• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4560 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۲۲ دي

جاي خالي رسانه‌هاي مردمي و نخبگان وجيه‌المله

غلامرضا حيدري

غائله سقوط هواپيماي مسافربري اوكرايني فارغ از اينكه چه كسي مقصر بوده و هر كدام از مسوولان مرتكب چه قصوري شده‌اند، داراي ابعادي است كه هر كدام به ‌طور مجزا و مستوفي نيازمند بحث و بررسي و آسيب‌شناسي دقيق هستند. متاسفانه بلايي كه امروز كشور به آن دچار و گرفتار شده، مربوط به امروز و ديروز نيست و واقع امر آن است كه ما خود، به دست خودمان، از همان روزها و سال‌هاي نخست پس از پيروزي انقلاب، بسياري از مقام‌هاي رسمي و بزرگان نظام را به دلايل ناموجه و ناضرور خانه‌نشين كرديم و هر كدام از مقامات بلندپايه كشور اعم از روساي جمهوري و نخست‌وزير، وزرا، نمايندگان برجسته مجلس و بسياري ديگر از مسوولان، اتهام زده و به محض آنكه مسووليتي را ترك كردند، آنها را به سوي حذف و حصر رهنمون ساختيم.

علاوه بر اين مساله در تمامي اين سال‌ها شاهد آن بوديم كه صداوسيما و بعضي رسانه‌هاي حاكميتي از اين دست، هر چه بد و بيراه بود، يك‌طرفه عليه اين بزرگان گفته و تمام توان خود را به كار بستند تا مگر آنها را از چشم ملت بيندازند، آن‌هم بدون آنكه به اين عزيزان اجازه پاسخگويي داده شود.

همزمان بسياري از ديگر نخبگان و بزرگان كشور و كساني كه مي‌توانستند مطالبه‌گر و پيگير مطالبات عمومي باشند ازجمله اساتيد دانشگاه‌ها، روشنفكرها، برخي هنرمندان و حتي بعضي علما و مراجع را نيز مورد هدف قرار داده و اگر نگوييم تخريب كرديم، بايد اعتراف كنيم كه آنها را به حاشيه راند‌ه‌ايم.

حال پرسش اساسي اين است كه وقتي خودمان با دست خود چنين كرده و بزرگان و نخبگان خود را غيرخودي معرفي كرديم و تمام تلاش خود را براي سلب اعتماد عمومي به آنها به كار بستيم، آيا همچنان مي‌توان اميدوار بود كه كسي در ميدان باقي بماند و در چنين روزهاي سختي ميان ملت و حاكميت وساطت كند؟! آيا منطقي است كه انتظار داشته باشيم چهره‌اي وجيه‌المله همچنان در ميان ملت نفوذ داشته باشد و بتواند با توصيه و رهنمودهاي خود ميان‌داري كند؟!

در ارتباط با اينكه علت اين رويكرد و رويه چه بوده نيز بايد بگويم كه اين نگاه يا ناشي از خودمحوري ما بوده و بدسليقگي‌مان يا همان بحث نفوذ كه در گذشته نيز بارها و بارها مطرح شده است.

در پايان اما بايد راه‌حلي براي جبران اين معضلات بينديشم كه در اين رابطه معتقدم تنها راه جبران و بازگشت به مسير منطقي و معقول، ‌باور به ملت است و پذيرش اينكه مردم اصل كارند و بايد به حساب بيايند. به بيان ديگر همان‌طور كه در بزنگاه‌هاي انتخاباتي مي‌گوييم مردم بايد پاي صندوق‌ها حاضر شوند، لازم است در مواقع و مقاطع ديگر نيز نقش و جايگاه ملت را مدنظر قرار دهيم. اجازه دهيم ملت حرف بزنند و حقوق شهروندي‌شان را زيرپا نگذاريم. آنها حق دارند كه هم از آزادي بيان و هم از آزادي پس از بيان برخوردار باشند. اگر قرار است از اين اتفاق ناگوار و تلخ، درسي گرفته شود، لازم است كه مقامات عالي‌نظام دستور صريح براي محاكمه علني سلسله ‌مراتبي كه فرمان شليك را داده‌اند، صادر كنند و در ادامه مسير نيز ضمن محاكمه علني كساني كه در اين چند روز به ملت دروغ گفته‌اند، مانع از تكرار اين رويكردها و رويه‌هاي ناصواب شوند.

نماينده مردم تهران در مجلس

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون