• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4564 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۲۶ دي

كتابخانه

دن‌كيشوت

نام رماني از نويسنده اسپانيايي ميگل سروانتس ساآودرا (۱۶۱۶–۱۵۴۷) است. اين اثر از قديمي‌ترين رمان‌ها در زبان‌هاي نوين اروپايي است. بسياري آن را بهترين كتاب نوشته ‌شده به زبان اسپانيايي و از برجسته‌ترين نمونه‌هاي رمان پيكارسك مي‌دانند. سروانتس بخش اول دن‌كيشوت را در زندان نوشت. اين بخش نخستين بار در سال ۱۶۰۵ و بخش دوم در سال ۱۶۱۵ چاپ شد. بخش اول رمان دن‌كيشوت در سال ۱۶۰۵ در مادريد منتشر شد و بخش دوم آن 10 سال بعد در ۱۶۱۵ به چاپ رسيد.

 

مادر

موضوع اين كتاب رنج و تحمل زني روستايي است كه شوهرش او را به همراه بچه‌هاي كوچك ترك مي‌كند و زن براي گذران زندگي مجبور مي‌شود همه كارهاي كشاورزي و ديگر امور مربوط به خانه‌داري را با سختي و مشقت زياد انجام دهد. او ضمن اين مشكلات بايد جوابگوي روستايياني باشد كه با نگاه‌هاي پر و متعجب از نبودن شوهر به او مي‌نگرند؛ در نتيجه به فكر راه چاره‌اي مي‌افتد. كتاب «مادر» را ناشران مختلفي چون اميركبير (نوبت يازدهم، ۱۳۹۵)، علمي و فرهنگي (نوبت هفتم، ۱۳۹۴)، ناهيد (نوبت ششم، ۱۳۷۸) و كتاب‌هاي جيبي (نوبت ششم، ۱۳۶۳) به بازار عرضه كرده‌اند.

 

سپيد دندان

داستان «سپيد دندان» در جريان تب طلاي كلوندايك رخ مي‌دهد. جك لندن، نويسنده امريكايي، زندگي سگي را كه خون گرگي دارد دنبال مي‌كند. او در اين رمان به مسائل اخلاقي و تقابل وحشي‌گري و تمدن انساني مي‌پردازد. سپيد دندان تاكنون چندين بار از سوي ناشران مختلف در ايران چاپ و تجديد چاپ شده است كه از جمله مي‌توان به شركت انتشارات علمي و فرهنگي (نوبت دوازدهم، ۱۳۹۵)، موسسه انتشارات نگاه (نوبت سوم، ۱۳۹۲)، انتشارات اميركبير (نوبت دهم، ۱۳۸۸) اشاره كرد.

 

دكامرون

بوكاچيو، نويسنده ايتاليايي قرن ۱۴ ميلادي، اين كتاب را به سبك هزار و يك شب نگاشته و مواد خام اين قصه‌ها را از افسانه‌هاي يوناني، رومي و كشورهاي مشرق زمين و گاه از زندگي روزمره مردم گرفته ‌است. شخصيت‌هاي «دكامرون» هفت زن و سه مرد هستند كه براي گريز از بلاي طاعون، فلورانس را ترك مي‌كنند و به خانه‌هاي ييلاقي اطراف شهر پناه مي‌برند؛ در آنجا براي اينكه ذهن خود را از اين واقعه منحرف كنند به قصه‌گويي براي يكديگر مي‌پردازند. دكامرون از ۱۰۰ داستان تشكيل شده است.

 

تاريك‌ترين زندان

اين كتاب، روايتگر ظلمتي دروني است كه عقل و اراده و قواي ادراك انساني را به بند مي‌كشد و در گرداب هايل، روح و جسم را به هلاكت مي‌رساند. اولبراخت، نويسنده اهل چكسلواكي در اين رمان خواننده را با زندگي كارمند بازنشسته‌اي آشنا مي‌كند كه بر اثر يك اتفاق، كم‌كم بينايي‌اش را از دست مي‌دهد و اين كوري به تدريج با بدگماني و تغييرات ذهني و خلقي‌، زندگي او را به تباهي مي‌كشد. «تاريك‌ترين زندان» به ترجمه محمد قاضي (۱۳۳۷) تاكنون چندين بار از سوي ناشران مختلف در ايران چاپ و تجديد چاپ شده است كه از جمله مي‌توان به شركت انتشارات علمي و فرهنگي (نوبت دوم، ۱۳۹۵)، انتشارات اميركبير (نوبت ششم، ۱۳۹۳) و زرين (نوبت پنجم، ۱۳۶۷) اشاره كرد.

 

قلعه مالويل

داستان اين كتاب در مورد انفجار بمبي است كه جهان را به نابودي مي‌كشاند. امانوئل، شخصيت اصلي كتاب «قلعه مالويل»، زمين‌دار بزرگي در يكي از روستاهاي فرانسه است. او به همراه تعدادي از دوستان و خدمتكاران خود، در حال انجام وظايف روزانه در سرداب قلعه بود كه صداي انفجار شديدي بلند شده و گرماي بسيار زيادي آنها را احاطه مي‌كند. زماني كه آنها از سرداب خارج مي‌شوند، درمي‌يابند بر اثر انفجار چيزي شبيه به بمب اتم، دنيا نابود شده است و تنها مكان‌ها و انسان‌هاي محدودي باقي مانده‌اند. داستان در مورد تلاش اين افراد براي زندگي با كمترين امكانات است. «قلعه مالويل» را شركت انتشارات علمي و فرهنگي (نوبت پنجم، ۱۳۹۵) و انتشارات نيلوفر (نوبت سوم، ۱۳۸۴) به چاپ رسانده‌اند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون