• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4565 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۲۸ دي

كتابخانه

حماسه ناتمام

رخداد سياهكل پس از يورش مسلحانه هواداران سازمان چريك‌هاي فدايي خلق ايران به پاسگاه ژاندارمري سياهكل در تاريخ ۱۹ بهمن سال ۱۳۴۹ در تاريخ سياسي معاصر ايران ثبت شد. به باور بسياري از مورخان اين رخداد نخستين حركت مسلحانه جنبش‌هاي چريكي عليه رژيم پهلوي است. چريك‌هاي سازمان بعدها از اين عمليات كه براي آزادسازي اعضاي دستگير شده سازمان صورت گرفته بود، با عنوان «حماسه سياهكل» ياد كردند. حميد اشرف، در هشتم تير ۱۳۵۵ در تهران طي عمليات ساواك كشته شد.

نويسنده كتاب حميد اشرف، از بنيان‌گذاران و رهبران چريك‌هاي فدايي خلق درج شده، اما بسياري در صحت انتساب اين كتاب به اشرف ترديد دارند. گويا نسخه دست‌نويس اين جزوه توسط فرخ نگهدار در اختيار صالحي گذاشته شده است. انوش صالحي پيش‌تر يك نسخه تايپي از اين جزوه را نيز در اختيار داشته است.

انوش صالحي دو پيوست نيز به كتاب اضافه كرده است: «درباره حماسه سياهكل اثر حميد اشرف» و «حماسه سياهكل يك روايت ناتمام». پيوست دوم كتاب دو بخش دارد: «درباره ماهيت كلي حماسه سياهكل و روند انتشار آن» و «ايرادهاي مطرح شده بر حميد اشرف به عنوان نويسنده اين اثر». كه در هر دو پيوست صالحي سعي كرده دليل‌هاي براي منتقداني كه اين اثر را جعلي مي‌دانند، بياورد.

اين كتاب براي نخستين‌بار در سال ۱۳۹۵ در خارج از كشور منتشر شد و بحث‌هايي را در ميان ماركسيست‌ها برانگيخت. عمده بازماندگان چريك‌هاي فدايي خلق كه پس از پيروزي انقلاب اسلامي ايران نيز با انقلاب و مردم از در جنگ درآمده و به خارج از كشور گريختند، بعيد مي‌دانند كه اين كتاب نوشته حميد اشرف باشد و مهم‌ترين دليل‌شان نيز اين است كه چطور امكان دارد كه اشرف چنين جزوه‌اي را با جزييات دقيق نوشته باشد و آنها را كه از نزديكانش بودند، از نگارش آن بي‌خبر گذاشته باشد؟

تحليل و بازخواني جنبش چپ در ايام مبارزه بر رژيم ستمشاهي پهلوي نكات مهمي را براي مخاطب امروز افشا مي‌كند و در نگارش تاريخ معاصر ايران نيز گريزي از پرداختن به اين گروه‌ها نيست. فراموش نكنيم كه بسياري از اعضاي اين سازمان‌ها در مبارزه بسيار قهرمانانه عمل كرده و به ويژه در مساله رهايي خلق و بيان محنت كارگران جان خود را فدا كردند. احمد اشرف از رهبران و بنيان‌گذاران سازمان چريك‌هاي فدايي خلق بهترين مثال است.

«حماسه سياهكل» نوشته حميد اشرف به كوشش انوش صالحي و توسط موسسه انتشارات نگاه براي دومين بار منتشر شده است.


من يا ديگري؟

پيتر آلبرت ديويد سينگر (زاده ۶ جولاي ۱۹۴۶) يكي از فيلسوفان معاصر استراليا و استاد دانشگاه پرينستون در ايالات‌متحده امريكا است. كتاب آزادي حيوانات، معروف‌ترين اثر اوست. او در اين كتاب به نقد دامداري صنعتي و گوشت‌خواري مي‌پردازد. او تبار يهودي دارد. در زمينه گياه‌خواري و حمايت از حيوانات مقالاتي نوشته است. همچنين معتقد است به لحاظ اخلاقي، حمايت نكردن از كودكان فقير در حال مرگ، با كشتن آدم‌ها تفاوت چنداني ندارد. او با همين نوع نگرش از فقيران حمايت مي‌كند و راه‌حلي نيز براي از ميان بردن فقر جهاني ارايه داده است كه برمبناي كمك افرادي است كه درآمدي بيش از نياز خود دارند. او همچنين معتقد است جلوگيري از اظهارنظر در مورد هولوكاست، نقض آزادي بيان است. سينگر زماني كه كارل پوپر هنوز زنده بود نقدي بر برخي آراي او نوشت كه در حقيقت نقد كتابي است كه برايان مگي در معرفي آراي پوپر گردآوري و تاليف كرده است. «ديگر دوستي موثر» كتابي از اين فيلسوف معاصر استراليايي است كه به تازگي با ترجمه آرمين نياكان توسط نشر ني منتشر شده است. عنوان فرعي اين كتاب نيز در نوع خود جالب و در واقع طرح يك سوال است؛ «رساندن بيشترين خير چگونه فهم ما را از زندگي اخلاقي تغيير مي‌دهد؟» از ويژگي‌هاي اين كتاب سه مقدمه‌اي است كه بر آن نوشته شده است؛ اولي مقدمه خودِ پيتر سينگر (نويسنده) براي مخاطبان فارسي‌زبان است. دوم مقدمه‌اي است كه مصطفي ملكيان بر آن نوشته است. همچنين محمدرضا جلايي‌پور دانش‌آموخته جامعه‌شناسي نيز بر اين كتاب مقدمه‌اي نوشته است. از جمله سرفصل‌هاي اين كتاب مي‌توان به مركز ديگر دوستي موثر، ظهور يك جنبش، ساده‌زيستن با هدف بخشش بيشتر، چه ميزان كافي است؟ فرزندآوري، درآمدزايي با هدف بخشش، ديگر حرفه‌هاي اخلاقي، فعال اجتماعي، بروكرات، انتخابي آزاد، آيا فقط به عشق نيازمنديم؟ يكي ميان بسيار، بومي يا جهاني؟ ديگر دوستي و شادكامي و... اشاره كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون