• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4557 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۱۸ دي

اتحاد اقتصادي ايران و عراق

علي شريعتي

با وجود تمام جوسازي‌ها و تلاش‌هايي كه در طول هفته‌هاي گذشته عليه رابطه ايران و عراق مطرح شده و حتي يك موج رواني مبني بر تحريم كالاهاي ايراني در عراق راه‌اندازي شد، اتفاقات روزهاي گذشته به خوبي نشان داد كه چنين برنامه‌هايي امكان اجرا ندارد و امروز همبستگي و اتحاد مردم دو كشور در اقتصاد نيز مانند ديگر عرصه‌ها قابل رصد است.

هر چند در سال‌هاي گذشته، اقدامات تروريستي گسترده‌اي در شهرهاي مختلف عراق صورت گرفته و جان بسياري از شهروندان اين كشور را گرفته، اما در روزهاي گذشته ديديم كه پس از عمليات تروريستي امريكا و شهادت سردار قاسم سليماني، مردم عراق چگونه اين شهيد را بدرقه و از رشادت‌هايش قدرداني كردند. مردم عراق در سال‌هاي گذشته بارها تاكيد كرده‌اند كه طرفدار بازگشت امنيت و آرامش هستند و در اين مسير نقش سردار سليماني در مبارزه با داعش غيرقابل انكار است و از اين رو شركاي اقتصادي ما در عراق همواره از ايشان به نيكي ياد كرده‌اند و شهادت ايشان را محكوم مي‌كنند. اين همبستگي به وجود آمده ميان دو مردم، در عرصه اقتصادي نيز خود را نشان داده است. در شرايطي كه در هفته‌هاي گذشته تلاش‌هايي براي القاي اين موضوع صورت گرفت‌ كه كالاهاي ساخت ايران و كالاهايي كه برچسب ايراني روي آنها خورده در عراق خريداري نمي‌شوند، در هفته‌هاي گذشته با تلاش‌هايي كه صورت گرفت، اين جو رواني شكست و هيچ شوك منفي به بازار صادراتي ايران وارد نشد. در روزهاي گذشته نيز پس از شهادت سردار سليماني، اين اتحاد و همبستگي تقويت شد و مردم عراق در ميان محصولاتي كه از كشورهاي مختلف به بازارشان رسيده، استفاده از كالاي ايراني را ترجيح مي‌دهند.

از سوي ديگر با وجود ابهاماتي كه مي‌گفت شرايط از نظر امنيتي متفاوت خواهد شد، خوشبختانه تمامي مرزهاي مشترك دو كشور به شكل عادي به كار خود ادامه‌ مي‌دهند، محصولات ايراني به بازار عراق ارسال مي‌شوند و هيچ محدوديتي در اين زمينه وجود ندارد. اين اتحاد و همبستگي مي‌تواند همكاري‌هاي اقتصادي دو كشور را بدون خلل و محدوديت در آينده حفظ كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون