• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4565 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۲۸ دي

فالوئرها دكور نيستند

سيدمحمدعلي ابطحي

گزارش قابل توجهي در روز چهارشنبه روزنامه اعتماد در مورد رابطه دولتي‌ها با فضاي مجازي منتشر شده بود. بيش از ۲۰ نفر از اعضاي دولت در اين فضا فعال هستند. عمدتا در توييتر بيشتر از ساير فضاهاي مجازي فعالند. البته بايد از اين تناقض گذر كرد كه بيشترين فعاليت مسوولان دولتي و بلكه مسوولان نظام در توييتري است كه بر اساس قوانين رسمي كشور فيلتر و فعاليت در آن فضا قاعدتا بايد ممنوع باشد؛ از بس اين بحث مطرح شده و پاسخي داده نشده، بايد از ورود به اين تناقض درگذشت. من از ابتدا و هميشه از حضور هر مسوولي در فضاي مجازي استقبال كرده‌ام و ده‌ها يادداشت نوشتم و مصرا همواره خواسته‌ام كه فيلتر‌هاي مزاحم را بردارند و باز هم نسبت به اين موضوعات تاكيد مي‌كنم، اما درباره اين گزارش و حضور مسوولان در فضاي مجازي بايد بگويم:

از اين گزارش كه مطلع شدم اعضاي دولت در فضاي مجازي هستند، خوشحال شدم. در جريان بحران اين چند هفته كه واقعا فوق طاقت بشر بود، حضور مداوم مسوولان در هر رسانه‌اي مهم و لازم بود. مسوولان در كشوري مثل ايران در جايگاه حامي و متولي خانواده كشور هستند. امكانات دست آنهاست. خوب و بد كارها به آنها برمي‌گردد. تصميمات آنها زندگي جامعه را متحول و متغير مي‌كند.

وقتي بحراني دامنگير يك جامعه مي‌شود، اصلي‌ترين وقت اطلاع‌رساني است. ايران پس از شهادت قاسم سليماني، زدن پايگاه‌هاي امريكا، تشييع جنازه آن شهدا، كشته شدن تشييع‌كنندگان در كرمان، هدف قرار گرفتن هواپيماي مسافربري و سيل سيستان كه همه در يك هفته اتفاق افتاد، واقعا در بالاترين مرحله نگراني، اضطراب، تشويش ذهني، غم، عزا و بحران قرار گرفت.

پنهان كردن اطلاعات سقوط هواپيما در سه روز اول و اعلام پسينه آن بحران را به شكل وحشتناكي عميق‌تر كرد و بهمن بي‌اعتمادي را هم بر سر آنان فرو ريخت و واكنش بي‌سابقه‌اي در تاريخ معاصر ايران با اين حوادث رقم خورد.

عملكرد رسانه‌اي و حضور و توضيح مسوولان پس از اين اتفاق كه جمعي مي‌دانستند و جمعي بي‌خبري را اعلام مي‌كردند به هم ريخت.

انبوه سوالات و شبهات و حتي شايعات سرريز به فضاي مجازي شد. جز دو، سه نفر از دولتي‌ها در مورد بحران يا به عبارتي در دل بحران در فضاي مجازي همراه مردم نبودند. آنجا محيط امني است. مي‌شود حتي يك‌‌طرفه هم حرف زد؛ اما به‌رغم حضور در فضاي مجازي، در بحران حاضر نبودند. فقط ساعتي يك توييت لازم بود. حتي قبل از اين بحران اعتماد هم حرف زدن در بحران‌هاي عادي لازم بود.

وقتي بحران اعتماد به جامعه اضافه مي‌شود، حرف زدن و دادن اطلاعات مرتب بيشتر لازم است. حتي نخست‌وزير كانادا فعال‌تر ظاهر شد.

اين بي‌توجهي به افكار عمومي خشم طبيعي را به دست جريانات ساختارشكن مي‌دهد. دوگانه شهيد قاسم سليماني و عزاداران هواپيما درست و منطقي نيست.

نه مردم تشييع جنازه سردار بزرگ از خارج آمده‌اند و نه معترضان. اهانت به تصوير و يادمان‌هاي قاسم سليماني مشكوك‌ترين اتفاق سياسي در اين شرايط است.

ريشه بسياري از بحران‌ها بي‌توجهي به مردم است. بهترين اعتبار و احترام‌بخشي به مردم خبررساني سريع به آنهاست. توييتر، اينستاگرام و ساير شبكه‌هايي كه دولتي‌ها در آن عضو هستند دكور نيستند. فالوئرها آمده‌اند كه تكريم شوند. تكريم مردم توسط مسوولان، خبررساني سريع و صحيح است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون