• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4553 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۱۴ دي

ترور سردار قاسم سليماني جهان را به واكنش واداشت

شهادت ستاره مقاومت

محمدجواد ظريف: تروريسم بين‌المللي امريكا در ترور سردار سليماني يك اقدام تحريك‌آميز به ‌شدت خطرناك و احمقانه است

گروه ديپلماسي

بامداد جمعه 3 ژانويه 2020 برابر با 13 دي‌ماه 1398 ايران با خبر شهادت سرلشكر حاج «قاسم سليماني» فرمانده نيروي قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در صدر اخبار بين‌المللي قرار گرفت. خبري كه در حداقل سه دهه گذشته انتشار آن آرزوي بسياري از دولتمردان امريكايي و متحدان عبري و عربي آنها در منطقه بود، اما همزمان با انتشار آن ترس از تبعات اين ترور بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير رژيم اسراييل را وادار به نصف و نيمه رها كردن سفرش به يونان كرد و زنگ‌هاي خطر را در واشنگتن، تلاويو، رياض و پايتخت برخي ديگر از كشورهاي عربي منطقه به صدا درآورد. بامداد جمعه دقايقي پس از انتشار اين خبر در فضاي مجازي، تلويزيون رسمي عراق شهادت سرلشكر حاج «قاسم سليماني» و «ابومهدي المهندس»، معاون حشدالشعبي در حمله امريكا به نزديكي فرودگاه بغداد را اعلام كرد. با توجه به تجربه سردار شهيد در رفت و آمدها به مناطق جنگي و نيمه جنگي در داخل ايران همه منتظر تاييد رسمي خبر از سوي مراجع امنيتي و اطلاعاتي داخلي ماندند. طولي نكشيد كه سپاه پاسداران انقلاب اسلامي با صدور اطلاعيه‌اي اخبار مربوط به شهادت سردار سرلشكر قاسم سليماني را تاييد كرد. در اطلاعيه سپاه آمده بود: «سردار سرافراز اسلام حاج قاسم سليماني پس از عمري مجاهدت بامداد روز جمعه در حمله بالگردهاي امريكايي به شهادت رسيد.»

رسانه‌هاي عراقي از اصابت دست‌كم سه راكت به محوطه اطراف فرودگاه بين‌المللي بغداد خبر دادند. هدف اين حمله اعضاي حشدالشعبي بودند كه ظاهرا به استقبال سردار سليماني پس از بازگشت او از سوريه به عراق رفته بودند. در نخستين ساعات اين حمله مقام‌هاي امريكايي در گفت‌وگو با خبرگزاري رويترز اعلام كردند كه اين حمله را براي هدف قرار دادن دو فرد مرتبط با ايران انجام داده‌اند. روايت‌ها درباره نحوه شهادت سردار سليماني با توجه به وجود فيلم و عكس‌هاي قابل تاييد از محل حادثه به سرعت به تاييد مقام‌هاي ايراني رسيد و «ايرج مسجدي» سفير جمهوري اسلامي ايران در بغداد در گفت‌وگويي زنده درباره جزييات ترور شهيد سردار قاسم سليماني فرمانده سپاه قدس گفت: «ساعت يك بامداد روز جمعه دو خودرويي كه در حال انتقال شهيد سليماني و آقاي ابومهدي المهندس از فرودگاه بغداد به سمت شهر بغداد بودند، مورد اصابت حملات موشكي نيروهاي امريكايي قرار گرفتند و تمام سرنشينان آن كه ۱۰ نفر از همراهان شهيد سردار سليماني و ابومهدي از محافظان و همراهان بودند همه به شهادت رسيدند. در حال هماهنگي‌هاي لازم براي انتقال پيكر پاك شهدا به جمهوري اسلامي ايران هستيم و ان‌شاءالله در اسرع وقت اين اقدام را هماهنگ كرده و اين كار را انجام مي‌دهيم.»

اقدام امريكا تروريسم دولتي است

نخستين واكنش رسمي ايران را محمدجواد ظريف، وزير خارجه ايران در توييترش نوشت: «تروريسم بين‌المللي امريكا در هدف قرار دادن و ترور سردار سليماني - كه موثرترين نيرو در مبارزه با داعش، النصره، القاعده و ديگران بود- يك اقدام تحريك‌آميز به‌ شدت خطرناك و احمقانه است. امريكا مسوول تمامي تبعات ماجراجويي لجام‌گسيخته‌ خود خواهد بود.»به دنبال شهادت سردار قاسم سليماني، «جلسه فوق‌العاده وزير و مديران ارشد وزارت امور خارجه از ۷ صبح جمعه در دفتر وزير امور خارجه آغاز شد و پس از آن محمدجواد ظريف ضمن ابراز تسليت و تبريك بابت شهادت سردار قاسم سليماني، موضع رسمي وزارت خارجه ايران را اعلام كرد: شهادت برادر بزرگوارم سردار رشيد كشور و اسلام، شهيد سپهبد قاسم سليماني را خدمت مقام معظم رهبري، مردم شريف ايران، خانواده مكرم ايشان، سپاه پاسداران انقلاب اسلامي و نيروهاي مقاومت و همه كساني كه دل در گرو آزادي و مبارزه با ترور و افراط داشتند، تبريك و تسليت عرض مي‌كنم. قاسم سليماني مردي بزرگ با درايت، شجاعت و رشادت بود كه همواره منتظر شهادت بود و به آرزوي خويش رسيد . بدون ترديد، اقدام امريكا يك اقدام تروريسم دولتي و نقض حاكميت عراق است؛ اقدام به قتل افرادي كه تمامي زندگي خودشان را وقف مبارزه با ظلم، استبداد، ترور و تكفير كردند. سردار سليماني و شهيد ابومهدي المهندس همرزم شهيدشان، نقش برجسته‌اي در مبارزه مردم عراق و سوريه عليه داعش داشتند و شايد اقدام امريكا نشان‌دهنده داغي باشد كه امريكايي‌ها از اين بزرگمرد ديده بودند؛ قاسم ساخته و پرداخته امريكا را نابود كرد، البته با تلاش و مجاهدت مردم سوريه، عراق و منطقه و اين درد گراني براي امريكايي‌ها بود. حتما خون پاك و مطهر قاسم سليماني درخت مقاومت را تنومندتر و مردم ايران را متحدتر و منسجم‌تر خواهد كرد و سياست‌هاي امريكا در منطقه را هر روز مفتضح‌تر از روز قبل و بي‌اثرتر از روز قبل خواهد كرد؛ اين يقين ماست و همان‌طور كه مقام معظم رهبري فرمودند اين موضوع به وقوع خواهد پيوست.

ايران رژيم جنايتكار امريكا را پاسخگو خواهد كرد

همزمان با اين اظهارات، وزير امور خارجه در خصوص ترور سردار حاج قاسم سليماني بيانيه‌اي صادر كرد. محمدجواد ظريف در اين بيانيه با اعلام انزجار و محكوميت شديد اقدام تروريستي و جنايتكارانه نيروهاي امريكايي در به شهادت رساندن سردار سرفراز سپاه اسلام حاج قاسم سليماني فرمانده نيروي قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، اين ضايعه بزرگ را به رهبر معظم انقلاب اسلامي و فرمانده كل قوا، نيروهاي مسلح به ويژه سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، مردم بزرگ ايران و خانواده بزرگوار ايشان و نيروهاي مقاومت اسلامي تبريك و تسليت گفت و نوشت:

بسم‌الله الرحمن الرحيم

مِن المُومِنين رِجالٌ صدقوا ما عاهدُوا‌الله عليهِ ۖ فمِنهُم من قضى نحبهُ ومِنهُم من ينتظِرُ وما بدّلوا تبديلًا

خباثت و حماقت نيروهاي تروريست امريكايي در ترور سردار سليماني، اين شهيد قهرمان و سردار مبارزه با تروريسم و افراط‌گرايي، بدون ترديد درخت مقاومت در منطقه و جهان را تنومندتر خواهد كرد. وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران تمامي ظرفيت‌هاي سياسي، حقوقي و بين‌المللي خود را براي اجراي تصميمات شوراي عالي امنيت ملي براي پاسخگو كردن رژيم جنايتكار و تروريست امريكا در خصوص اين جنايت آشكار به كار خواهد بست.

پيام‌رساني سوييسي‌ها

ساعتي پس از تاييد خبر شهادت سردار قاسم سليماني در عراق، سيدعباس موسوي سخنگوي وزارت خارجه در صفحه توييترش نوشت: «در پي ترور سردار سليماني توسط نيروهاي امريكايي كاردار سوييس به عنوان حافظ منافع امريكا احضار و مراتب اعتراض شديداللحن ايران به وي ابلاغ شد. به وي گفته شد اين اقدام امريكا مصداق بارز تروريسم دولتي است و رژيم امريكا مسوول كليه عواقب آن خواهد بود.» همزمان وزارت خارجه سوييس اعلام كرد كه نماينده اين كشور در تهران پيام‌هايي را از امريكا به ايران انتقال داده است.به گزارش راشاتودي، انتقال اين پيام‌ها پس از ترور سردار «قاسم سليماني» فرمانده نيروي قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامي بوده است. وزارت خارجه سوييس اعلام كرد كه نماينده اين كشور در تهران از موضع ايران درباره ترور سردار سليماني نيز مطلع شده است.در پي ترور شهيد سردار سپهبد حاج قاسم سليماني فرمانده سپاه قدس توسط دولت تروريست امريكا و اعلام سه روز عزاي عمومي در كشور، پرچم سفارتخانه‌ها و نمايندگي‌هاي جمهوري اسلامي ايران در خارج از كشور به حالت نيمه افراشته درآمد.

امريكا با اين ترور نقاب تزوير از چهره برداشت

علي‌اكبر صالحي، معاون رييس‌جمهور و رييس سازمان انرژي اتمي نيز در بيانيه‌اي شهادت سرداران پرافتخار سپاه اسلام، شهيد سپهبد حاج قاسم سليماني و مجاهد بزرگ اسلام ابومهدي المهندس را تسليت گفت. متن اين پيام به شرح زير است.

بسم‌الله الرحمن الرحيم

إِنّ‌الله اشْتري مِن الْمُومِنِين أنْفُسهُمْ وأمْوالهُمْ بِأنّ لهُمُ الْجنه يقاتِلُون فِي سبِيلِ‌الله فيقْتُلُون ويقْتلُون وعْدًا عليهِ حقًّا فِي التّوْراةِ والْإِنْجِيلِ والْقُرْآنِ ومنْ أوْفى بِعهْدِهِ مِن‌الله فاسْتبْشِرُوا بِبيعِكمُ الّذِي بايعْتُمْ بِهِ وذلِك هُو الْفوْزُ الْعظِيمُ

با نهايت تاسف و تالم خبر عروج ملكوتي دلاور مرد سپاه اسلام و مبارز خستگي‌ناپذير جبهه مقاومت، سپهبد حاج قاسم سليماني (اعلي‌الله مقامه الشريف) و شهادت ابومهدي المهندس، معاون حشدالشعبي عراق را دريافت كردم.

اگرچه سابقه و پيشينه عشق عميق اينجانب به آن سردار فداكار سپاه اسلام به دهه‌هاي پيش بازمي‌گردد، اما در دوران تصدي وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران و آشنايي بيشتر با روش و منش آن اسوه تقوا و جهاد، بيش از پيش به نقش بي‌بديل آن مجاهد في سبيل‌الله در صيانت و حراست از حريم مقدس سرزمين اسلامي و دفاع همه‌جانبه و هوشمندانه از كيان امت اسلام و ملت‌هاي مظلوم و رنج‌ديده منطقه و خاورميانه وقوف يافتم.دشمنان و بدخواهان جهان اسلام به ويژه تصميم‌سازان و طراحان اين توطئه‌ شوم در هيات حاكمه ايالات متحده، با اين اقدام ددمنشانه و سبعانه خويش، نقاب تزوير و فريب از چهره برداشته و نشان دادند كه، شعار مبارزه با تروريسم كه بدون وقفه از لسان آنان به گوش جهانيان مخابره مي‌شود، دروغي فريبكارانه و شعاري عاري از شعور و صداقت است.

دشمنان جهان اسلام و امت اسلامي بايد بدانند كه شهادت، هنر مردان خداست و خون پاك و مطهر اين دو شهيد عزيز، موجب اتحاد و همبستگي روزافزون ملت‌هاي ايران و عراق خواهد شد.اينجانب ضمن عرض تسليت به پيشگاه حضرت وليعصر(عج)، رهبر فرزانه انقلاب اسلامي (مدظله‌العالي)، رياست محترم جمهوري، ملت رشيد ايران و تمام مبارزان و آزادي‌خواهان جهان و به ويژه همسر و خانواده آن مجاهد سرافراز، از درگاه ايزد منان مسالت مي‌كنم تا اين مجاهدان راه خدا را با شهداي صدر اسلام محشور كند و حاج قاسم سليماني عزيز را شفيع ما در روز واپسين قرار دهد.

عراق: سردار سليماني ركن بزرگي در پيروزي عليه داعش بود

شهادت سردار قاسم سليماني در عراق و در كنار چهره‌اي چون ابومهدي المهندس، نايب‌رييس سازمان حشدالشعبي همان اندازه كه در داخل ايران با واكنش‌هاي سريع همراه شد جو سياسي و امنيتي در عراق را هم متحول كرد. عراق در چندماه گذشته به ‌شدت نگران كشيده شدن تنش ميان ايران و امريكا به داخل اين كشور بوده است و اخيرا نيز نشانه‌هايي از تحقق اين نگراني در زنجيره‌اي از تحولات داخلي در اين كشور ديده شده بود. امريكايي‌ها پس از حمله‌اي به يكي از پايگاه‌هاي نظامي خود، به پايگاه محل استقرار يكي از شاخه‌هاي حشدالشعبي حمله كرده و قريب به 50 نفر را كشته و زخمي كردند. پس از اين اقدام، سفارتخانه امريكا در بغداد مورد حمله معترضان قرار گرفت و در تمام اين تحولات، واشنگتن بدون در دست داشتن حتي يك مدرك مستدل ايران را مقصر اعلام كرد. در نهايت نيز برآيند اظهارنظر مقام‌هاي امريكايي پيش و پس از هدف قرار دادن سردار سليماني اين است كه از بيم اقدام‌هاي ضدامريكايي ايران در عراق، خودرو حامل سردار سليماني و ابومهدي المهندس را هدف قرار داده‌اند.

عادل عبدالمهدي، نخست‌وزير عراق در بيانيه شهادت سردار قاسم سليماني و ابومهدي المهندس را تسليت گفت. وي اعلام كرد كه اقدام دولت امريكا در عمليات ترور شهيد ابومهدي المهندس و حاج قاسم سليماني و ديگر شخصيت‌هاي ايراني و عراقي را به شدت محكوم مي‌كنم. عبدالمهدي اعلام كرد كه اين دو شهيد دو ركن بزرگ در تحقق پيروزي بر داعش بودند و ترور فرمانده عراقي كه منصب رسمي دارد تجاوزي به دولت و ملت عراق به شمار مي‌رود. وي همچنين در بخشي از بيانيه خود تاكيد كرد كه اين اقدام منجر به تنشي خطرناك مي‌شود و شعله آتش جنگي ويرانگر را در عراق، منطقه و جهان روشن مي‌كند.

عبدالمهدي كربلايي، خطيب جمعه كربلا و نماينده آيت‌الله سيستاني، مرجع عاليقدر شيعيان عراق در خطبه‌هاي نماز جمعه روز گذشته، حمله تروريستي امريكا را كه به شهادت سردار سليماني و جمعي از همراهانش منجر شد، محكوم كرد. وي تاكيد كرد: ترور ابومهدي المهندس و سردار سليماني نقض حاكميت عراق و قوانين بين‌المللي است.

كربلايي به نقل از آيت‌الله سيستاني گفت: حوادث و بحران‌ها پي در پي رخ مي‌دهد و كشور را به سمت خطرناك‌ترين مراحل مي‌كشاند. از حمله مجرمانه به پايگاه‌ نيروهاي عراق در شهر القائم كه به شهادت و زخمي شدن ده‌ها نفر از فرزندان مبارز عراقي انجاميد تا حوادث تاسف‌باري كه ظرف چند روز اخير بغداد شاهدش بوده و حمله ظالمانه به نزديكي فرودگاه بين‌المللي بغداد در شبي كه گذشت، همگي نمود نقض آشكار حاكميت عراق و منشورهاي بين‌المللي است، حمله‌اي كه به شهادت شماري از قهرمانان عرصه‌هاي پيروزي عليه تروريست‌هاي داعش منجر شد. اين قبيل رخدادها و امثال آن هشداري است بر اينكه كشور در آستانه اوضاع بسيار سختي است. لذا از طرف‌هاي ذي‌ربط مي‌خواهيم ضمن خويشتنداري، خردمندانه اقدام كنند و از خداوند متعال مي‌خواهيم كه از عراق و مردمش در برابر شر اشرار و كيد ظالمان حفاظت كند.برهم صالح، رييس‌جمهور عراق نيز در بيانيه‌اي اعلام كرد: «با كمال تاسف خبر شهادت حاج ابومهدي المهندس و حاج قاسم سليماني را شنيديم؛ دو فرمانده‌اي كه نقش مهمي در جنگ با داعش داشتند و در آن جنگ ايثارگري را به تصوير كشيدند. ما اين تجاوز را محكوم مي‌كنيم و بي‌شك پيامدهاي امنيتي در عراق و منطقه به دنبال خواهد داشت.» برهم صالح همچنين همه طرف‌ها را به خويشتنداري دعوت كرد.«محمد حلبوسي»، رييس پارلمان عراق نيز در بيانيه‌اي به حمله تروريستي شب گذشته امريكا كه منجر به شهادت سردار شهيد قاسم سليماني و ابومهدي المهندس شد، واكنش نشان داد و به مردم ايران و عراق تسليت گفت. در بيانيه حلبوسي آمده است كه «شهيد ابومهدي المهندس» نقش بارزي در آزادسازي خاك عراق از داعش داشت و شجاعت بسياري در اين راه از خود نشان داد.

او عمليات تروريستي امريكا را از اين جنبه كه يك فرمانده نظامي وابسته به سازمان رسمي نظامي عراقي را هدف قرار داد، نقض حاكميت عراق و قوانين بين‌المللي دانست و تاكيد كرد كه هر نوع عمليات امنيتي و نظامي در خاك عراق بايد با موافقت دولت اين كشور صورت بگيرد.رييس پارلمان عراق از دولت اين كشور نيز خواست تا اقدامات و تدابير سياسي و قانوني و امنيتي لازم را براي توقف اين‌گونه تجاوزات در پيش بگيرد. حلبوسي در ادامه همه طرف‌ها را به خويشتنداري و اتحاد و مقابله با تهديدات و دور نگه داشتن عراق از هر گونه درگيري منطقه‌اي و بين‌المللي فراخواند. او در پايان افزود: «تسليت گرم و همدردي خود را به مردم عراق و حشدالشعبي اعلام مي‌كنيم و همچنين به جمهوري اسلامي ايران براي شهادت مهمان عراق، حاج قاسم سليماني تسليت مي‌گوييم.»سيد مقتدي صدر، رهبر جريان صدر عراق در بيانيه‌اي شهادت سردار قاسم سليماني را تسليت گفت. در اين بيانيه آمده است: خداوند در قرآن كريم مي‌فرمايد: «فرِحِين بِما آتاهُمُ ‌الله مِن فضْلِهِ ويسْتبْشِرُون بِالّذِين لمْ يلْحقُوا بِهِم مِّنْ خلْفِهِمْ ألّا خوْفٌ عليهِمْ ولا هُمْ يحْزنُون». انالله و انا اليه راجعون. شهادت سردار مجاهد حاج قاسم سليماني و همراهانش را به خودم، مرجعيت، رهبري، ملت و دولت جمهوري اسلامي ايران تسليت مي‌گويم. روشن است كه هدف قرار دادن سردار سليماني از سوي استكبار جهاني در راستاي هدف قرار دادن جهاد و روح انقلابي است و آنها نمي‌توانند از عزم و جهاد ما بكاهند. از خداوند مي‌خواهم كه منطقه را از خطر دور بدارد و عراق عزيز را از خطر و بلا دور كند . من به عنوان مسوول مقاومت ملي عراق به مجاهدان و خصوصا «جيش الامام المهدي» و «لواء اليوم الموعود» و تمام گروه‌هاي ملي كه از ما پيروي مي‌كنند، دستور مي‌دهم كه آمادگي كامل داشته باشند تا بتوانيم از عراق محافظت كنيم.سيد عمار حكيم، رهبر جريان حكمت ملي عراق نيز در پيامي شهادت سردار قاسم سليماني، فرمانده نيروي قدس سپاه پاسداران جمهوري اسلامي ايران را تسليت گفت: با اندوه و تاسف فراوان شهادت دو شهيد بزرگ حاج ابومهدي المهندس، نايب‌رييس سازمان حشدالشعبي و سردار قاسم سليماني، فرمانده سپاه قدس سپاه پاسداران جمهوري اسلامي ايران را تسليت مي‌گويم. اين دو شهيد بخش اعظم حيات خويش را به جهاد و فداكاري گذراندند و در جبهه‌هاي جنگ با تروريسم و پيروزي بر داعش نقشي محوري داشتند. اين حمله و اين نقض صريح حاكميت ارضي عراق را محكوم مي‌كنيم و بابت پيامدها و تاثيرات و خطرات ناشي از آن هشدار مي‌دهيم، چون چنين اقدامي سراسر منطقه را به حالت التهاب درمي‌آورد. از دولت عراق مي‌خواهيم كه در اين شرايط حساس اقدامات لازم براي جلوگيري از اين تعرض‌ها را انجام دهد و ملت عراق را به اتحاد و انسجام و همبستگي در برابر چالش‌ها فرا مي‌خوانيم.قيس الخزعلي، دبيركل جنبش عصائب اهل الحق عراق نيز در واكنش به شهادت سردار سليماني گفت: در مقابل خون شهيد سردار قاسم سليماني «زوال» اسراييل قرار دارد و در مقابل خون شهيد ابومهدي المهندس «زوال» حضور امريكا قرار دارد. تمام مجاهدان آماده باشند كه «فتح قريب» در راه است.حزب الدعوه عراق نيز در بيانيه‌اي اعلام كرد كه نيروهاي امريكايي به فرمان كاخ سفيد با ترور سردار شهيد قاسم سليماني و شهيد ابومهدي المهندس حماقت بزرگ و جنايتي مرتكب شدند كه نتايج آن را در نظر نگرفته بودند. در اين بيانيه آمده است: اين اقدام زشت، خوي استكباري كه امريكا آن را براي اجراي طرح‌ها و آرزوهاي خود براي سيطره بر منطقه در پيش گرفته را آشكار كرد. اين جنايت تروريستي به روشني عدم احترام امريكا به حاكميت عراق را ثابت كرد؛ گويي عراق همچنان تحت اشغال امريكاست. اين حزب عراقي همچنين خواستار بازنگري دولت عراق در روابطش با امريكا شد.نوري مالكي، دبيركل حزب الدعوه عراق در بيانيه‌اي اعلام كرد: بعد از سال‌ها جهاد در راه خدا و تلاش براي آزادي كشورها از طاغوت، دو مجاهد مخلص و پيرو سيدالشهداء(ع)، فرمانده بي‌نظير جمال جعفر (ابومهدي المهندس) معاون حشدالشعبي و مهمان عراق سردار قاسم سليماني و شش مجاهد ديگر طي عملياتي بزدلانه از سوي امريكا به ركاب شهداي عقيده پيوستند. اين مصيبت را به امام منتظر، مراجع بزرگ، دو ملت ايران و عراق و امت اسلامي تسليت مي‌گويم. وي ضمن محكوم كردن اين اقدام امريكا گفت از دولت عراق مي‌خواهيم كه اقدامات قانوني و سياسي و ديپلماتيك لازم را اتخاذ كند.

فتواي تحريم حضور نظاميان امريكا در عراق

آيت‌الله سيدكاظم حائري، از مراجع تقليد شعيان عراق طي بيانيه‌اي ترور شهيد سردار قاسم سليماني، فرمانده سپاه قدس و ابومهدي المهندس، جانشين رييس سازمان حشدالشعبي عراق را محكوم كرد.آيت‌الله حائري در اين بيانيه اعلام كرد: «باقي‌ ماندن نيروهاي امريكا و متحدان آن در عراق حرام است و بايد تلاش‌هاي جدي براي حفاظت كشورمان و كرامت آن داشته باشيم. اين نيروها در عراق قانوني نيستند.»

آمادگي جريان صدر براي پاسخ‌ نظامي

«ابوياسر»، معاون جهادي «مقتدي الصدر» رهبر جريان صدر از آمادگي كامل اين گروه براي اجراي فرمان صدر در پاسخ به اقدام تروريستي امريكاي جنايتكار خبر داد. ابوياسر در بيانيه‌اي اعلام كرد: «ما شهادت نخبگان مخلص رهبران مقاومت به‌طور كل و حشدالشعبي به‌طور خاص از جمله سردار قاسم سليماني و ابومهدي المهندس و ياران وفادار آنها از گروه سرايا السلام كه مواضع ما با آنها در مبارزه با داعش دست پرورده امريكايي‌ها مشترك است، به همه مجاهدان و مقاومان در برابر امريكا، شيطان بزرگ دشمن بشريت و ملت‌ها تسليت مي‌گوييم. از آنجايي كه خط جهادي ما به عنوان جريان صدر عراق به تسليت و محكوميت كشتار فرماندهان مجاهد و نقض حاكميت عراق هرگز اكتفا نخواهد كرد و به دنبال انتشار بيانيه مقتدي الصدر فرمانده مقاومت عراق، ما در «جيش الامام المهدي» و تيپ «اليوم الموعود» آمادگي كامل خود را براي اجراي فرامين اعلام مي‌كنيم و منتظر اشارت براي حفاظت از عراق عزيز و دين و مذهبيم.» مقتدي الصدر صبح روز گذشته به دنبال اعلام خبر ترور سردار سليماني و ابومهدي المهندس بر آمادگي مبارزان جيش المهدي و تيپ اليوم الموعود براي مقابله با اشغالگران امريكايي تاكيد كرد.

ترس اسراييل، آماده‌باش گردان‌هاي قسام

ترور سردار قاسم سليماني به ادعاي امريكايي‌ها براي رفع تهديد صورت گرفت، اما آنچه پس از ترور سردار در سطح بين‌المللي رخ داد، ابراز نگراني از افزايش تنش در منطقه غرب آسيا بود. از چين تا روسيه، از اتحاديه اروپا و كشورهاي اروپايي چون فرانسه، آلمان و بريتانيا تا شوراي امنيت سازمان ملل همه و همه در اظهارنظرهاي متفاوت نسبت به تشديد تنش در منطقه غرب آسيا هشدار دادند. در حالي كه دولت ايالات متحده بعد از ترور سردار «قاسم سليماني» از شهروندان خود خواست عراق را ترك كنند، كشورهاي اروپايي نيز درخواست‌هاي مشابهي از شهروندان خود را مطرح كردند و ارتش رژيم صهيونيستي نيز به حالت آماده‌باش درآمد. افزايش بهاي نفت در كنار انتشار فيلم‌هايي از ترك كشورهاي منطقه به ‌خصوص امارات متحده عربي به عنوان قطب تجارت بين‌الملل غرب آسيا نشان از تبعات ترور سردار سليماني داشت. در حالي كه دونالد ترامپ و وزير خارجه وي در طول 24 ساعت گذشته بارها و بارها ادعا كردند براي تامين امنيت سربازان خود دست به ترور سردار سليماني زدند، استقرار نيروهاي ضد شورش عراق در اطراف مجموعه سفارت ۴۲ هكتاري امريكا در بغداد و همچنين انتشار اخبار درباره اعزام نيروهاي تازه نفس امريكايي به منطقه نشان از سردرگمي داشت كه امريكا و متحدانش با ترور سردار سليماني به آن گرفتار شدند. «بنيامين نتانياهو»، نخست‌وزير رژيم صهيونيستي از ترور و شهادت سردار «قاسم سليماني» در حمله تروريستي امريكا در بغداد ابراز خرسندي كرد. نتانياهو كه سفر خود به يونان را نيمه‌كاره گذاشته و به فلسطين اشغالي بازگشته، ضمن تقدير از امريكا به دليل حمله‌اي كه منجر به شهادت سردار سليماني شد، ادعا كرد: «امريكا حق دارد از خودش دفاع كند.» به نوشته رسانه‌هاي اسراييلي، وي طي گفت‌وگوي كوتاهي با خبرنگاران در فرودگاه مدعي شد: «همان‌طور كه اسراييل حق دارد از خودش دفاع كند، امريكا هم چنين حقي دارد. قاسم سليماني مسوول كشته شدن شهروندان امريكايي و ديگران است.» نخست‌وزير رژيم اسراييل با متهم كردن سردار سليماني به برنامه‌ريزي براي انجام حملاتي افزود: «تمام اعتبار اين كار متعلق به رييس‌جمهور [دونالد] ترامپ است كه سريع، قاطعانه و با قدرت عمل كرد.» نتانياهو همچنين گفت كه تل‌آويو در اين اقدامات در كنار واشنگتن ايستاده است.اين اظهارات بي‌بي در حالي مطرح شد كه كابينه امنيتي رژيم اسراييل بعد از جلسه امنيتي اضطراري در پي ترور سردار شهيد سليماني، از بيم واكنش ايران به اين حمله تروريستي، نيروي پشتيباني به جبهه‌هاي شمالي اعزام كرده است. در اين نشست، «نفتالي بنت» وزير جنگ، «آويو كوخاوي» رييس ستاد كل ارتش، «يوسي كوهن» رييس سازمان جاسوسي «موساد» و «مئير بن‌شبت» مشاور امنيت داخلي رژيم صهيونيستي نيز حضور داشتند. در فلسطين گردان‌هاي قسام فلسطين در بيانيه‌اي اعلام كرد كه سردار سليماني نقش مهم و بزرگي در مساله فلسطين داشت، وي از مقاومت حمايت كرد و تمام تلاش خود را در راستاي نابودي اسراييل قرار داد. در اين بيانيه آمده بود: سردار سليماني حمايت‌هاي مختلفي از محور مقاومت كرد و بي‌شك نقش وي در اين راه باعث شد وي به هدفي بزرگ براي اسراييل و امريكا تبديل شود. گردان‌هاي نظامي عزالدين قسام اعلام مي‌كنند كه به امت عربي و اسلامي تاكيد مي‌كنيم كه ما به عنوان مقاومت فلسطين به راه خود براي مقابله با دشمن صهيونيستي ادامه خواهيم داد. ما معتقد هستيم كه خون حاج قاسم سليماني به لعنت و نفريني براي قاتلان وي و رژيم صهيونيستي تبديل خواهد شد.

سيد حسن نصرالله: قصاص عادلانه قاتلان جنايتكار سليماني امانتي بر گردن مجاهدين جهان است

سيد حسن نصرالله، دبيركل حزب‌الله لبنان در واكنش به حمله بامدادي پهپادهاي امريكايي و شهادت سردار سليماني و معاون حشدالشعبي گفت: به او به خاطر اين سرنوشت و اين شهادت عظيم غبطه مي‌خورم. ما كساني هستيم كه پس از سردار سليماني بايد راه او را تكميل كرده و براي تحقق اهدافش و حمل پرچم او به ‌پا خيزيم. برادر عزيز و فرمانده بزرگ حاج قاسم سليماني به بزرگ‌ترين آرزو و هدف خود يعني شهادت رسيد. ما باقي مانديم تا شب و روز تلاش كنيم، راهش را ادامه دهيم و اهدافش را محقق كنيم. به بركت خون سردار سليماني پيروزي‌هاي مقاومت بيشتر خواهد شد همان‌گونه كه با حضور دايمي او و جهاد خستگي ناپذيرش، اين پيروزي‌ها افزايش يافته بود. قصاص عادلانه قاتلان جنايتكار مسووليت و امانتي بر گردن تمام مجاهدين جهان است. قاتلان امريكايي با اين جنايت بزرگ هيچ يك از اهداف‌شان را نمي‌توانند محقق كنند. تمام اهداف سردار سليماني به بركت روح و خون وي و توسط برادران، فرزندان و شاگردانش محقق خواهد شد.

اسد: مردم سوريه سردار را فراموش نمي‌كنند

«بشار اسد»، رييس‌جمهور سوريه شهادت سپهبد «قاسم سليماني» فرمانده نيروي قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامي ايران را به رهبر معظم انقلاب تسليت گفت. وي در اين پيام تسليت گفت: «خبر شهادت ستاره‌اي از فرماندهان مقاومت كه در راس آنها سردار سليماني بود را با حزن و اندوه دريافت كرديم. ياد شهيد سليماني در اذهان ملت سوريه باقي خواهد ماند و ملت سوريه هرگز ايستادن سليماني در كنار ارتش عربي سوريه در دفاع از اين كشور ضد تروريسم را فراموش نخواهد كرد. شهيد سليماني عمر خود را در خدمت كشورش و محور مقاومت سپري كرد. اطمينان داريم كه اين جنايت عزم محور مقاومت براي ايستادگي در برابر سياست‌هاي تخريبي امريكا را افزايش خواهد داد.

صف بيانيه‌ها با مخاطب قرار دادن ايران و امريكا

ترور سردار سليماني توسط نيروهاي امريكايي در عراق موجي از بيانيه‌ها توسط كشورهاي متفاوت را به دنبال داشت. در برخي از اين بيانيه‌ها اقدام امريكا مستقيما تقبيح شده و در برخي ديگر بدون اشاره به اقدام امريكا كه مصداق بارز تروريسم دولتي بود از دو طرف خواسته شد از تشديد تنش پرهيز كنند.

روسيه: اقدام كوته‌بينانه امريكا

وزارت دفاع روسيه در واكنش به ترور سردار شهيد قاسم سليماني به دست نظاميان امريكايي تاكيد كرد كه ترور سردار سليماني يك اقدام كوته‌بينانه از سوي امريكا بود. اين بيانيه اقدام امريكا را باعث افزايش تنش نظامي و سياسي در منطقه خوانده و تاكيد كرده است اين اقدام بر امنيت كل جهان تاثير منفي خواهد گذاشت. در اين بيانيه كشته شدن ژنرال ايراني توسط نيروهاي امريكايي يك اقدام بي‌پروايانه خوانده شده كه باعث افزايش تنش‌ها در منطقه خواهد شد. وزارت خارجه روسيه همچنين با مردم ايران به خاطر شهادت سردار سليماني ابراز همدردي كرده است.

انگليس: افزايش تنش به نفع هيچ‌ كس نيست

وزارت خارجه انگليس در بيانيه‌اي در واكنش به ترور سردار قاسم سليماني، فرمانده نيروي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي از تمامي طرف‌ها خواستار كاهش تنش‌ها شد. در بيانيه وزرات امور خارجه انگليس آمده است: «همه طرف‌ها را به كاهش تنش دعوت مي‌كنيم و افزايش درگيري‌ها به نفع هيچ كسي نيست.»

تركيه: اقدام امريكا شرايط منطقه‌ را وخيم‌تر كرد

وزارت خارجه تركيه در بيانيه‌اي ضمن ابراز نگراني از شرايط به وجود آمده نوشت: «از تنش فزاينده ميان ايران و امريكا در منطقه به‌ شدت نگران هستيم. كاملا واضح است كه عمليات هوايي امريكا (در بغداد) شرايط امنيت و ثبات در منطقه را وخيم‌تر خواهد كرد. بار ديگر نسبت به تبديل شدن عراق به ميدان نبرد كه به ضرر صلح خواهد بود، هشدار مي‌دهيم.»

فرانسه: ايران از افزايش تنش خودداري كند!

امانوئل مكرون، رييس‌جمهور فرانسه روز جمعه در پي شهادت سردار سپهبد قاسم سليماني با صدور بيانيه‌اي اعلام كرد كه ايران بايد از هرگونه حركت تحريك‌آميزي خودداري كند. وي همچنين در اين بيانيه اعلام كرد كه گفت‌وگوهايي با ولاديمير پوتين، همتاي روسي خود در خصوص شرايط عراق داشته است.

كويت: تحولات منطقه‌اي را رصد مي‌كنيم

«طارق المزرم»، رييس مركز ارتباط دولتي و سخنگوي رسمي دولت كويت روز جمعه تاكيد كرد كه اين كشور با نگراني تحولات سريع منطقه‌اي و حوادث اخير و نيز بازتاب‌هاي آن در منطقه را دنبال مي‌كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها