• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4562 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۴ دي

شمارش معكوس براي انتخابات درون حزبي امريكا آغاز شد

آيووا؛ سكوي پرتاب

ميثم سليماني

 

 

انتخابات امريكا از فوريه سال 2020 وارد فاز جديدي مي‌شود چراكه انتخابات درون حزبي از ايالت آيووا آغاز و تا ماه ژوئن ادامه پيدا مي‌كند. ماه‌هاي سخت و نفسگير كه راهي بسيار سخت پيش روي نامزدهاي حزب دموكرات قرار دارد. بايد ايالت به ايالت مبارزه كنند تا اينكه مشخص شود كدام يك از آنها به عنوان نامزد نهايي حزب براي انتخابات 2020 كه در نوامبر برگزار مي‌شود، معرفي مي‌شود. نامزد نهايي بايد با دونالد ترامپي مبارزه كند كه بسياري منتظر هستند، ببينند كه در ژانويه سال 2021 براي دومين بار سوگند رياست‌جمهوري ياد مي‌كند يا اينكه يك رييس‌جمهور جديد در امريكا روي كار خواهد آمد. در اين ميان اما دموكرات‌ها تا حدود 6 ماه در راس اخبار قرار خواهند داشت.

اما اولين ايستگاه كه آيووا نام دارد براي نامزدي كه قصد پيروزي در انتخابات را دارد بسيار تعيين‌كننده است. ايالتي كه شيوه انتخابات داخلي آن نه به سبك مرسوم راي‌گيري بلكه به شيوه انتخاباتي خاص كاكس برگزار مي‌شود. انتخاباتي كه در هر حوزه انتخابي به سمت هر نامزد افراد بيشتري ايستاده باشد او مي‌تواند خود را پيروز انتخابات معرفي كند. سبك انتخاباتي كه ريشه در سنت‌هاي اين ايالت دارد و تاكنون هيچ‌گاه سعي نشده، تغيير پيدا كند و هميشه نيز نتايج آن بحث‌برانگيز بوده است. با اين حال بسيار مهم است كه چه كسي در اين ايالت پيروز مي‌شود زيرا تاثير بسزايي در كمپين نامزد پيروز خواهد گذاشت و راحت‌تر مي‌تواند به راه خود ادامه دهد. در حال حاضر رقابتي بسيار سخت در آيووا به عنوان ايستگاه اول انتخاباتي دموكرات‌ها در جريان است.

آخرين نظرسنجي‌ها نشان مي‌دهد كه برني سندرز از شانس بسيار بالايي براي پيروزي در انتخابات اين ايالت برخوردار است. اما نتايج نشان مي‌دهد كه رقابت بسيار تنگاتنگي ميان تمام افراد حاضر در انتخابات وجود دارد. تعدد نامزدها باعث شده كه آرا به ‌شدت پراكنده و خرد شود و به راحتي نمي‌توان تا روز انتخابات نتيجه نهايي را پيش‌بيني كرد. به خصوص سبك و شيوه عجيب انتخابات در آيووا كار پيش‌بيني را نيز سخت‌تر هم كرده است.

در آخرين نظرسنجي كه سي‌ان‌ان انجام داده، نشان مي‌دهد كه برني سندرز با 21 درصد آرا مي‌تواند پيروز انتخابات آيووا شود و نزديك‌ترين رقيب او در اين نظرسنجي اليزابت وارن با 17 درصد آراست و در جايگاه‌هاي بعدي بوتجيج با 16 و بايدن با 15 درصد قرار دارند. در اين ميان سندرز بسيار كمپين موفقي در آيووا داشته كه توانسته اين‌گونه عمل كند و پيش‌بيني‌ها نيز حاكي از آن است كه بتواند در نيوهمپشاير نيز موفق باشد. اما نمي‌توان از الان سندرز را پيروز انتخابات آيووا به عنوان ايستگاه اول دانست چراكه حدود
20 روز ديگر به انتخابات باقي مانده است. جو بايدن از چند وقت قبل خود براي حدود يك هفته در آيووا كمپين داشت.

اما حالا نيز دست به دامن جان كري، وزيرخارجه سابق امريكا شده تا بتواند وضعيت خود را در آيووا بهبود ببخشد زيرا اگرچه اكنون به عنوان مدعي اصلي گزينه نهايي دموكرات‌ها براي انتخابات 2020 محسوب مي‌شود اما باخت او در آيووا مي‌تواند براي او تعيين‌كننده باشد. جان كري كه خود تجربه كمپين انتخاباتي به عنوان نامزد حزب دموكرات در سال 2004 را داشته به خوبي مي‌داند چگونه بايد در يك كمپين انتخاباتي حضوري قدرتمند داشت. هر چند كه او در آن سال به جورج بوش كه قصد داشت حضورش را در كاخ سفيد تمديد كند، باخت اما توانست او را تا حد زيادي در انتخاباتي كه او دو جنگ را پيش از آن آغاز كرده بود و در ميان مردم تا آن سال جايگاه خوبي داشت به چالش بكشد. شايد تاثير حضور او در آيووا را بتوان در نظرسنجي‌هاي آتي مشاهده كرد و بايد ديد بايدن مي‌تواند به عنوان مدعي اصلي در ميان دموكرات‌ها، نتيجه را به نفع خود تغيير دهد. در طرف مقابل برني سندرز نيز حداقل اين شانس را دارد كه در دو انتخابات ابتدايي داخلي حزب دموكرات موفق عمل كند و كمپين خود را بيش از پيش تقويت كند. پيروزي او در آيووا در نيوهمپشاير قطعا به او و كمپينش براي ادامه راه كمك بسيار زيادي خواهد كرد. او كمپينش را به خوبي هدايت مي‌كند و توانسته طرفداران زيادي را به خود جذب كند. او و وارن را مي‌توان جناح چپ حزب دموكرات دانست كه قصد دارند، تغييرات اساسي به خصوص در ساختار اقتصادي امريكا ايجاد كنند.

با اين حال برني سندرز هنگامي كه كارزار انتخاباتي خود را آغاز كرد به دليل اينكه براي دومين بار بود كه وارد كارزار شد خيلي بعيد به نظر مي‌رسيد كه بتواند اين مسير را طي كند. به خصوص اينكه در اين بين دچار يك عارضه قلبي نيز شد اما توانست بعد از چند روز استراحت به كمپين خود ادامه دهد. به نوشته پوليتيكو اتفاقي كه اكنون در حال رخ دادن است اينكه بسياري از رهبران و سازمان‌هاي مترقي امريكايي پشت سر او قرار گرفته‌اند. هفته گذشته دو گروه و جنبش جوانان كه دنبال مبارزه با تغييرات اقليمي هستند، پشت سر او قرار گرفتند. او حمايت عده‌اي از رهبران جنبش‌هاي كارگري و برخي گروه‌هاي دموكراسي‌خواه جوان را نيز دريافت كرده است همچنين جناح چپ حزب دموكرات عملا پشت سر سندرز قرار گرفته است. حتي نماينده‌هاي مترقي كنگره از جمله رشيده طالب و ايلهان عمر و الكساندريا اوكازيو كورتز از او رسما حمايت كردند. رشيده طالب روز يكشنبه به همراه 900 نفر يك راهپيمايي در آيووا به راه انداختند و تلاش كردند، نفرات جديدي را به كمپين سندرز جذب كنند. وليد شاهد از جمله تئوريسين‌هاي حزب دموكرات و از افراد نزديك به چپ‌گراهاي حزب كه هنوز هيچ نامزدي را مورد تاييد قرار نداده، مي‌گويد: من از افزايش فزاينده حمايت از سندرز متعجب نيستم چراكه بسياري از افرادي كه براي او كار مي‌كنند، سابقه‌اي بسيار زياد در سازماندهي جامعه دارند و تجربه انتخابات سال 2016 را نيز در اختيار دارند و به رشد نهضت مترقي كه سندرز به راه انداخت نيز كمك كردند.

هر چند اكنون دموكرات‌ها با ليست بلند بالايي از نامزدها مواجه هستند اما در همين چند انتخابات اول، عيار افراد براي ادامه رقابت مشخص مي‌شود و قطعا تعداد كمي از افراد باقي خواهند ماند و مشخص مي‌شود كه چه كسي در نهايت نامزد نهايي حزب خواهد شد. اما چيزي كه مشخص است، اختلاف ميان نامزدها بالاي رنكينگ حزب دموكرات به حدي نزديك است كه مي‌توان منتظر يك رقابت سخت و نفسگير حتي سخت‌تر از انتخابات اصلي 2020 در انتخابات داخلي حزب دموكرات امريكا بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون