• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4565 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۲۸ دي

پيدا و پنهان

ارز را در خارج از كشور بگيريد

رييس اتاق بازرگاني تهران مي‌گويد به جاي بازگشت ارز حاصل از صادرات به داخل كشور، دولت مي‌تواند اين ارز را در كشور مقصد صادراتي از فعالان بخش خصوصي تحويل بگيرد. مسعود خوانساري گفته است كه با وجود مشكلاتي همچون حمل ‌و نقل، تحريم‌ها و روابط بانكي، صادركنندگان ايراني با اين حجم صادرات جهان را شگفت‌زده كردند كه با وجود عملكرد صادركنندگان و تاجران ايراني در چنين شرايطي تحسين‌برانگيز است و بايد بر دستان آنها بوسه زد كه در چنين شرايطي براي كشور جهاد مي‌كنند. در ۹ ماه امسال همچنين ۳۱.۸ ميليارد دلار واردات از كشورهاي مختلف به ايران انجام شده كه در مجموع حجم تجارت خارجي ايران نزديك به ۶۴ ميليارد دلار در اين شرايط سخت به ثبت رسيده است. او همچنين با اشاره به الزام دولت مبني بر برگشت ارز حاصل از صادرات به كشور به دولت پيشنهاد داده به صادركنندگان اجازه دهد ارز حاصل از صادرات خود را در مقصد صادرات تحويل دهند و ملزم به تحويل آن در داخل كشور نباشند.

ايراني‌ها دومين خريداران مسكن در تركيه

ميزان خريد خانه اتباع خارجي در تركيه بيش از ۱۴ درصد رشد داشته است. سال گذشته بيش از ۴۵ هزار و ۵۰۰ خانه در اين كشور توسط اتباع خارجي خريداري شده كه اين رقم در مقايسه با سال ۲۰۱۸ رشد ۱۴.۷ درصدي داشته است. در بين شهرهاي مختلف تركيه، استانبول محبوب‌ترين محل براي خريد خانه توسط خارجي‌ها بوده به ‌گونه‌اي كه در سال ۲۰۱۹ اتباع خارجي ۲۰ هزار و ۸۵۷ خانه در اين شهر خريده‌اند. پس از استانبول نيز آنتاليا با ۸۹۵۱ واحد، آنكارا با ۲۵۳۹ واحد و بورسا با ۲۲۱۳ واحد در رده‌هاي دوم تا چهارم محبوب‌ترين مقاصد براي خارجي‌ها قرار دارند.

همچنين به تفكيك اتباع كشورهاي مختلف، شهروندان عراقي با خريد ۷۵۹۶ خانه در صدر خريداران خارجي در سال ۲۰۱۹ قرار داشته‌اند و پس از آنها نيز شهروندان ايراني، روسي، عربستاني و افغانستاني در رده‌هاي دوم تا پنجم قرار گرفته‌اند.

بانك‌ها 14 هزار ملك مازاد دارند

معاون وزير اقتصاد گفت: در حال حاضر در بانك‌هاي دولتي ۱۴ هزار ملك مازاد وجود دارد، بنابراين پيشنهاد مي‌شود براي شروع بانك‌هاي دولتي چند ملك را از طريق بورس واگذار كنند تا چالش‌هاي احتمالي كار شناسايي شود و پس از آن شاهد رشد عرضه‌ها باشيم.

خاتون‌زاده ابيانه گفته: عرضه اموال غيرمنقول از طريق بورس كالاي ايران داراي محاسن زيادي است اما ابهام‌هايي وجود دارد كه با برگزاري نشست‌هاي تخصصي اين‌چنيني قابل رفع است. به عنوان مثال فروش اموال بانك‌هاي دولتي در سامانه تدارك الكترونيك دولتي موسوم به «ستاد» مدت زمان بررسي مدارك از سوي بورس كالا و سازمان بورس، همچنين ممنوعيت عرضه و خريد به صورت مشاع بايد مورد بررسي دقيق قرار گيرد.

60 درصد مردم تاكنون وام نگرفته‌اند

وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي با بيان اينكه تنها ۴۰ درصد مردم ايران وام بانكي گرفته‌اند و ۶۰ درصد مردم تاكنون هيچ بهره‌اي از وام‌هاي بانكي نبرده‌اند، گفت: از ۲۵ ميليون خانوار تنها ۱۰۰ هزار خانوار ايراني تسهيلات بالاي ۱۰۰ ميليون تومان گرفته‌اند. شريعتمداري به طرح يارانه نقدي اشاره كرد و گفت: دو هزار و ۴۰۰ ميليارد تومان منابع اين طرح را ساماندهي كرديم و توانستيم ۲۵۰ هزار خانوار را از يارانه ۴۵ هزار توماني حذف كنيم كه ۸۰ هزار فقره اعتراض به دست ما رسيد و پس از بررسي تنها ۱۰ درصد توانستند ادعاي خود را ثابت كنند كه نشان داد آزمون وسع ما از ساير كشورها كارآمد‌تر است. با اجراي آزمون وسع كه ۲۵ آيتم براي بررسي وضعيت اقتصادي خانوارها در نظر گرفته بوديم اين طرح اجرا شد و به ۶۰ ميليون نفر پرداخت طرح معيشتي صورت گرفت. در حال حاضر استان تهران كمترين ميزان دريافتي و دو استان كردستان و سيستان و بلوچستان بيشترين ميزان توزيع طرح معيشتي را داشتند كه نشان داد اجراي آن عادلانه بوده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون