• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4561 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۳ دي

روستاهاي سيستان و بلوچستان به زير آب رفتند

پناه به درخت

گروه اجتماعي | مدارس 12 شهر تعطيل شده است، روستاها تا كمر در آب فرو رفته‌اند و سيل شهرهاي خاش، دلگان و روستاهاي حشايه تفتان را محاصره كرده است. زير آب رفته‌اند، روستاهاي عوركي بازار بزرگ، شكربازار مولوي بازار، حاج جما بازار، حاج آدم بازار در حوزه دشتياري و نيز روستاهايي در كنارك و روستاهاي ديگري كه يا به زير آب رفته‌اند يا سيل راه ارتباطي با آنها را بريده است.

يكي از مردم سيستان و بلوچستان به ايسنا گفته است كه حجم ورود آب چنان بالاست كه روستاها به زير آب رفته‌اند و مردم از ترس به بالاي درخت و منازل و مدارس پناه برده‌اند: مردم دشتياري، مردم زرآباد، مردم سيستان و بلوچستان. رسول راشكي، مديرعامل جمعيت هلال‌احمر سيستان و بلوچستان به ايسنا از مفقودان سيلاب مناطق جنوبي در استان مي‌گويد، از اينكه روز شنبه 5 نفر از ساكنان روستاي رادو از توابع دشتياري چابهار در سيلاب گم شده‌اند. امداد و نجات پس از جست‌وجوي 5 ساعته اين 5 مغروق را در رودخانه و كانال روستاي جماعت‌زهي پيدا كرده‌اند و حال دو نفر از آنها وخيم است. اما مغروق رودخانه سرباز جان سالم به در نبرده و دو تيمي كه به جست‌وجوي او رفته‌اند، توانسته‌اند جنازه‌اش را بعد از عمليات دو ساعته پيدا كنند. سرباز آن نقطه‌اي است كه از همان شامگاه شنبه رودخانه‌هاي فصلي طغيان كردند و ارتباط شهرستان سرباز را با بندر چابهار قطع كردند و به گفته سليم كدخدا، فرماندار سرباز در حال حاضر بيش از 200 روستاي اين شهرستان با مركز قطع است.

به گزارش روابط عمومي اداره كل راهداري و حمل و نقل جاده‌اي سيستان و بلوچستان، ايوب كرد اظهار كرده است: بر اثر بارندگي‌هاي شديد ۲۰ تا ۲۲ دي ماه جاري در سراسر استان علاوه بر وارد شدن خسارت به زيرساخت‌هاي جاده‌اي و انسداد تعداد معدودي از راه‌هاي فرعي، قطع ارتباط روستاهاي حاشيه تفتان و اطراف ميرجاوه را شاهد بوديم. علاوه بر اين عباسعلي ارجمندي، مديركل دفتر مديريت بحران استانداري سيستان و بلوچستان از آسيب به 20 هزار واحد مسكوني در استان سيستان و بلوچستان خبر داده و گفته است: حجم بالاي خسارت در بخش‌هاي مختلف از جمله كشاورزي، زيرساخت‌هاي روستايي و ارتباطات راديويي تصريح كرد: در حال حاضر ما از نظر اقلام امدادي و زيستي با مشكلات مواجه هستيم و خواهشمنديم مجموعه دستگاه‌هاي امدادي كشور به حوزه استان كمك كنند.

دلگان

35 ساعت بارش مستمر و بدون توقف در دلگان بارشي 117 ميلي‌متري را نصيب اين شهرستان كرده كه از متوسط سالانه آن 4 ميلي‌متر هم بيشتر است. مجتبي شجاعي، فرماندار شهرستان دلگان در گفت‌وگو با ايرنا عنوان كرده كه اطلاع‌رساني از طريق رسانه‌ها، دو روز پيش از وقوع سانحه سبب شده تا حدود 100 خانوار جابه‌جا و عشاير نيز در نقاط امن روستايي اسكان داده شوند. دلگان كم‌ارتفاع‌ترين نقطه سيستان و بلوچستان است و همچون گودالي آب بارندگي‌هاي كرمان و شهرستان‌هاي همجوار را به خود جذب كرده و حوضچه‌اي از سيل را تشكيل داده است. اين آب به گفته فرمانده شهرستان، محورهاي ارتباطي دلگان- ايرانشهر، دلگان-كهلوت، دلگان- چاه‌هاشم و چند محور روستايي ديگر را بسته است. فرماندار دستور تخريب بولوار ورودي شهر را داده تا آب به سمت رودخانه هدايت شود. علاوه بر آن خطوط تلفن در جلگه چاه هاشم بر اثر بارندگي قطع شده‌اند.

دشتياري

قايق راه ارتباط با روستاهاي چابهار است. محمد شهلي‌بر، مديركل شيلات سيستان و بلوچستان در گفت‌وگو با ايرنا از حضور صيادان در اين منطقه براي كمك‌رساني خبر داده و گفته است كه در محاصره كامل سيلاب هستيم و هيچ راه دسترسي به جز قايق براي امدادرساني نيست. به گفته جمشيد ساراني، بخشدار دشتياري چابهار، رودخانه باهوكلات روستاهاي منطقه دلگان‌ها شامل «نكوچ، چيلسر باهو، دور و كلرايي» را در معرض محاصره قرار داده و راه ريمدان از پل سنگان به دليل طغيان رودخانه بسته شده و سيل به طرف نوبنديان و ديزي و هلگداري‌ها سرازير است. علاوه بر اين پل گرگروك دشتياري به زير آب رفته و راه اصلي چابهار به راسك و روستاهاي دهستان باهوكلات كاملا بسته شده است. رحمدل بامري، فرمانده چابهار نيز در گفت‌وگو با ايرنا اشاره كرده است: سرريز شدن آب سد زيردان در بالادست دشتياري و پلان و حجم بالاي سيلاب رودخانه كاجو به واحدهاي مسكوني و اراضي كشاورزي پايين‌دست خسارت‌هاي سنگيني وارد كرده است. به گفته بامري، آب سرريز شده از جاده در محدوده نوبنديان به راه ترانزيتي چابهار- سرباز در بيش از ۱۰ نقطه خسارت جدي وارد كرده و اين راه فعلا بسته است و براي امدادرساني و رسيدن به روستاها از امروز ظهر بالگرد اعزام شده و در حال توزيع كمك به مردم است اما اين امدارساني مورد قبول نيست. فرمانده چابهار نيز به هماهنگ با اداره كل شيلات سيستان و بلوچستان از آمادگي 32 فروند قايق خبر داده و گفته است: در ۲۴ ساعت گذشته بيش از ۱۰۷ ميلي‌متر باران در حوزه دشتياري و ۸۵ ميلي‌متر در چابهار باريده است و بيشتر مشكلات با سرريز شدن آب سدهاي زيردان و پيشين بوده كه براساس اعلام اداره امور آب بيش از ۵۰۰ ميليون مترمكعب آب سرريز و به حوزه روستاهاي دشتياري و پلان رسيده و به واحدهاي مسكوني مردم و زمين‌هاي كشاورزي و زيرساخت‌ها خسارت جدي وارد كرده است. بامري گفت: اين سيلاب به بيش از 3 هزار هكتار اراضي كشاورزي خسارت سنگين وارد و تخريب جاده‌هاي روستايي مشكلات زيادي را براي مردم و خدمات‌رساني ايجاد كرده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون