• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4553 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۱۴ دي

دولت امريكا ترور سردار سليماني را در داخل توجيه مي‌كند

حمله بدون مجوز

ميثم سليماني

 

 

روز گذشته با مشخص شدن خبر ترور سردار سليماني توسط ايالات‌متحده بسياري منتظر واكنش‌هاي دونالد ترامپ رييس‌جمهور ايالات‌متحده نه از طريق تريبون رسمي بلكه در توييتر بودند. او ابتدا تنها يك عكس پرچم امريكا را به تنهايي توييت كرد كه بسياري از اين موضوع متعجب شدند. سپس يك توييت تكراري را بار ديگر بيان كرد كه ايراني‌ها در هيچ جنگي پيروز نشدند اما در هيچ مذاكره‌اي نيز شكست نخوردند؛ توييتي پرابهام كه تكرار يك موضع قديمي بود، اما پس از چند ساعت ترامپ در ادعايي بي‌پايه و اساس عليه سردار سليماني مدعي شد: ژنرال قاسم سلیمانی هزاران امریکایی را در برهه‌ای از زمان کشته یا به شدت مجروح کرده بود و در حال برنامه‌ریزی برای کشتن تعداد بیشتری بود، اما گرفتار شد! ترامپ همچنین مدعی شد باید مدت‌ها قبل او را از میان برمی‌داشتند. اما اين پايان موضع‌گيري ترامپ نبود. او بار ديگر عنوان كرد، برای سال‌های طولانی،‌ امریکا میلیاردها دلار به عراق پرداخت کرده است. مردم عراق نمی‌خواهند که تحت سیطره و کنترل ایران باشند اما درنهایت این انتخاب آنها خواهد بود. طی ۱۵ سال گذشته ایران کنترل بیشتری بر عراق پیدا کرده و مردم عراق از این موضوع خرسند نیستند. این هرگز به خوبی به پایان نمی‌رسد.

 

حمله به دستور رييس‌جمهور صورت گرفت

در ساعات اوليه روز جمعه، پنتاگون يكي از مهم‌ترين بيانيه‌هاي خود در قرن 21 را منتشر كرد كه نشان از اتفاقي بزرگ داشت. پنتاگون در بيانيه خود رسما اعلام كرد كه به دستور دونالد ترامپ، رييس‌جمهور ايالات‌متحده، فرمانده نيروي قدس ايران را مورد هدف قرار داده است. بهانه اين حمله از سوي امريكا اين‌گونه عنوان شد كه قصد داشته با اين عمليات جلوي حملات احتمالي آينده ايران به ايالات‌متحده را بگيرد. پنتاگون در بيانيه خود مدعي شده است كه امريكا با هدف قرار دادن (سردار) سليماني رهبري آنچه امريكا يك سازمان تروريستي توصيف مي‌كند را هدف قرار داده و براي محافظت از پرسنل امريكايي در خارج از كشور تصميم قاطعانه گرفته است.

در اين بيانيه آمده است كه اين حمله با هدف جلوگيري از برنامه‌هاي بعدي ايران عليه امريكا صورت گرفته است. پنتاگون در بيانيه خود مدعي شد كه ايالات‌متحده اين اقدامات را براي محافظت از مردم و منافع كشور در هر جاي دنيا ادامه خواهد داد. در بيانيه پنتاگون تاييد شده است كه سردار سليماني و ابومهدي المهندس در يك حمله توسط امريكا به شهادت رسيده‌اند. پنتاگون مدعي شده است كه سليماني به‌طور جدي برنامه‌هايي را براي حمله به ديپلمات‌هاي امريكايي در عراق و حتي در سراسر منطقه داشت. در ادامه اين بيانيه آمده است: سليماني و نيروي قدس تحت فرماندهي او مسوول كشته شدن صدها امريكايي و نيروهاي ائتلاف همچنين زخمي شدن هزاران نفر ديگر بوده است. پنتاگون همچنين سردار سليماني را مقصر حملات سلسله‌وار به پايگاه‌هاي ائتلاف در عراق طي ماه‌هاي اخير از جمله در روز 27 دسامبر به پايگاه K1 در كركوك دانسته كه طي آن يكي از پرسنل غيرنظامي امريكا كشته شده است. همچنين پنتاگون سردار سليماني را عامل تجمع و حمله به سفارت امريكا در بغداد طي هفته گذشته دانسته است.

مارك اسپر، وزير دفاع امريكا روز پنجشنبه و پيش از به شهادت رساندن سردار سليماني در بغداد عنوان كرده كه ايران ممكن است با گروه‌‌هاي شبه نظامي كه پشتيباني مي‌كند، برنامه‌ريزي براي حملات بيشتر عليه منافع امريكا در خاورميانه انجام دهند و او تاكيد كرد كه دولت ترامپ در صورت پيش‌بيني اين هشدارها اقدامات پيشگيرانه خواهد كرد. اسپر به خبرنگاران در پنتاگون گفت: برخي نشانه‌ها وجود دارد كه بناست حملاتي عليه منافع ما انجام دهند كه اين هيچ چيز جديدي نيست و ما حدود دو، سه ماه است آن را زير نظر داريم.

او ادامه داد: اگر بنا باشد چنين اتفاق و برنامه‌اي عملياتي شود ما براي جلوگيري از آن عمل خواهيم كرد و اقدامات پيشگيرانه‌اي را براي محافظت از نيروهاي امريكايي براي محافظت از جان امريكايي‌ها انجام خواهيم داد. سخنان مارك اسپر چند ساعت قبل از عمليات در فرودگاه بغداد و ترور سردار سليماني بيشتر معنا و مفهوم پيدا مي‌كند.

مارك اسپر در سخنان خود عنوان كرد كه بازي تغيير كرده است و ايالات‌متحده قصد دارد از منافع خود در خاورميانه دفاع كند. او گفت: ما آمادگي لازم را داريم تا براي دفاع از پرسنل و منافع خود همچنين شركا در منطقه وارد عمل شويم. او عنوان كرد كه براي حفاظت از منافع‌مان در عراق نيرو اعزام كرديم و اگر نياز باشد نيروهاي بيشتري را نيز اعزام خواهيم كرد.

 

هشدار دموكرات‌ها

هر چند تقريبا همه دموكرات‌هاي امريكا معتقد بودند كه سردار سليماني دشمن درجه اول امريكا محسوب مي‌شد، اما آنها همچنان بر نگراني از عدم شفافيت درمورد چگونگي حمله به سردار سليماني و پيامدهاي طولاني‌مدت آن براي ايالات‌متحده و رفتن امريكا به سمت يك جنگ تاكيد كردند. نانسي پلوسي، رييس مجلس نمايندگان امريكا پس از حمله به فرودگاه بغداد عنوان كرد: اين حمله هوايي خطر ايجاد تشديد تنش در منطقه را افزايش مي‌دهد و قطعا كنگره بلافاصله بايد در مورد گام‌هاي بعدي اقدامات دولت در اين زمينه مطلع شود.

پلوسي در بيانيه خود عنوان كرد: دولت حملاتي را در عراق انجام داده و مقام‌هاي نظامي سطح بالاي ايراني را مورد هدف قرار داده كه اين اقدام عليه ايران بدون مجوز بوده است، علاوه بر اين چنين اقدامي بدون مشورت كنگره صورت گرفته است. چندين عضو ديگر مجلس نمايندگان امريكا از جمله در كميته امور خارجي مجلس نيز عليه اين حمله صحبت كردند. كميته امور خارجي مجلس نمايندگان در توييتر خود نوشت: ما از مرگ او غمگين نمي‌شويم، اما بسياري او را شهيد مي‌دانند و ما عميقا نگران پيامدهاي حمله به فرودگاه بغداد هستيم. اليوت انگل، رييس اين كميته نيز گفت: انجام اين حمله بدون اطلاع‌رساني يا مشورت با كنگره انجام شده است. او گفت، حتي اگر اين حمله در دفاع از خودمان نيز صورت گرفته، هيچ مجوزي در كنگره اين اقدام را تحت پوشش قرار نمي‌دهد و رييس‌جمهور بايد 48 ساعت قبل از اين اقدام كنگره را در جريان اين اقدام قرار مي‌داد. اين قانون به اين دليل وضع شده كه رييس‌جمهور نتواند ايالات‌متحده را درگير جنگ‌هاي غيرمترقبه كند.

يكي از معاونان سناتور چاك شومر، رهبر اقليت دموكرات در سنا نيز عنوان كرده، هيچ اطلاع‌رساني پيش از حمله هوايي صورت نگرفته است. چندين سناتور ديگر به ويژه دموكرات‌ها در كميته روابط خارجي در جريان اين حمله قرار نداشتند. با اين حال باب منندز، دموكرات ارشد كميته روابط خارجي سنا حاضر به اظهارنظر فوري نشد، اما به هافينگتون‌پست اعلام كرد كه در مورد اين حمله هوايي بيانيه خواهد داد. كريس مورفي، عضو دموكرات كميته روابط خارجي سنا نيز در توييتر نوشت: «شکی نیست که سلیمانی دشمن امریکا بود، اما پرسش این است که آیا امریکا بدون مجوز کنگره دست به ترور دومین فرد قدرتمند ایران زد؟ که می‌تواند آگاهانه به یک جنگ بزرگ منطقه‌ای بینجامد؟»

مورفي در ادامه افزود: توجيه اين ترور جلوگيري از حمله‌هاي آينده ايران است. اين خود يكي از دلايلي است كه ما معمولا مقامات سياسي خارجي را ترور نمي‌كنيم، چراكه اين عقيده وجود دارد چنين عملي باعث مي‌شود امريكايي‌هاي بيشتري كشته شوند. امشب، بايد يك نگراني واقعي و جدي براي ما باشد.

ديگر دموكرات‌هاي اين كميته مانند سناتور تام يودار از نيومكزيكو گفتند كه ترامپ، ايالات‌متحده را در آستانه يك جنگ غيرقانوني با ايران قرار مي‌دهد. تصويب يك قانون دوحزبي براي جلوگيري از يك جنگ غيرقانوني با ايران يك امر فوري است و كنگره بايد بلافاصله در اين زمينه قدم بردارد. آدام شیف، ريیس کمیته اطلاعاتی مجلس سنای امریکا می‌گوید، کنگره این کشور اجازه ترور سردار سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به ارتش امریکا نداده است. شیف در تويیتر بعد از تکرار اتهامات بی‌اساس علیه سردار سلیمانی نوشت: «کنگره اجازه ترور او را نداد و مردم امریکا جنگ با ایران نمی‌خواهند.» شیف در ادامه نوشت: «اکنون باید همه گام‌های لازم را برای محافظت از نیروهای‌مان در برابر تشدیدِ ناگزیرِ تنش‌ها و مخاطرات برداریم.»

تیم کین، سناتور ديگر دموكرات نيز گفت: تصمیم ترامپ برای پاره کردن یک توافق کارساز دیپلماتیک و آغاز مجدد ستیزه‌جویی‌ها با ایران ما را به آستانه جنگی دیگر در خاورمیانه کشانده است. کارزار فشار حداکثری ترامپ، ثبات منطقه را کمتر و ما را از متحدان کلیدی‌مان دور کرده و دشمنان‌مان را گردهم آورده است. کنگره باید جلوي ترامپ را از کشاندن امریکا به ورطه یک جنگ غیرضروری دیگر در خاورمیانه بگیرد.

سناتور كوري بوكر، عضو كميته روابط خارجي و نامزد انتخابات رياست جمهوري سال 2020 سعي كرد محتاطانه درخصوص اين موضوع صحبت كند، چراكه او عنوان كرد، سليماني خون امريكايي‌هاي زيادي را ريخته اما نگراني اصلي اين است كه دونالد ترامپ هيچ‌گونه استراتژي در سياست خارجي خود در قبال ايران و خاورميانه ندارد. نامزدهاي ديگر انتخابات 2020 از جمله سناتور برني سندرز و سناتور اليزابت وارن همچنين جو بايدن درخصوص ترور سردار سليماني موضع گرفتند.

برني سندرز در توييتر خود نوشت: وقتي كه در سال 2002 عليه جنگ راي دادم، مي‌ترسيدم كه اين امر به بي‌ثبات‌سازي منطقه منجر شود. متاسفانه اين ترس حقيقت پيدا كرد. ايالات‌متحده تقريبا 4500 سرباز خود را از دست داده است، ده‌ها هزار نفر زخمي شده‌اند و ما تريليون‌ها دلار خرج كرده‌ايم.
او در ادامه گفت: اقدامات خطرناك ترامپ ما را به سمت يك جنگ فاجعه‌بار ديگر در خاورميانه نزديك مي‌كند كه مي‌تواند جان عده‌اي بي‌شمار و تريليون‌ها دلار خرج بيشتر را روي دست ما بگذارد. ترامپ قول داده كه به جنگ‌هاي بي‌پايان خاتمه دهد، اما اين اقدام ما را در مسير ديگري قرار مي‌دهد.

جو بايدن، معاون اول سابق رييس‌جمهور و نامزد رياست‌جمهوري 2020 نيز در بيانيه خود گفت: رييس‌جمهور ترامپ فقط يك بشكه باروت را روشن كرده است. او در ادامه گفت: بيانيه دولت مي‌گويد كه اين اقدام با هدف جلوگيري از حمله‌هاي آينده توسط ايران صورت گرفته است، اما اين عمل تقريبا به‌طور قطع تاثير برعكسي را خواهد گذاشت. بايدن تاكيد كرد: رييس‌جمهور ترامپ فقط يك بشكه باروت را روشن كرده و اكنون بايد به مردم امريكا درخصوص استراتژي و برنامه‌اي براي حفظ امنيت سربازان و كارمندان سفارتخانه‌ها، مردم و منافع ما چه در داخل و خارج از كشور توضيح دهد.

 

خوشحالي جمهوري‌خواهان

لیندسی گراهام، سناتور تندروی جمهوری‌خواه امریکا در واكنش به ترور سردار سليماني گفت: «من از اقدام برحسته ترامپ علیه تجاوز ایران قدردانی می‌کنم.» گراهام خطاب به دولت ایران نیز گفت: «اگر بیشتر می‌خواهید، پاسخ بیشتر دریافت می‌کنید.» به گزارش فارس، بن ساس، سناتور جمهوری‌خواه اهل ایالت «نبراسکا» نیز در این زمینه گفت: «ريیس‌جمهور امریکا کار شجاعانه و درستی انجام داد و امریکایی‌ها باید به نظامیانی که این عملیات را انجام دادند، افتخار کنند.»تام کاتن دیگر سناتور جمهوری‌خواه امریکا نیز در واکنش به شهادت سردار سلیمانی گفت: «آنچه او (سلیمانی) سزاوارش بود، رسید و سربازان امریکایی که با دستان او کشته شدند نیز به آنچه سزاوارشان بود، رسیدند؛ عدالت. امریکا بعد از مرگ (شهادت) سلیمانی امن‌تر است.» جیم اینهاف دیگر سناتور جمهوری‌خواه اهل ایالت «اوکلاهما» نیز در این زمینه گفت: «دشمنان امریکا نباید به سخنان ترامپ شک کنند. امریکا به دنبال جنگ نیست و نباید هم باشد، اما هر که شهروندان، نیروها و دوستان ما را تهدید کند، همان‌طور که ريیس‌جمهور وعده‌‌اش را داده بود، با واکنش ما مواجه می‌شود.»

 

نمايش مضحك تنش‌زدايي

مايك پمپئو، وزير امور خارجه امريكا پس از ترور سردار سليماني مدعي شد اين حمله هوايي
در راستاي ترور فرمانده ارشد ايراني، قاسم سليماني، در راستاي مختل كردن يك حمله قريب‌الوقوع بوده است كه مي‌تواند براي امريكا در منطقه خاورميانه هزينه سنگيني داشته باشد.

پمپئو روز جمعه به سي‌ان‌ان گفت: من نمي‌توانم درمورد ماهيت تهديدها زياد صحبت كنم، اما مردم امريكا بايد بدانند كه تصميم رييس‌جمهور براي هدف قرار دادن سردار سليماني جان امريكايي‌هاي زيادي را نجات داد. پمپئو مدعي شد: (سردار) سليماني به‌طور جدي در حال طرح‌ريزي عمليات عليه منافع ما در منطقه بود و اين مي‌توانست جان صدها نفر را درمعرض خطر قرار دهد. با اين حال او در ادامه ادعاهاي خود بيان كرد كه با هدف قرار دادن سليماني منطقه جايي امن‌تر براي امريكايي‌ها خواهد بود.

او تاكيد كرد كه ارزيابي جامعه اطلاعاتي امريكا منجر به انجام اين عمليات شده است و پس از ارايه اطلاعات و ارزيابي‌ها رييس‌جمهور فرمان اين حمله را صادر كرده است. روز جمعه پمپئو به سي‌ان‌ان توضيح داد كه پس از كشته شدن يك پيمانكار امريكاي در تاريخ
27 دسامبر در پايگاه K1 در كركوك عراق، ما شاهد مجموعه‌اي از اطلاعاتي در مورد سفر‌هاي (سردار) سليماني در منطقه و كار‌هايي كه انجام مي‌دهد، بوديم تا امريكايي‌ها را بيشتر در معرض خطر قرار دهد.

او گفت: زمان آن رسيده بود كه اين اقدام را انجام دهيم تا بتوانيم طرح موردنظر را مختل كرده و از تعرض بيشتر قاسم سليماني و رژيم ايران در منطقه جلوگيري كنيم. به گفته مقام‌هاي وزارت ‌خارجه امريكا، پمپئو صبح جمعه با همتايان خارجي خود ازجمله، چين، انگليس و آلمان صحبت كرد و مدعي شد كه امريكا كماكان به دنبال كاهش تنش در منطقه است؛ موضوعي كه با رفتار امريكا در اين زمينه در تناقض است.

روز جمعه نيز وزارت خارجه از شهروندان امريكايي در عراق خواست كه به دليل افزايش شديد تنش در منطقه فورا عراق را ترك كنند. اما پمپئو توضيح نداده كه اين بيانيه حالت توصيه دارد يا خير؟ اما تاكيد كرد بيانيه‌اي كه صادر شد در زماني مناسب بود.
با اين حال پمپئو اشاره‌اي به اين موضوع نكرد كه آيا كارمندان امريكايي نيز از عراق خارج خواهند شد يا خير. گفتني است مايك پمپئو در پاسخ به اين موضوع كه اين اقدام دولت درراستاي ترور سردار سليماني غيرقانوني و بدون مجوز كنگره نيز بوده پاسخ داد و گفت، اين اقدام كاملا قانوني بوده و عدم اقدام در اين خصوص را خطرناك دانست. مايك پمپئو در مصاحبه خود با شبكه فاكس در اظهارنظري عجيب عنوان كرد: ما اميدواريم كه اين اقدام فضا را براي تنش‌زدايي فراهم كند. ما اميدواريم كه ايران نخواهد تصميم به انتقام خون قاسم سليماني را بگيرد، چراكه عزم ايالات‌متحده درراستاي كاهش تنش است. او در ادامه عنوان كرد: در صورت عدم اجراي اين مسير، من مي‌دانم كه رييس‌جمهور ترامپ و كل دولت ايالات‌متحده آمادگي پاسخگويي مناسب را دارند.پمپئو همچنين از مقامات دولت رييس‌جمهور پيشين باراك اوباما خواست تا انتقادات خود را نسبت به تصميماتي كه اكنون گرفته شده، پايان دهند.

پمپئو گفت: من اميدوارم كه اين مقامات دولت سابق به سادگي از صحنه خارج شوند و به رييس‌جمهور ترامپ و تيم ما اجازه دهند كار درست را انجام دهيم. ما يك رويكرد بسيار متفاوت را اتخاذ كرديم. ما پالت‌هاي نقدي براي ايرانيان ارسال نكرديم. ما براي گروگان‌ها پول پرداخت نكرديم. ما توافقي را ايجاد نكرديم كه بتوانيد مسير مشخصي براي دستيابي به سلاح هسته‌اي داشته باشيد. ما رويكرد بسيار متفاوتي اتخاذ كرده‌ايم. ما اعتقاد داريم كه اين راه است كه درنهايت منجر به موفقيت و ثبات در خاورميانه خواهد شد. مايك پمپئو در همين حال عنوان كرد كه خطر انتقام‌گيري از سوي ايران بسيار زياد است. او اشاره كرد كه يكي از اين اقدامات حمله سايبري است، زيرا آنها توانايي عميقي در اين زمينه دارند. او افزود: ما اين خطر را درنظر گرفته‌ايم. خطر در امريكا نيز واقعي است. او مدعي شد سردار سليماني يك عمليات ناموفق را در واشنگتن طرح‌ريزي كرده بود كه ناموفق بود. او همچنين در بمب‌گذاري‌هاي بيروت نقش داشت كه امريكايي‌هاي زيادي در آن كشته شدند.

با اين حال اين سخنان همگي ادعاي مايك پمپئو بودند كه هيچ‌گاه به‌طور رسمي ثابت نشده است. از طرفي اكنون وزارت خارجه و دولت به شدت تحت فشار و انتقاد از سوي مقام‌هاي سابق و فعلي امريكا براي اين اقدام تروريستي است.

كريس مورفي در پاسخ به درخواست وزارت خارجه امريكا براي خروج شهروندان امريكايي از عراق گفت: «پمپئو می‌گوید امریکایی‌ها اكنون در منطقه در امنیت بیشتری هستند. مشخص است که این‌طور نیست. ما فورا در حال خارج کردن همه امریکایی از عراق هستیم. دولت در این لحظه حساس، باید مراقب آنچه انجام داده و پیامدهایش باشد. این شروع خوبی نیست.»

لازم به ذكر است مايك پمپئو در مصاحبه‌اي كه روز جمعه واشنگتن تايمز منتشر كرده، ولي به نظر مي‌رسد مصاحبه پيش از ترور سردار سليماني صورت گرفته، مدعي شده است: سياست‌ دولت ترامپ براي اعمال فشار بر ايران نهايتا باعث تغيير رفتار تهران درمورد موضوعاتي از قبيل برنامه‌هاي هسته‌اي، موشكي و پايان دادن به حمايت‌ از نيروهايي كه امريكا مدعي تروريستي بودن آنهاست، متوقف كند. پمپئو همچنين عنوان كرده است كه سياست امريكا در قبال ايران بهتر از رويكرد سازشگرانه‌ اروپايي‌ها بوده است. او در ادامه عنوان كرد: ائتلافي از كشورها براي محدود كردن تهديدهاي ايران براي بستن تنگه هرمز تشكيل شده است، اين يك كار بسيار موفق است كه داراي مولفه‌هاي نظامي و ديپلماتيك قابل‌توجهي است.

 

ذوق‌زدگي بولتون

جان بولتون، مشاور امنيت ملي سابق دونالد ترامپ روز جمعه پس از حمله هوايي ايالات‌متحده كه منجر به ترور سردار سليماني شد، ابراز خوشحالي كرد. او گفت به همه دست‌اندركاران حذف قاسم سليماني تبريك مي‌گويم. از مدت‌ها قبل براي اين ضربه سرنوشت‌ساز عليه فعاليت‌هاي نيروي قدس ايران در سراسر جهان برنامه‌ريزي شده بود. او در ادامه گفت: اميدوارم اين اولين گام براي تغيير رژيم در تهران باشد. آرزويي كه بولتون سال‌هاست به دنبال تحقق آن است اما تاكنون به آن دست نيافته است. البته به نظر مي‌رسد بولتون در پيام خود تلاش داشت خود را به عنوان بخشي از اين اقدام نشان دهد و به همين دليل عنوان كرد كه اين موضوع از مدت‌ها قبل طرح‌ريزي شده است. با اين حال، رضا نصري حقوقدان در پاسخ به جان بولتون در توييتر خود نوشت: بولتون مي‌گويد، ترور سردار سليماني در يك فرآيند طولاني‌مدت صورت گرفته كه اين موضوع در تضاد با تلاش پنتاگون در راستاي توجيه قانوني عمل ناجوانمردانه خود بوده كه عنوان كردند به دليل يك تهديد قريب‌الوقوع سردار سليماني ترور شد. اين يك اقدام تروريستي از پيش طراحي شده توسط يك سازمان تروريستي بود كه جايي در منطقه ندارد.

مارك دوبوويتز، رييس بنياد دفاع از دموكراسي كه تمركز بسيار زيادي بر فعاليت‌هاي ضدايراني دارند
به نظر مي‌رسد هنگامي كه خبر ترور سردار سليماني را شنيده ابتدا باورش نشده، از همين رو در نخستين توييت خود عنوان كرد كه اگر خبر ترور (سردار) سليماني درست باشد اين خبري بزرگ‌تر از خبر مرگ بن لادن، مغنيه و حتي ابوبكر البغدادي است. او در توييتي ديگر عنوان كرد كه ترور سليماني نمايانگر نابودي نهايي استراتژي خاورميانه‌اي اوباما است كه سعي داشت بار ديگر منافع ايالات‌متحده را با منافع ايران گره بزند.


اگر به ‌جاي سردار سليماني يك نظامي بلندپايه امريكايي بود چه مي‌شد؟

استفان والت، استاد امریکایی دانشگاه و نظریه‌پرداز مطرح روابط بین‌الملل در تويیتر به ترور سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی واکنش نشان داد. به گزارش فارس، او نوشت: «تصور کنید اگر یکی از دشمنان ما یکی از اعضای ستاد مشترک ارتش امریکا، قائم‌مقام وزیر خارجه یا مدیر اطلاعات ملی ما را ترور می‌کرد، چطور واکنش نشان می‌دادیم؟» او در تويیتی دیگر نوشته است: «یک سوال کلیدی: آیا این هوشمندانه است که هنجارهای نکشتن مقام‌های خارجی را بیش از این تضعیف کنیم؟»

آيا ترامپ به ۱۵ حركت بعدي خود در شطرنج با ايران فكر كرده است؟

نيكولاس برنز، معاون وزير خارجه در دولت جورج‌بوش و سفير سابق امريكا در ناتو نيز نوشت: اگر خطر قريب‌الوقوعي سفارت‌هاي امريكا را تهديد نمي‌كند، نبايد دست روي دست گذاشت. امريكا اكنون بايد مدرك رو كند. مشكل ترامپ اين است كه امريكا بايد قدرت ايران را مهار كند، اما نبايد جنگ بزرگي راه بيندازد. انجام اين كار خيلي دشوار است. اگر سليماني مشغول طراحي حمله عليه سفارتخانه‌هاي ما بود، امريكا حق داشت او را متوقف كند. اما آيا ترامپ به ۱۵ حركت بعدي خود در شطرنج با ايران نيز فكر كرده است؟ چگونه مي‌خواهد از مردم‌مان محافظت كند؟ چگونه متحدان را براي حمايت از امريكا به خط كند؟ چگونه بدون جنگ جلوي ايران را بگيرد؟ حدس من اين است كه به هيچ‌يك فكر نكرده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
تیتر خبرها