• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4560 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۲۲ دي

خبر

ظريف، ميزبان همتاي پاكستاني

سيدعباس موسوي، سخنگوي وزارت امور خارجه ايران اعلام كرد:«شاه محمود قريشي» وزير امور خارجه پاكستان امروز(يكشنبه) براي ديدار و گفت‌وگو با محمدجواد ظريف همتاي ايراني و ساير مقامات كشورمان به تهران سفر مي‌كند. به گزارش فارس، شاه محمود قريشي و محمدجواد ظريف يكشنبه ۱۵ دي ماه در گفت‌وگويي تلفني جديدترين تحولات منطقه‌اي و بين‌المللي پس از ترور سردار شهيد قاسم سليماني را مورد گفت‌وگو و تبادل نظر قرار دادند. وزير امور خارجه پاكستان شهادت سردار سليماني را به ملت و دولت ايران تسليت گفت. وزير خارجه قطر نيز شنبه هفته گذشته 14 دي ماه و يك روز بعد از ترور شهيد سپهبد سليماني توسط رژيم امريكا به تهران سفر و با ظريف و ديگر مقامات ايراني ديدار و گفت‌وگو كرد. در همين رابطه سيدمحمدعلي حسيني» سفير ايران در اسلام‌آباد نيز روز جمعه در ديدار با وزير خارجه پاكستان درباره مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه‌اي به رايزني پرداخت. پس از حمله موشكي ايران به پايگاه امريكايي عين‌الاسد در عراق «عمران خان» نخست‌وزير پاكستان با تاكيد بر اينكه كشورش بخشي از تنش‌ها نخواهد شد، شاه محمود قريشي وزير امور خارجه پاكستان را مامور سفر به امريكا، عربستان سعودي و ايران كرد تا با مقامات اين ۳ كشور رايزني كند. وزير خارجه پاكستان قرار است پس از ايران به عربستان سعودي سفر كند و از آنجا هم عازم واشنگتن خواهد شد. براساس اخبار اعلام شده، شاه محمود قريشي دوشنبه(۲۳دي ماه) در عربستان و چهارشنبه (۲۵دي ماه) نيز در واشنگتن خواهد بود.

ماس: تنش ايران- امريكا، بحران‌هاي منطقه‌اي را پيچيده‌تر مي‌كند

«هايكو ماس» وزير خارجه آلمان اعلام كرد كه نقش روسيه براي حل بحران‌هاي غرب آسيا و اوكراين حياتي است. به گزارش فارس، ماس كه قرار است به همراه «آنگلا مركل» صدراعظم آلمان روز شنبه به مسكو سفر كند به پايگاه خبري فونكه گفت: اين سفر در راستاي كاهش تنش‌ها در ليبي و ديگر مسائل بين الملل و دوجانبه انجام خواهد شد. او افزود:«براي حل اين بحران‌ها ما نياز داريم، كشورهايي كه آنجا نفوذ دارند را بياوريم دور ميز مذاكره به ويژه روسيه. ما نياز داريم كه با مسكو مذاكره كنيم، يك طرف توافق هسته‌اي ايران. تا برجام را حفظ كنيم و از تنش‌هاي جديد در خليج فارس جلوگيري كنيم. علاوه بر آن ما بايد روي چگونگي پيشبرد توافقات ميسنك براي حل و فصل بحران و بازگرداندن صلح و ثبات تمركز كنيم. هايكو ماس در ادامه تاكيد كرد كه تنش بين ايران و امريكا، بحران‌هاي عراق، لبنان، سوريه و يمن را پيچيده‌تر خواهد كرد.

مسكو: ۸۸ درصد بازرسي‌هاي پادماني آژانس در جهان از ايران بوده است

«ميخائل اوليانوف» نماينده روسيه در سازمان‌هاي بين‌المللي در دو روز اخير با انتشار آمارهايي از ميزان بازرسي‌هاي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي از ايران نوشته است كه اكنون بيشترين بازرسي‌هاي هسته‌اي جهان در ايران انجام مي‌شود. او در توييترش نوشته است:«واقعيت جالب به خصوص براي آنها كه درباره فعاليت‌هاي راستي‌آزمايي در ايران شبهه‌افكني مي‌كنند. در سال ۲۰۱۸ آژانس بين‌المللي انرژي اتمي از كشورهايي كه توافقنامه جامع پادماني(CSA) و پروتكل الحاقي(AP) در آنها اجرا مي‌شود مجموعا ۱۱۲۴ بازرسي انجام داده است.»

اوليانوف افزود:«۹۸۹ مورد از اين بازرسي‌ها در ايران انجام شده است. اين كشور همچنان راستي‌آزمايي ‌شده‌ترين كشور در جهان است.» بر اساس آماري كه اين ديپلمات روس داده است تقريبا ۸۸ درصد بازرسي‌هاي پادماني آژانس در جهان از ايران انجام شده است. اوليانوف امروز هم در توييت ديگري آماري از «دسترسي‌هاي مكمل» ارايه كرده است. اين بازرسي‌ها كه ذيل پروتكل الحاقي تعريف شده‌اند، گستره بزرگ‌تري از اماكن مورد بررسي در بازرسي‌هاي عادي را در بر مي‌گيرند. او در اين رابطه نوشته است: «منتقدان توافق هسته‌اي از آژانس بين‌المللي انرژي اتمي مي‌خواهند كه به اماكن «مشكوك» در ايران دسترسي داشته باشد. آنها نمي‌دانند كه آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در سال ۲۰۱۸ بازرسي «دسترسي مكمل» در تمام اماكن مورد نظر در ايران انجام داده است.» او افزود:«اين معادل ۷۳ درصد از كل چنين بازرسي‌هايي است كه در ۵۸ كشوري كه تعهدات پادماني مشابهي [با ايران] دارند، انجام گرفته است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون