• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4553 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۱۴ دي

نگاه

سخت‌كوشي‌هاي او مانع شكل‌گيري خاورميانه جديد شد

محمد ميرلوحي

سردار سليماني به سبب سال‌ها حضور در جبهه‌هاي مختلف حق عليه باطل و فردي كه از دوران جواني تا امروز همواره براي كشور و وطن و اعتقاداتش جنگيده و خدمت كرده، چهره‌اي شناخته شده براي همگان است. نيرويي نظامي كه از ديد تمامي نيروها و فرماندهان و مديران ارشد نظامي و به خصوص رهبر انقلاب، به عنوان چهره‌اي نظامي، متفكر، عاقل و معتدل در رويه‌هاي سياسي و برخوردار از يك ديپلماسي منحصر به‌فرد چه در داخل و چه در خارج از كشور شناخته مي‌شدند. انساني متواضع كه شاخصه‌اش كار و سخت كوشي بسيار زياد و بازوي پرتوان نظام و رهبري بود. اما در عين حال و با وجود ارتباط‌هاي فراواني كه با مسوولان طراز اول كشور داشت، هيچگاه به مسائل داخلي كشور ورود پيدا نكرد و تنها در چارچوب وظايف تعريف شده‌اش گام بر مي‌داشت و همين باعث شده بود تا جريان‌هاي مختلف و سردمداران اين جريان ها؛ همگي علاقه خاصي به وي داشته باشند و از او به احترام ياد كنند. وي به خصوص علاقه فراواني به مرحوم آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني داشتند و ارتباط‌شان را با نيروهاي سياسي كرمان حفظ كرده بودند. ما نيز در شوراي شهر و شهرداري با اينكه هر از چند گاهي گلايه‌هايي از برخي نهادها داشتيم اما همواره علاقه‌اي خاص نسبت به سردار داشتيم. از جمله اقدامات موثر و قابل تامل ايشان مي‌توان به حضور بسيار پررنگ وي در منطقه اشاره كرد. زماني‌كه امريكا در عراق و افغانستان مستقر شد تفكر آنها، ايجاد خاورميانه‌اي جديد بود. اما حضور سردار سليماني و همفكران وي دركنار اعضاي جنبش مقاومت باعث شد تا اين فكر خام به ياس و نااميدي بدل شود. به هر تقدير ضايعه از دست دادن اين سردار جان باخته، غم بزرگي را بر دل تك تك ايرانيان به جا گذاشت ولي، در عين حال تاريخ اين كشور ثابت كرده كه نه تنها ياد چهره‌هايي مانند شهيد سليماني همواره بر تارك تاريخ اين كشور نقش خواهد بست كه همواره اين مرز و بوم شاهد ظهور قاسم سليماني‌هاي جديدي در برهه‌هاي مختلف و در جاي جاي كشور بوده و هست.

 

نامش يادآور پاياني بر افراطي‌گرايي مذهبي داعش بود

مجيد فراهاني

سردار سليماني به واقع سمبلي از مظلومان جهان و خصوصا تلاش براي حاكميت صلح در منطقه و دفاع و مقابله در برابر نيروهاي داعش و افراط‌گرايان مذهبي بود. چهره‌اي كه به اذعان حتي دشمنان ايران، اگر نبود تلاش‌هاي قاسم سليماني، امروز داعش در عراق و بسياري ديگر از كشورهاي منطقه حاكميتي بلامنازعه داشت. براي همين مي‌توان گفت، اين اقدام امريكايي‌ها براي ترور ناجوانمردانه اين سردار اسلام؛ تجلي تروريسم دولتي است و بي‌شك تبعات زيادي را براي دولت امريكا و مردم اين كشور خواهد داشت. عواقبي كه مسبب اصلي آن رييس‌جمهور كنوني امريكاست. در حقيقت ترامپ با اين اقدام خود نشان داد كه به‌رغم وعده‌هايي كه داده بود و تمركز فعاليت‌هاي خود را در مورد حل مسائل داخلي امريكا و مشكلات اقتصادي كشورش عنوان كرده بود، بيش از هر رييس‌جمهور ديگر امريكا، جنگ‌طلب است. در مقابل سليماني چهره‌اي بود كه تمام منطقه او را صلح‌طلب و مخالف افراطي‌گري مي‌شناختند و حضورش مي‌توانست به عنوان يك فرصت براي تحكيم صلح در منطقه باشد. اما متاسفانه ترامپ براي دور كردن افكار عمومي از موضوع استيضاحش و همچنين ناتواني در حل مسائل داخلي خود، دست به چنين اقدامي زد. اقدامي كه مي‌تواند بحران‌هاي خارجي زيادي را براي امريكا به دنبال داشته باشد. پيامدهايي كه بي‌شك دامن شهروندان امريكايي را نيز خواهد گرفت و مي‌تواند روي آينده اين كشور و ثبات صلح در منطقه و حتي به نوعي در جهان تاثيرگذار باشد.

 

يادماني براي سردار سليماني

علي اعطا

سردار شهيد سليماني به عنوان يكي از شخصيت‌هاي برجسته كشور كه به درجه شهادت نايل شد، براي آينده ايران تبديل به يك شخصيت اسطوره‌اي خواهد شد و خواهد ماند. شهادت او آرزوي ديرينه‌اش بود براي اينكه به خيل همرزمان شهيدش بپيوندد، اما فقدان او براي كشور خسران بزرگي خواهد بود. اميدوارم بتوانيم به عنوان مديريت شهري، به گونه‌اي كه شايسته است نام و ياد و خاطره او را در پايتخت زنده نگه داريم. امروز صبح برادر عزيز محمدمهدي همت تماس گرفت، مي‌دانيد كه ايشان ارتباط نزديكي با سردار شهيد حاج قاسم سليماني داشت و اخيرا هم قرار بود زماني را هماهنگ كند كه با محمدمهدي همت، به اتفاق به ديدار حاج قاسم برويم كه شهادت ايشان، اين فرصت را از من دريغ كرد. برادر عزيزم آقاي همت گفت با خانواده صحبت كرده‌ايم نامه‌‌اي به شورا بنويسم و درخواست كنيم، بزرگراه شهيد همت را به نام حاج قاسم سليماني تغيير نام بدهند. به او گفتم عزيز دل اين كار لازم نيست. شك نكن حتما شورا بهترين كار را انجام خواهد داد. امروز به اتفاق ايشان و تعدادي ديگر از فرزندان شهيد به منزل سردار سليماني براي عرض تسليت رفتيم. جدا از اين بحث كه دوستان كميسيون نامگذاري شورا، در بحث نامگذاري اقدام مناسب را انجام خواهند داد، ديروز ظهر بعد از اينكه از منزل شهيد حاج قاسم سليماني برگشتم، طرحي را جهت ارايه به صورت فوريت‌دار در صحن شورا تهيه كرده‌ام كه روز يكشنبه در صحن ارايه شود كه شهرداري در محل مناسبي از فضاي عمومي شهر، يادمان سردار شهيد حاج قاسم سليماني را طراحي و اجرا كند و فراخوان طراحي اين يادمان هم، بنا به پيشنهادي كه ارايه خواهم كرد، در سطح بين‌المللي مطرح شود تا به قول برادر عزيزم محمدمهدي همت، همه بدانند سردار سليماني براي ما چه جايگاهي داشته است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها