌فصل شركت نكردند و به نوعي از قضاوت در ليگ انصراف داده بودند. اين داوران مي‌توانستند با كسب تجربه و حضور در كلاس‌هاي توجيهي پيش‌فصل پله‌پله پيشرفت كنند اما متاسفانه با تصميم نسنجيده كميته داوران و با حمايت فدراسيون مهدي تاج، آينده حرفه‌اي برخي از آنها به دليل اشتباهات فاحش‌شان در معرض نابودي است. در برخي ديدارها داورها اشتباهاتي انجام مي‌دادند كه در فيلم‌هاي طنز فوتبالي هم گنجاندن‌شان سخت است. به عنوان مثال در يكي از ديدارها داور براي حفظ فاصله قانوني ديوار دفاعي با توپ، به جاي اينكه ديوار را عقب‌تر ببرد، توپ را جابه‌جا كرد و به اين طريق و با پاك كردن صورت مساله موفق شد فاصله قانوني را حفظ كند. در ديدار شهرداري سيرجان و زاگرس شيراز، سيرجاني‌ها معتقد بودند 10 گل به ثمر رسانده‌اند و شيرازي‌ها اما مي‌گفتند تنها 8 گل خورده‌اند و داورهاي مسابقه هم هر يك نظر خودشان را داشتند و تعداد گل‌هاي ثبت شده بين داور چهام و داور وسط متفاوت بود. در يكي از ديدارها داور گل را مردود و سپس با اعتراض بازيكنان، گل را قبول كرد اما دستور ادامه بازي از نيمه را نداد و دروازه‌بان تيمي كه گل خورده بود، بازي را از كنار دروازه آغاز كرد. از اين دست اتفاق‌ها در نيم‌فصل اول به وفور افتاد و به عنوان مثال داورهاي فوتسالي در برخي ديدارها قوانين رشته خودشان را به فوتبال منتقل كردند در يك صحنه ضربه ايستگاهي توپ مستقيما وارد دروازه شد و داور مسابقه با استعانت از قوانين فوتسال گل را مردود كرد چراكه معتقد بود چون توپ به كسي برخورد نكرده نبايد گل را صحيح اعلام كند.

 

لغو ديدارها به دليل بي‌پولي

چهار ديدار به دليل انصراف مهمان‌ها لغو شد. ملوان در هفته اول به ديدار شهرداري بم نرفت، چراكه از باخت خود مطمئن بود و مدعي شدند كه هزينه سفر را ندارند. تيم پارس جنوبي بوشهر به دليل مشكلات مالي از سفر به سيرجان براي ديدار با شهرداري اين شهر به دليل مشابه انزلي‌چي‌ها انصراف داد. زاگرس شيراز و هيات فوتبال البرز در هفته هفتم مسابقات از ديدار مقابل پالايش گاز ايلام و شهرداري بم انصراف دادند.

 

ورود آقايان ممنوع

حواشي بسياري از نيم‌فصل اول ليگ برتر فوتبال زنان به جا مانده، اما شايد مهم‌ترين اتفاق قانوني باشد كه به يك‌باره تصويب شد و معادلات ليگ را بر هم زد. در نظرسنجي پيج اينستاگرام «فوت‌ليدي» كه يكي از مراجع خبري فوتبال زنان به شمار مي‌رود و اغلب مربي‌ها و بازيكنان شاغل در ليگ برتر در آن شركت كردند، ممنوع شدن ورود تمام آقايان به تمام ورزشگاه‌هاي فوتبال زنان بدترين اتفاق نيم‌فصل اول انتخاب شد. سال گذشته ورزشگاه‌هايي مثل وطني قائمشهر و تختي انزلي با تصميم شخصي حراست مجموعه‌ها، از حضور آقايان در ورزشگاه جلوگيري مي‌كردند. امسال پس از اينكه در هفته چهارم ليگ برتر فوتسال و در ديدار بين تيم‌هاي دريژنو فرخ‌شهر و شهروند ساري تماشاگران مرد دو تيم با يكديگر درگير شدند، ورود آقايان به ورزشگاه‌هاي فوتبال و فوتسال زنان به‌طور كامل ممنوع شد. تنها استثنا در اين ميان راننده آمبولانس‌ها هستند، آن هم با اين تبصره كه در زمان برگزاري مسابقه بايد پشت‌شان به زمين مسابقه باشد. با توجه به اينكه اسپانسرهاي فوتبال زنان به استثناي تيم آويساي خوزستان عموما آقايان هستند، اين خبر مشكلات زيادي را براي سرمايه‌گذاران به وجود آورد. مديرعامل اغلب تيم‌ها مردها هستند و آنها نمي‌توانند وارد ورزشگاه شوند. بايد به اين نكته هم توجه داشت كه اغلب عكاس‌هاي ورزشي ايران مرد هستند و زنان كمي به صورت حرفه‌اي اين كار را انجام مي‌دهند و رسانه‌ها در اين فصل با مشكل كمبود عكس از ليگ برتر زنان مواجه هستند. عكاس‌هايي مثل آريا جعفري و حامد عراقي و محمدحسن عامري سال‌ها ديدارهاي اصفهان، تهران و خوزستان را پوشش مي‌دادند و بسياري از عكس‌هاي خبرساز اين ليگ را عكاس‌هاي مرد گرفته بودند. اسپانسرها و مديرعامل‌ها از اين وضعيت ناراضي هستند و حتي نمي‌توانند ضعف‌هاي تيم‌هاي‌شان را از نزديك دنبال كنند.

در سال‌هاي اخير تلاش‌هايي صورت گرفته تا درآمدزايي در فوتبال زنان به سطحي برسد كه سرمايه‌گذاران تشويق به حضور در اين حوزه بشوند، اين دلخوشي وجود داشت كه ممكن است برخي ديدارهاي مهم ليگ برتر زنان از تلويزيون پخش شود، اما حالا حضور تمام مردها هم در مسابقات ممنوع شده است و حتي نمي‌توان روي درآمدهاي روز مسابقه و بليت‌فروشي حساب كرد. يكي از مهم‌ترين سوالات از مسوولان برگزاري مسابقات اين است در شرايطي كه زنان فوتباليست با رعايت پوشش اسلامي وارد زمين مي‌شوند، چرا بايد ورود مردها به استاديوم‌ها ممنوع باشد؟ مديراني كه در تمرينات و اردوها كنار تيم‌هاي‌شان هستند، چرا نبايد روز مسابقه تلاش بازيكنان‌شان را از نزديك تماشا كنند؟ اينها سوالات مهمي هستند كه پاسخگويي به آنها مي‌تواند به پيدا كردن راه‌حلي براي برون‌رفت فوتبال زنان از بحران كمك كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون