• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4557 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۱۸ دي

ادامه از صفحه اول

گاف‌هاي يك جشنواره

دقت كنيد كه اين گفت‌وگو براي اول بهمن ۹۷ است كه دبير جشنواره وعده اصلاح آيين‌نامه را داده بود و امروز اواسط دي ماه ۹۸ است. نه تنها آيين‌نامه اصلاح نشده كه در بر همان پاشنه غلط چرخيده است. امسال هم در بين 10 فيلم- به اصطلاح- اولي كه هيات انتخاب جشنواره فيلم فجر انتخاب كرده‌اند 3 فيلمساز شائبه فيلم‌هاي دوم يا چندم را يدك مي‌كشند. اينكه «كشتارگاه»، «پدران» و «ريست» به عنوان فيلم اول در بخش نگاه نو قرار است روي پرده برود مطلقا و قطعا ايرادي متوجه فيلمسازش نيست. نكته‌ از سيستم غلط حاكم بر سينماي ايران در دادن پروانه ساخت(چه كار عبثي!) در سازمان سينمايي و دادن مجوز كارگرداني در خانه سينما و به تبع آن جشنواره فجر به وجود مي‌آيد. جشنواره فرم ثبت‌نام را جلوي فيلمساز مي‌گذارد و مي‌گويد، بنويس در بخش نگاه نو مي‌خواهي باشي. او هم براي اينكه مي‌خواهد ديده شود و احتمال حضورش را در جشنواره بالا ببرد، تيك نگاه نو را مي‌زند. پس شايد خيلي ايرادي به او وارد نباشد. اما واقعا اعجاب از اينكه قانون به اين سادگي را نمي‌شود بعد از 38 سال اجرايي كرد روز به روز در ما بيشتر مي‌شود. 38 عدد وحشتناك بالايي است. مرز ميانسالي است از جواني گذشته است. اگر در 38 سالگي قدرت تصميم‌گيري وجود نداشته باشد پس بهتر است فراموش كنيم، قرار است چه جور كاري را انجام دهيم. يعني كسي كه اين آيين‌نامه را نوشته و شرط بخش نگاه نو را پروانه ساخت سينمايي گذاشته، حدس نمي‌زده كه ممكن است فيلم قبلي يك فيلمساز به جشنواره جهاني رفته باشد (يك خانواده محترم؛ مسعود بخشي)، يا در اكران عمومي ديده شده باشد(جينگو؛ تورج اصلاني) و وقتي فيلم‌هاي جديدشان كه اتفاقا پروانه ساخت سينمايي هم گرفته‌اند(يلدا و حمال طلا) به جشنواره مي‌آيند در واقع فيلم اولشان نيست و فيلم دومشان است؟ كاملا اين حدس را مي‌زده و مي‌دانسته كه جشنواره‌اي مثل كن احتمالا فيلم فيلمسازي كه فيلمسازي بلد نيست را (ارزش‌گذاري روي فيلم مسعود بخشي نمي‌كنم) به يكي از بخش‌هايش راه نمي‌دهد يا زعماي اكران احتمالا فيلمي را كه ارزش سينمايي نداشته باشد، اكران نمي‌كنند. در اين مورد هم مثل هميشه درگير دايره دور خودمان هستيم. احتمالا حواسمان نيست كه پايمان را از خط مرزي بيرون بگذاريم ديگر كسي اهميت نمي‌دهد كه ديجيتال ساخته‌اي يا سوپراسكوپ 70 ميلي‌متري. فيلم است كه بايد از خودش دفاع كند. اگر در يك جشنواره فقط قانون تفاوت پروانه ساخت به روش سازمان سينمايي وجود داشت احتمالا من حقم است كه حرف‌هايم برود در طبقه منفي 3 بايگاني. نكته ظريف‌تر اين گاف آيين‌نامه‌اي كه ديگر تبديل به اصل جريان كج در جشنواره فجر شده اين است كه احتمالا كسي كه ايده بخش نگاه نو يا همان اولين ساخته فيلمسازان را داده است به اين سوي ماجرا فكر كرده كه چند جوان فيلمساز در يك زمين با هم بازي مي‌كنند و شرايط ظاهري‌شان مساوي است و بهتر بودنشان را كيفيت بازي/ فيلم‌هايشان تعيين مي‌كند. اين يعني بازي عادلانه در زمين بازي مساوي. اما اين معادله به هم خورده است. درك كنيد. وقتي فيلم دوم فيلمساز(امسال كه فيلم چهارمي داريم كه به عنوان فيلم اولي حضور دارد!) به جاي فيلم اولش روي پرده مي‌رود، فيلمساز عملا در زمين چند امتياز از رقيبش پيش است. تجربه فيلم اول، تجربه‌اي است كه شايد خيلي‌ها از پس آن برنيايند اما اگر فيلم دوم را بسازند ديگر گاف‌هايي كه در فيلم اول مرتكب شده‌اند را نخواهند داشت. آيين‌نامه‌نويس فجر فعلي آگاهانه عدالت را زير پا گذاشته است و هيچ مرجع ديگري هم در پي اصلاح اين آيين‌نامه نيست. اين حرف‌ها هم احتمالا به بايگاني مي‌رود. اما نكته نهايي اين است كه چشم تاريخ هميشه باز است. يادتان نرود.

 

اتحاد اقتصادي ايران و عراق

از سوي ديگر با وجود ابهاماتي كه مي‌گفت شرايط از نظر امنيتي متفاوت خواهد شد، خوشبختانه تمامي مرزهاي مشترك دو كشور به شكل عادي به كار خود ادامه‌ مي‌دهند، محصولات ايراني به بازار عراق ارسال مي‌شوند و هيچ محدوديتي در اين زمينه وجود ندارد. اين اتحاد و همبستگي مي‌تواند همكاري‌هاي اقتصادي دو كشور را بدون خلل و محدوديت در آينده حفظ كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون