• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4557 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۱۸ دي

تنش‌هاي غرب آسيا

اين سازمان در حالي چنين درخواستي را مطرح مي‌كند كه نيروهاي امريكايي به عنوان عضو مهم اين سازمان در اقدامي تروريستي، فرمانده سپاه قدس ايران را در فرودگاه بين‌المللي بغداد ترور كرده و كشورهاي عضو اين سازمان در مقابل اين جنايت هولناك، سكوت مرگباري را اختيار كرده‌اند. گروهي از اعضاي اين سازمان خواستار خويشتنداري از سوي طرف ايراني هستند! بي‌ترديد اين سياست هيچ ظرفيتي براي اعضاي اين سازمان باقي نگذاشته و به يك سازمان «بي‌خاصيت» تبديل شده است.

به دنبال تصميم پارلمان عراق براي خروج نيروهاي خارجي از اين كشور، هايكو ماس وزير خارجه آلمان موضع كشورش مبني بر اينكه آماده است از عراق باز هم در مبارزه با گروه تروريستي «دولت اسلامي» حمايت كند را تكرار كرد. به باور او البته شرط انجام اين كار اين است كه چنين تقاضايي شود و اوضاع هم اجازه دهد. ما به‌ شدت علاقه داريم كه ثبات و يكپارچگي عراق قرباني تحولات اخير نشود. از اين رو هم‌اكنون «فورا» با دولت عراق گفت‌وگو خواهد شد تا مشخص شود كه چگونه مي‌خواهد به رابطه آتي شكل دهد. ما به هر تصميمي(كه دولت عراق بگيرد) احترام مي‌گذاريم و طي روزهاي آينده از كليه ابزارها از جمله در سازمان ملل، اتحاديه اروپايي و در گفت‌وگو با شركايمان در منطقه همچنين در گفت‌وگو با ايران استفاده خواهيم كرد تا مانع اوج‌گيري بيشتر اوضاع شويم. آلمان با شركاي ائتلافي به عراق كمك كرده، مبارزه با داعش را با موفقيت انجام دهد. اين نبرد هنوز به پايان نرسيده و داعش كماكان خطري جدي به شمار مي‌رود. ما حاضريم در صورت تمايل و در صورتي كه اوضاع اجازه دهد به حمايت خود ادامه دهيم.»

تاكنون ارتش آلمان با جت‌هاي تورنادو براي شناسايي موقعيت و هواپيماهاي سوخت‌رسان و آموزش مربيان نظامي در عراق از مبارزه با داعش حمايت كرده است. آلمان در حال حاضر براي اين عمليات 415 سرباز را اعزام كرده است. نيروهاي آلماني از اردن به عراق اعزام مي‌شوند و در اردن 280 سرباز آلماني مستقر هستند. 90 سرباز آلماني نيز در منطقه كردنشين در شمال عراق، نيروهاي كرد را آموزش مي‌دهند. در مجتمع نظامي تاجي 27 سرباز ارتش آلمان، مسووليت آموزش نيروهاي عراقي را بر عهده دارند. در مقر اصلي ائتلاف ضد داعش در بغداد نيز 5 سرباز آلماني حضور دارند. پس از شهادت سليماني، ارتش آلمان عمليات آموزشي خود در عراق را به حالت تعليق درآورد و از اين پس سرباز جديدي به عراق اعزام نكند. وزارت دفاع آلمان مدعي شد، دولت آلمان نگران تحولات عراق و كل منطقه است. ايران با حمايت فعال از تروريسم و خشونت‌ مدت‌هاست به ‌شدت كل منطقه را بي‌ثبات مي‌كند. حمله امريكا بخشي از اقدامات ائتلاف ضد داعش نبوده است. بايد از هر چيزي كه باعث شدت گرفتن اوضاع شود، پرهيز كرد. امنيت سربازان بيشترين ارجحيت را دارد. يكي از پس‌لرزه‌هاي عمليات ترور اين فرمانده ايراني، تكاپوي متحدان امريكا در ناتو و از جمله در آلمان و نگراني از آينده تاسيسات امريكايي و اسراييلي در اين كشور است. به اعتقاد گروهي از كارشناس اين كشور، اوج‌گيري تنش در خاورميانه مي‌تواند در غرب اروپا نيز ترور را به دنبال خود داشته باشد و تاسيسات امريكايي، اسراييلي يا يهودي، اهداف احتمالي اقدامات تلافي‌جويانه هستند. گروهي از شخصيت‌هاي سياسي اين كشور از جمله رييس فراكسيون حزب سوسيال دموكرات نيز امريكا را متهم كردند با قتل هدفمند قاسم سليماني، قوانين بين‌الملل و دموكراسي نقض شده است. نبايد اين اصول مبتني بر قوانين بين‌الملل را به آساني ناديده گرفت. كشتن هدفمند غيرنظاميان يا نمايندگان حكومتي كه مستقيما در خصومت‌ها شركت نكرده يا از سوي آنها خطري متوجه ديگران نشده، قانوني نيست و ابزار مشروعي به شمار نمي‌رود.» حزب چپ در پارلمان آلمان نيز خواستار برگزاري نشست‌هاي فوق‌العاده كميسيون‌هاي سياست خارجي و دفاعي به منظور مشورت درباره وضعيت موجود شد. به اعتقاد اين حزب «تهديد دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا به اينكه با جنايات جنگي با ايران برخورد كند، نقض ممنوعيت مطلق خشونت در منشور سازمان ملل است. اين اوج‌گيري كه نشانه بي‌مسووليتي است نبايد بدون پيامد بماند. اگر نخواهيم به عنوان پايگاهي براي جنايات بي‌شرمانه امريكا در جنگي عليه ايران عمل كنيم بايد پايگاه‌هاي نظامي امريكا در آلمان بسته شوند. اين تهديدهاي بي‌شرمانه را بايد به روشني محكوم كرد. كسي كه از طريق توييتر اعلام مي‌كند كه مي‌خواهد دست به جنايات جنگي بزند، نمي‌تواند در جايي كه قانون اساسي معتبر است، پايگاه‌ نظامي داشته باشد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون