• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4563 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۵ دي

خبر

ظريف راهي هند شد

وزير امور خارجه ايران به منظور شركت در پنجمين اجلاس «رايسينا» عصر روز سه‌شنبه راهي هند شد. پنجمين دوره نشست سالانه گفت‌وگوهاي «رايسينا» به مدت سه روز با حضور وزيران امور خارجه 12 كشور جهان از جمله ايران در دهلي نو برگزار شده است. بر اساس اين گزارش روز چهارشنبه وزير امور خارجه كشورمان در اين نشست سخنراني مي‌كند.

نشست سالانه گفت‌وگوهاي رايسينا (RAISINA) با حضور بيش از دو هزار شركت كننده در دهلي‌نو برگزار شده و بر اساس اخبار منتشر شده ۷۰۰ هيات از 100 كشور خارجي شامل شخصيت‌هاي سياسي، اقتصادي، علمي و فرهنگي جهان مهمانان اين دوره هستند.

نشست رايسينا (RAISINA) با همكاري وزارت خارجه هند و بنياد تحقيقاتي آبزرور اين كشور برگزار مي‌شود. رايسينا برگرفته از تپه راسينا در منطقه مركزي دهلي‌نو است كه كاخ رياست ‌جمهوري و كل نهادهاي دولتي اين كشور در آنجا مستقر هستند.

نخستين نشست گفت‌وگوها در سال ۲۰۱۶ با حضور بيش از ۱۰۰ سخنران از ۶۹ كشور جهان درباره مجموعه موضوعات سياسي، اقتصادي، انساني و ديجيتال كشورهاي آسيايي برگزار شد.

محمد‌جواد ظريف قرار است علاوه بر سخنراني در نشست رايسينا با برخي از همتايان خود ديدار و گفت‌وگو كند. وي كه در راس هياتي سياسي عازم هند شده قرار است در بمبئي با تجار و كارآفرينان اين شهر نيز ديدار و براي آنان سخنراني كند.

 

تكرار ادعاهاي مارك اسپر درباره دليل ترور شهيد سليماني

وزير دفاع امريكا مدعي شد كه اقدام كشورش در ترور سردار سليماني در خاك عراق قانوني بوده است. او اين جنايت امريكا را در راستاي دفاع از خود دانست. به گزارش ايسنا، مارك اسپر وزير دفاع امريكا در گفت‌وگو با شبكه راديويي ان‌پي‌آر با بيان اينكه وضعيت خاورميانه كماكان به دقت تحت نظر قرار دارد، مدعي شد: ما ايران را مسوول رفتار نيروهاي مورد حمايتش مي‌دانيم و از حق دفاع از خود بهره مي‌بريم و هر جا از نظر قانوني در دسترس و مناسب باشد كه اين نيروها را براي اقدامات‌شان مسوول كنيم، دست به اقدام خواهيم زد.

مارك اسپر در بخش ديگري از اين گفت‌وگو به تكرار ادعاي مقامات امريكايي درباره سپهبد شهيد قاسم سليماني پرداخت و تلاش كرد، جنايت امريكا در به شهادت رساندن سليماني را در راستاي دفاع از خود جلوه دهد.

وزير دفاع امريكا در ادامه ادعاهاي خود گفت كه درباره عملكرد سردار سليماني و اينكه قصد داشت يك حمله بزرگ در منطقه انجام دهد، اتفاق نظر وجود داشت. او گفت: اكنون امريكا در مقايسه با چند هفته قبل امن‌تر شده است چراكه واشنگتن فردي را كه دستش به خون امريكايي‌ها آغشته بود، حذف كرده است.

وي همچنين مدعي شد: قطعنامه اختيارات استفاده از نيروي نظامي به ارتش امريكا اجازه مي‌دهد كه نيروهاي مورد حمايت ايران در عراق را هدف قرار دهد. همچنين اختيارات رييس‌جمهور تحت ماده دوم قانون اساسي اين اجازه را به امريكا مي‌دهد كه در صورت هدف قرار گرفتن منافع امريكا به ايران حمله كند.

 

واكنش عربستان به حمله موشكي ايران

كابينه عربستان سعودي روز گذشته به واكنش موشكي ايران به اقدام تروريستي امريكا و به شهادت رساندن سردار قاسم سليماني واكنش نشان داد. به گزارش شبكه خبري «اسكاي نيوز»، كابينه سعودي آنچه آن را «تجاوز ايران و نقض حاكميت عراق» خواند، محكوم كرد و گفت «شوراي وزيران سعودي بار ديگر اعلام مي‌كند كه پادشاهي سعودي تجاوزهاي ايران و نقض حاكميت عراق را محكوم مي‌كند.»

شوراي وزيران سعودي پايگاه عين‌الاسد را كه امريكا در آن مستقر است، «عراقي» توصيف كرد و گفت: «در پي حمله ايران به دو پايگاه نظامي عراقي كه نيروهاي ائتلاف بين‌المللي در آن هستند، پادشاهي سعودي اعلام مي‌كند كه در كنار عراق ايستاده است».

بامداد روز جمعه سيزدهم دي ماه (سوم ژانويه) ساعاتي پس از انتشار اخباري از انفجار و اصابت موشك به دو خودرو در نزديكي فرودگاه بغداد، الحشدالشعبي عراق از شهادت سردار سپهبد قاسم سليماني و «ابومهدي المهندس» معاون سازمان الحشدالشعبي عراق در حمله هوايي امريكا خبر داد؛ خبري كه ساعتي بعد سپاه پاسداران انقلاب اسلامي آن را تاييد كرد.

در پي اين خبر، وزارت دفاع امريكا (پنتاگون) مسووليت ترور شهيد سليماني و ابومهدي المهندس را بر عهده گرفت و در بيانيه‌اي اذعان كرد كه اين ترور به دستور رييس‌جمهور امريكا صورت گرفته است. ايران در واكنش به اين اقدام تروريستي اعلام كرد كه پاسخ مي‌دهد و چهار روز بعد پايگاه عين‌الاسد در غرب عراق را كه از مهم‌ترين پايگاه‌هاي امريكا در اين كشور است، هدف بيش از 10 موشك قرار داد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون