• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4560 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۲۲ دي

اهالي سينما با داغداران سقوط هواپيما همدردي كردند

خواستار يك تشييع باشكوه هستيم

گروه هنر و ادبيات 

درخواست كانون فيلمنامه‌نويسان

براي يك «تشييع باشكوه»

كانون فيلمنامه‌نويسان سينماي ايران در بيانيه‌اي ضمن همدردي با مردم ايران در پي سقوط هواپيماي اوكرايني، خواستار پاسخ مسوولان به پرسشگري‌ها و برپايي تشييع باشكوه مردمي قربانيان شد. در بخشي از بيانيه آمده «آرزو داشتيم سينما نيز چون قلم‌هاي ما كه مي‌توانند همين لحظه بر كاغذ بچرخند تا روايتگر درد باشند، همين حالا مي‌توانست تصويرگر زندگي آدم‌هايي باشد كه براي آن هزاران قصه نوشته بودند اما داستان زندگي‌شان تنها در 300 ثانيه به پايان رسيد. امروز تقاضاي رسيدگي فوري، پاسخگويي و محاكمه عاملان اتفاق و مقصران اطلاع‌رساني ديرهنگام به مردم ايران است و همزمان، ايستادن در كنار ملتِ داغِ فرزندديده‌اي كه مي‌خواهند عزاي مردمي خودشان را بر پا كنند و ما هم دوشادوش آنها سياه‌پوش غم‌شان هستيم. برپايي يك تشييع باشكوه و شايسته ياد مسافران جانباخته ايراني اين پرواز، كوچك‌ترين خواسته ما از حاكميت براي در كنار مردم ايستادن است.»

ابراز همدردي خانه سينما و انجمن مستند

با خانواده‌هاي مسافران

خانه سينما با صدور پيامي با خانواده‌هاي مسافران پرواز اوكراين ابراز همدردي كرد. در بخشي از پيام اين خانه آمده كه: «ما سينماگران توقع برخورد با عاملان اين خطاي انساني داريم كه از وقوع چنين اشتباهاتي در آينده جلوگيري كند. ما سينماگران از مسوولان پاسخگو و رسانه ملي توقع داريم كه دست از پنهانكاري در انتشار به موقع اخبار بردارند و صداقت و شفاف‌سازي را وظيفه خود و حق ملت بدانند. و موكدا خواهان ايجاد فضايي امن براي همدردي با بازماندگان عزادار اين واقعه هستيم.» در بخشي از پيام انجمن صنفي كارگردانان سينماي مستند آمده: «ما همدردي خود را با سوگواران پيشامد هواپيمايي اعلام مي‌كنيم و خود را هميشه در كنار مردمي مي‌بينيم كه نامردمي مي‌بينند و دم برنمي‌آورند. باشد كه كارها دست كاردان افتد تا كمتر شاهد چنين پيشامدهاي ناگواري باشيم.»

فرشته طائرپور: نياز به همدلي داريم

در پي فاجعه دردناك سقوط هواپيماي مسافربري اوكرايني فرشته طائرپور متني را نوشت و در اختيار ايسنا گذاشت، در بخش‌هايي از اين متن آمده است «شريفي‌ها» چه حكايت‌هاي شيرين و تلخي در تاريخ نخبگي ايران رقم زده‌اند! يكي از يكي ماندني‌تر و مثال‌زدني‌تر. تاكنون «شريفي» بودن، نشانه هوش سرشار بود و دانش و اعتبار و از اين پس بايد بر آن افزود: «داغي ماندگار». رغم حادثه و خشم از كتمان خبر، در وجود همه ما بيداد مي‌كند و بيش از هر زمان ديگري دل‌مان مي‌خواهد كه يكديگر را تسلي دهيم. دل‌مان مي‌خواهد جايي در محوطه‌اي دانشگاهي، جمع شويم و با صداي بلند به مردم عزادار ايران، به همه داغداران پرواز اوكراين و به نخبگان دلسوخته‌اي كه همكلاسي‌هاي‌شان را از دست داده‌اند، بگوييم: تسليت! بگوييم در اين ايام كه مدام داغ بر داغ مي‌نهيم و حتي احتمال حمله دشمن هم از ما شهيد مي‌گيرد، نياز به همدلي و دانايي و تدبير داريم... و اينها همه نزد شماست كه آينده ايرانيد.»

پرديس ملت ميزبان رسانه جشنواره فيلم فجر

پس از بررسي متقاضيان كارت جشنواره بر اساس ۱۴ بند آيين‌نامه‌اي كه ۲۱ آذر ماه منتشر شد، در نهايت از ميان آراي «خبرنگاران و منتقدان حائز شرايط»، پرديس سينمايي ملت به عنوان سينماي رسانه سي و هشتمين جشنواره فيلم فجر انتخاب شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون