• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4565 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۲۸ دي

از انتشار جهان كتاب تا خبرهايي از جشنواره كن

در انتظار كار تازه انيميشن‌ساز محبوب

گروه هنر و ادبيات

ماهنامه «جهان كتاب» منتشر شد

در شماره تازه جهان كتاب، نامه پرويز دوايي با عنوان «جمال... جمال» آغازكننده مطالب اين ماهنامه است و در ادامه «يادداشت‌هايي براي خاطراتي كه هرگز نخواهم نوشت» نوشته ژرژ آمادو با ترجمه عبدالله كوثري را مي‌خوانيم. همچنين مطلبي با عنوان «بازو» نوشته لودميلا پتروشوسكايا با ترجمه پرتو شريعتمداري در اين شماره از جهان كتاب درج شده است.

از ديگر مطالب اين نشريه مي‌توان به «خاطرات» «تاج‌السلطنه جعلي است» نوشته ناصرالدين پروين، «در جست‌وجوي خاستگاه» درباره كتاب «كردها و خاستگاه آنها» نوشته گارنيك آساطوريان، «فروپاشي» نگاهي به كتاب «فروپاشي: نگاهي به درون رژيم شاه، بحران‌ها، تضادها و ناكامي‌هايش» نوشته هدي صابر، «تاريخ نوين به روايت الكسي يوويچ» از اورلاندو فيگس با ترجمه گلي امامي، «باز هم كار كارِ انگليسي‌هاست!» از توفان گركاني، «چپ‌گرايان افغانستان» نگاهي به كتاب «چپ‌گرايي در افغانستان: تحليل كارنامه پيروان ماركسيسم- لنينيسم» نوشته امان‌الله شفايي، «كنجكاوي ايراد من است» درباره كتاب «خودم را مي‌سفرم» مصاحبه ساموئل دوك با ژوليا كريستوا، «علم ديني و علم غيرديني» درباره كتاب «فرهنگ و پيشرفت مطلوب» مجموعه گفت‌وگو با دكتر مهدي گلشني، «به مرگ، قصه‌ زندگي مي‌گويم» درباره كتاب «شعر جهان عرب» و «بر شانه غول‌هاي شكست‌خورده» نگاهي به كتاب «نادرشاه و دختر كولي» نوشته عليرضا حسن‌زاده اشاره كرد.

 

كار جديد عليمراد

عبدالله عليمراد، كارگردان شناخته ‌شده انيميشن ايران كار ساخت تازه‌ترين اثر خود را با عنوان «جانشين»، در كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان آغاز كرده است. فضاي كلي اين انيميشن كه تهيه‌كنندگي آن را كانون پرورش فكري بر عهده دارد، به‌ نوعي ورود ماشين به زندگي انسان‌هاست. عليمراد درباره روند توليد «جانشين» گفت: حدود دو ماه است كه كار خود را شروع كرده‌ايم و اين انيميشن در مرحله طراحي و ساخت و ساز شخصيت‌هاست.

او درباره قصه اين انيميشن توضيح داد: داستان «جانشين» به اين شكل است كه شتر عصاري مريض مي‌شود و عصار كه موتوري قديمي دارد، آن را جايگزين شتر مي‌كند. بعد از مدتي حال شتر خوب مي‌شود. در واقع اين انيميشن به نوعي به ورود ماشين به زندگي انسان‌ها مي‌پردازد.

عليمراد درباره گروه سني مورد نظر براي اين انيميشن گفت: مخاطب «جانشين» گروه سني پنج سال به بالاست و تمام تلاش خود را مي‌كنيم تا ۱۰ ماه آينده ساخت «جانشين» تمام شود. آخرين انيميشن ساخته شده از سوي عليمراد در كانون، «كشاورز و ربات» نام دارد كه در سال ۱۳۸۹ توليد شد. بهادر، كوه جواهر، قصه‌هاي بازار و يكي كم است از ديگر آثار اين كارگردان انيميشن است كه جايزه‌هاي مختلفي را از جشنواره‌هاي داخلي و خارجي كسب كرده است.

 

درگذشت هنرمند صنايع‌دستي

مريم ارباب، هنرمند پيشكسوت صنايع‌دستي در استان سيستان و بلوچستان در هياهوي سيل و در سكوت درگذشت و به خاك سپرده شد. مريم ارباب كه سال‌ها در حوزه صنايع‌دستي سفالي استان سيستان و بلوچستان فعاليت مي‌كرد، به گفته برخي فعالان اين حوزه آخرين استادكار سفال فنوچ (از هنرهاي سنتي و باستاني استان) بود. او كه از هنرمندان قديمي و روستانشين بود، در حالي‌ دارفاني را در روز چهارشنبه (۲۵ دي‌ماه) وادع گفت كه در هياهوي سيل استان، كمتر كسي از اين موضوع مطلع شد و حتي در پيگيري‌هاي خبرنگار ايسنا برخي مسوولان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري استان نيز در جريان نبودند.

 

اسپايك‌ لي در كن

مسوولان برگزاري هفتاد و سومين جشنواره فيلم كن به تازگي «اسپايك لي»، كارگردان امريكايي را به عنوان رييس داوران بخش رقابتي اين جشنواره در سال ۲۰۲۰ انتخاب كردند تا در طول بيش از هفت دهه برگزاري اين رويداد سينمايي براي اولين بار يك سينماگر سياه‌پوست رييس داوران اين جشنواره مهم سينماي جهان باشد.

اين كارگردان ۶۲ ساله با اولين ساخته‌اش در سال ۱۹۸۶ با نام «مي‌خواهد به دستش بياورد» توانست جايزه بخش دو هفته كارگردانان كن را به خود اختصاص دهد و پس از آن نيز فيلم معروف «كار درست را انجام بده» در سال ۱۹۸۹ و «تب جنگل» را در سال ۱۹۹۱ در بخش رقابتي كن داشت. فيلم «دختر ۶» ديگر ساخته او در سال ۱۹۹۶ در بخش غيررقابتي كن رونمايي شد و «تابستان سام» نيز در سال ۱۹۹۹ بخشي از برنامه دو هفته كارگردانان بود. در سال ۲۰۰۲ فيلم «۱۰ دقيقه بزرگ‌تر» ساخته «اسپايك لي» در بخش نوعي نگاه كن به نمايش گذاشته شد و پس از يك وقفه طولاني «اسپايك لي» در سال ۲۰۱۸ با فيلم «كلنزمن سياه» به كن آمد و در نهايت جايزه بزرگ جشنواره را از آن خود كرد.

جشنواره فيلم كن كه به عنوان مهم‌ترين جشنواره سينمايي جهان شناخته مي‌شود، از سال ۱۹۴۶ تاكنون ميزبان چهره‌هاي سرشناسي در راس هيات داوران خود بوده است؛ سينماگراني كه با حضورشان هم به كارنامه هنري خود اعتبار بخشيدند و هم به جشنواره.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون