• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4557 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۱۸ دي

شهيد سليماني در گلزار شهداي كرمان كنار همرزمانش به خاك سپرده‌شد

عزاداران كوه صاحب‌الزمان

سردار سلامي: شهيد سليماني براي امريكا خطرناك‌تر از قاسم سليماني است

سرانجام پس از چند روز برگزاري مراسم‌هاي تشييع در شهرهاي مختلف كشور از جمله اهواز، مشهد، تهران، قم و در نهايت حرم امام، دوشنبه شب پيكر شهيد سپهبد قاسم سليماني براي تشييع و تدفين در زادگاهش به كرمان منتقل شد. از ساعات ابتدايي صبح روز سه‌شنبه مردم استان كرمان و ديگر شهرهاي كشور براي شركت در اين مراسم، خود را به كرمان رسانده و در مسير تشييع پيكر در انتظار وداع با سردار قاسم سليماني بودند. اسحاق جهانگيري، معاون اول رييس‌جمهوري به‌ همراه سعيد نمكي وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، حسين سيمايي صراف دبير هيات دولت و پيروز حناچي شهردار تهران و همچنين داوود ميرباقري كارگردان سريال مختار و اسماعيل نجار رييس ستاد بحران كشور در مراسم تشييع پيكر سپهبد سليماني در كرمان حضور داشتند. بر اساس گزارش‌هاي منتشر شده در خبرگزاري‌ها، از فرودگاه كرمان تا ميدان آزادي، از ميدان آزادي تا ميدان مشتاق و از آنجا تا بام كرمان كه به گلزار شهدا ختم مي‌شود، مملو از شركت‌كنندگان در اين مراسم بود؛ مسيري 11 كيلومتري براي وداع آخر با حاج قاسم. كرماني‌ها در تمام چند ساعت مراسم تشييع پيكر فرياد «لبيك يا زينب» و «لبيك يا حسين» سر مي‌دادند. شعارهاي «مرگ بر امريكا» و «مرگ بر اسراييل» يكي بعد از ديگري به گوش مي‌رسيد. مردم يك‌صدا نواي «حيدر، حيدر» و «صل علي محمد، ياور رهبر آمد»، «دسته‌گل محمدي به خانه‌ات خوش آمدي» سر مي‌دادند و پس از اينكه سردار حسين سلامي، فرمانده كل سپاه پاسداران در آغاز سخنان خود اعلام كرد كه «انتقام مي‌گيريم»، حضار يك‌صدا فرياد ‌الله‌اكبر سر دادند.

انتقام سخت، پشيمان‌كننده و قاطع‌ مي‌گيريم

اما فرمانده‌كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در ‌آيين تشييع پيكر مطهر سردار شهيد سپهبد حاج قاسم سليماني و سردار حسين پورجعفري در جمع ميليوني عزاداران در ميدان آزادي كرمان گفت: «حرف آخر را اول مي‌زنم، انتقام مي‌گيريم.» سردار سلامي با تاكيد بر اينكه «اين سنت جنايتكاران عالم است كه نمي‌توانند با خورشيد بجنگند»، تاكيد كرد: «قاسم سليماني خورشيد است و راهي ايجاد كرده كه به شكست استكبار منجر مي‌شود.» او شهادت حاج قاسم و يارانش را نقطه آغاز دانست و گفت: «قاسم سليماني، يك فرد نبود؛ بلكه يك محور بود.» او ادامه داد: «دشمن اين را بداند شهيد سليماني از قاسم سليماني زنده‌تر و شهادتش براي دشمن خطرناك‌تر است و به زودي خواهيد ديد اين تحولات نقطه آغازي براي پايان حضور استكبار جهاني در ملت‌هاي منطقه خواهد بود.»

فرمانده سپاه با بيان اينكه «شهيد قاسم سليماني از قاسم سليماني براي دشمن خطرناك‌تر است»، اين پرسش را مطرح كرد كه «سپهبد بزرگ و فرمانده رشيد، رعنا، نازنين و طناز ما چه كرده است كه دشمن اينچنين او را ناعادلانه هدف‌ قرار داده است؟!» او در پاسخ به اين پرسش، از شهيد سليماني به عنوان معمار شكست امريكا ياد كرد و ادامه داد: «اين شهيد راهبرد امريكا را براي برهم زدن امنيت عالم اسلام با شكست مواجه كرد و اجازه نداد كه دشمنانان صهيونيست و امريكاي جنايتكار قدرت او را ضعيف و كوچك كنند و بنابراين روياي آنها محقق نشد.» به گفته سلامي، سردار سليماني استراتژي امريكا براي برهم زدن آرامش و امنيت در هر نقطه عالم را با شكست مواجه كرده است. فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي يادآور شد: «سپهبد شهيد سليماني مانع از آن شد كه موفقيت‌هاي امريكا در عراق عليه صدام به قدرت و موقعيت سياسي آنان تبديل شود و از شكست يمن برابر ائتلاف سعودي، امريكايي و اروپايي جلوگيري كرد؛ حاج قاسم سليماني انتقام خود را از قبل گرفت اما ما انتقام او را خواهيم گرفت.»

سلامي خطاب به دشمنان گفت: «شما هميشه اشتباه كرده‌ايد و بدانيد هميشه براي ما فرصت بوده‌ايد؛ از دل تحريم‌ها فرصت را براي ما ساخته‌ايد؛ شما هميشه براي ما فرصت ساخته‌ايد.» او با بيان اينكه «سردار حاج قاسم سليماني نقطه آغازي بر پايان خروج امريكا از منطقه است و همه اين صحنه را به زودي خواهند ديد»، ادامه داد: «ما مي‌خواهيم آينده جديدي بسازيم و اين اراده ماست.»

فرمانده كل سپاه با بيان اينكه امريكايي‌ها تصور مي‌كردند مردم ديگر پژواك صداي آنها شده‌اند و تصور مي‌كردند مردم به خيابان‌ها مي‌ريزند و عليه نظام اقدام مي‌كنند، گفت: «امروز ببينيد مردم براي چه به خيابان‌ها آمدند و انقلاب بيش از هميشه زنده شده است.» به گفته سردار سلامي، بذر كينه امريكا امروز در دل ملت‌هاي مسلمان و غيرمسلمان به شكل شگفت‌انگيز كاشته شده است بنابراين مسلمانان ديگر هيچ نقطه امني را در هيچ جا براي امريكا نخواهند گذاشت.

فرمانده سپاه پاسداران گفت: «به امريكايي‌ها مي‌گوييم همه سرمايه‌گذاري‌هاي‌تان را با اين ترور ناجوانمردانه به آتش كشيديد و امروز يك انرژي جديد و نيروي پيشران قوي و اراده و انگيزه قوي كه اصل اول مبازه با امريكاست، شكل گرفته و مردم مسلمان با ايمان و آگاهي و احساس خود مي‌جنگند.»سردار سلامي معتقد است كه امروز قلب‌ها بيشتر از هميشه سرشار از نفرت به امريكاست و اين الزام اول براي شكل‌گيري يك مبارزه گسترده عليه استكبار است تا ان‌شاء‌الله جهان اسلام از شر شياطين آزاد شود. فرمانده كل سپاه تاكيد كرد: «باز هم مي‌گوييم اراده ما قوي است و اگر حركتي ديگر انجام دهند آنجا را كه دوست دارند و به آن عشق مي‌ورزند، به آتش مي‌كشيم و خودشان مي‌دانند آنجا كجاست.»

پيكر سليماني به خاك سپرده شد

پس از سخنراني سردار سلامي، مراسم تشييع پيكر سردار قاسم سليماني ادامه پيدا كرد، اما جمعيت به‌ قدري زياد بود كه مراسم با اخلال مواجه شد و مراسم خاكسپاري به تعويق افتاد. چنانكه دقايقي بعد، كميته تشييع پيكر شهيد سردار سليماني در كرمان اعلام كرد كه «با توجه به ازدحام جمعيت، امكان خاكسپاري پيكر شهدا وجود ندارد و زمان مراسم خاكسپاري متعاقبا اعلام مي‌شود.» هرچند ساعاتي بعد، خبرگزاري تسنيم از فراهم شدن شرايط براي خاكسپاري پيكر شهيد سليماني خبر داد و نوشت اين مراسم خاكسپاري كه به‌ دليل ازدحام جمعيت به تعويق افتاده بود، با مساعد شدن شرايط تا لحظاتي ديگر آغاز مي‌شود.

ساعتي پيش از آن اما مديركل دفتر امنيتي انتظامي استانداري كرمان درباره علت به تعويق افتادن مراسم خاكسپاري نيز چنين توضيح داده بود: «به‌ دليل ازدحام زياد در مراسم تشييع پيكر مطهر سردار شهيد سپهبد حاج قاسم سليماني و سردار شهيد پورجعفري تعدادي از شركت‌كنندگان در كرمان مصدوم شدند.» اما موضوع فقط به مصدوميت چند نفر ختم نشد.

بيش از 50 كشته و 213 زخمي

در اخبار اعلام شده اوليه، خبر از فوت 35 نفر در اين مراسم تشييع پيكر سليماني منتشر شد اما با گذشت ساعاتي از انتشار اخبار اوليه، اين آمار به 40 نفر افزايش يافت و تا لحظه نگارش اين گزارش، بنابر آخرين آمار اعلام شده از سوي پزشكي قانوني استان كرمان، درگذشت بيش از 50 نفر در اين مراسم تاييد شده است. مديركل پزشكي قانوني استان كرمان در اين راستا اعلام كرد كه «آمار كشته‌هاي اين حادثه بالاي ۵۰ نفر است كه بيشتر اين افراد جان‌باخته مرد هستند و رده سني اين افراد، كم‌سال‌ها و بزرگسالان هستند و بيشتر آقايان فوت شده در رده سني بزرگسال هستند.» همچنين پيرحسين كوليوند، رييس سازمان اورژانس كشور هم درباره آخرين وضعيت جان‌باختگان حادثه كرمان گفت: «تاكنون حدود 50 نفر از هموطنان در اين حادثه جان خود را از دست داده‌اند و 213 نفر هم مصدوم شده‌اند.»در اين ميان البته ماجراي جان‌باختن عده‌اي از شركت‌كنندگان اين مراسم، بلافاصله با واكنش افكار عمومي روبه‌رو شد. البته برخي از اين موقعيت نيز براي شايعه‌پراكني استفاده كرده و كشته و مصدوم شدن تعدادي از حضار را ناشي از بروز حادثه تروريستي دانستند، اما اين موضوع بلافاصله از سوي مديركل دفتر امنيتي انتظامي استانداري كرمان تكذيب شد. حميد شمس‌الديني توضيح داد كه اين حادثه به دليل ازدحام زياد جمعيت در مراسم تشييع پيكر مطهر سردار شهيد سپهبد حاج قاسم سليماني و سردار شهيد پورجعفري رخ داده و بروز هر گونه حادثه تروريستي در مراسم تشييع پيكر حاج قاسم سليماني شايعه‌سازي دشمنان نظام است.

دستور پيگيري رييس‌جمهوري

هر چند علي ربيعي، سخنگوي دولت معتقد است كه در همين حادثه دردناك هم شاهد «جلوه‌هاي سپاس ملي از سرباز وطن و انزجار از تروريسم ترامپي» بوديم، اما رييس‌جمهوري با عرض تسليت به اسحاق جهانگيري و سعيد نمكي كه براي شركت در اين مراسم به كرمان سفر كرده بودند، دستور داد كه موضوع را بررسي و پيگيري كنند. حسن روحاني در پيامي با تسليت درگذشت تعدادي از هموطنان در مراسم خاكسپاري سپهبد شهيد قاسم سليماني در كرمان به معاون اول رييس‌جمهوري و وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي دستور داد كه سريعا به وضعيت مصدومان و خانواده‌هاي بازماندگان رسيدگي كنند.

وداع آخر با ابومهدي المهندس

در همان ساعاتي كه كرماني‌ها ميزبان تشييع‌كنندگان پيكر شهيد سليماني بودند، مردم خرمشهر براي استقبال از پيكر شهيد ابومهدي المهندس در خيابان‌هاي اين شهر حاضر شدند. خرمشهري‌ها از ساعات ابتدايي صبح روز گذشته در نقاط مختلف خرمشهر موكب‌هاي حسيني برپا كرده و از عزاداران استقبال كردند. جمعيت بسياري از شهروندان از آبادان، خرمشهر، اهواز، اروندكنار، مينوشهر، مينوحي، هفتگل و مسجدسليمان در مسير خرمشهر به شلمچه حاضر شدند تا در بدرقه شهيد ابومهدي المهندس شركت كنند. در نهايت پيكر شهيد المهندس، با استقبال ده‌ها هزار نفري مردم جنوب، تحويل مقامات عراقي روبه‌رو شد تا در قبرستان وادي‌السلام نجف به خاك سپرده شود.


اسحاق جهانگيري، معاون اول رييس‌جمهوري:

حاج‌قاسم هم برادرم بود، هم تكيه‌گاهم

اسحاق جهانگيري، معاون اول رييس‌جمهوري كه براي برگزاري مراسم تشييع پيكر سردار سليماني، راهي كرمان شده بود، بامداد سه‌شنبه در حساب كاربري‌اش در‌ توييتر، دل‌نوشته‌اي درباره حاج‌قاسم سليماني نوشت. او در رشته‌ توييتي نوشت: «باز سفري به كرمان دارم با داغ و درد براي تشييع پيكر پاك حاج‌قاسم مي‌روم. با داغ و دردي سنگين‌تر از شهادت برادرانم محمد و يعقوب. آخر او برايم هم برادر بود و هم تكيه‌گاه -از آغاز جنگ تحميلي تاكنون- همواره سنگ صبور بود و گره‌گشايي‌اش براي همه مثال‌زدني. معروف است كه او، حق برادري را در غياب دوستان بيش از حضورشان بجا مي‌آورد.خداوند، فروتني و شجاعت، آرامش و دريادلي، سلحشوري و جوانمردي را يكجا به او داده بود. در شهادتش رستاخيزي به‌پا شد و ملت ايران برايش سنگ تمام گذاشت، شهادت گوارايش باد. چه دشوار است اين سفر كرمان بي‌حضور او با انبوه خاطره‌ها و هم‌سخني‌هاي او. راستي به مادر كه او را چون يعقوب و محمد دوست داشت، چه بگويم؟ آسمان كوير بدون اين ستاره سرخ چه اندوهبار است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون