• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4557 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۱۸ دي

افسانه حقوق بشر

علي‌اكبر قاضي‌زاده

اروپايي‌ها و امريكايي‌ها همواره انديشه‌ورزان غربي را پديدآورنده مفهوم حقوق بشر دانسته و از اين بابت به خود بسيار مفتخر بوده و هستند. با اين حال در اين شرايط كه نئوليبرال‌ها بر اين كشورها حكمراني مي‌كنند چيزي به نام حقوق بشر در نظرات و عملكردشان نيست و سر سوزني هم به آن وفادار نيستند. نمونه تازه و ساده‌اش هم رفتار شبكه‌هاي اجتماعي‌اي نظير اينستاگرام در اين روزهاست. در روزهاي اخير اين شبكه اجتماعي در موضوع شهادت سردار سليماني اقدام به حذف تصاوير او مي‌كند و براي آن توجيهاتي مانند تحريم‌هاي امريكا مي‌آورد. اما به نظر من اقدام اينستاگرام در حذف اين تصاوير هيچ فرقي با كاري كه خود امريكا كرده و سردار ايران را در يك كشور ثالث ترور كرده است، ندارد و ماهيت آنها يكسان است.

امريكا فكر مي‌كند چون قدرت دارد، موشك دارد، امكان پايش آسماني با ماهواره‌ها را دارد و از نظر فناوري بسيار قدرتمند شده است، حق دارد هر كاري در دنيا بكند و نمونه‌هاي آن هم بسيار فراوان است. با اين حال به نظر من هيچ يك از اقدامات او به اندازه ترور سردار سليماني مايه بي‌آبرويي و خلاف ادعاهاي آزاديخواهانه سردمداران اين كشور نبود. اينكه كشوري با تسلط بر آسمان و زمين به خودش اجازه مي‌دهد هر كاري بكند، از توافقنامه پاريس بيرون بيايد، تغيير اقليم را منكر شود، از توافقات بين‌المللي به راحتي خارج شود و در يك كشور ثالث مهمان كشور ديگري را ترور كند، هيچ يك بر مبناي اصول سازمان ملل و قواعد جهاني نيست.

متاسفانه حقوق بشر و انسان‌دوستي در اين شرايط محو، بي‌ارزش و بدنام شده است. من خيلي متاسفم كه چنين روزگاري را مي‌بينيم، اينكه يك دولت و يك نفر فشار ظالمانه‌اي به كشور ديگري بدون هيچ ملاحظه‌اي وارد مي‌كند و ديگران هم كاري جز تاييد او انجام نمي‌دهند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون