• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4567 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۳۰ دي

كتابخانه

بريده از سازمان مجاهدين خلق ايران (منافقين)

بهمن بازرگاني، از اعضاي برجسته سازمان مجاهدين خلق ايران (منافقين) در دوران پيش از انقلاب، يكي از چهره‌هاي رازآلود جريان‌هاي مبارزه عليه رژيم پهلوي است. او پس از انقلاب دست از فعاليت سياسي كشيد و تا اواخر دهه ۸۰ كه گفت‌وگوهايي از او درباره كتاب‌هايش در روزنامه اعتماد منتشر شد، سكوت
كرده بود. او پس از انقلاب كتاب «ماتريس زيبايي» را نوشت و منتشر كرد كه اكنون به عنوان يكي از مهم‌ترين منابع مطالعاتي در زمينه زيبايي‌شناسي در انديشه پسامدرن است. «نقد پلوراليستي» از ديگر كتاب‌هاي منتشر شده اوست.
او همچنين درباره سازمان نيز گفت‌وگوهايي با نشريه «چشم‌انداز ايران» داشت.

بازرگاني در سال ۱۳۲۲ در شهر اروميه به دنيا آمد. تحصيلات دانشگاهي او در رشته راه و ساختمان بود و از اين رشته در سال ۱۳۴۵ در دانشگاه تهران فارغ‌التحصيل شد. علاقه او به فلسفه باعث شد تا از سال ۱۳۵۴ مطالعات خود را در اين زمينه متمركز كند. از سال ۱۳۴۸ او به همراه برادرش محمد بازرگاني كه بعدها در ضربه ساواك به سازمان به همراه ديگر سران سازمان اعدام شد، از اعضاي هسته مركزي سازمان منافقين بودند. در آن سال مسعود رجوي نيز در ميان هسته مركزي سازمان مجاهدين خلق قرار داشت و از ميان اين جمع همگي توسط ساواك اعدام شدند و تنها بهمن بازرگاني و مسعود رجوي جان سالم به در برده و محكوم به حبس ابد شدند. همين مساله باعث حرف و حديث‌هايي شد و بهمن بازرگاني توسط انقلابيون مسلمان در مظان اتهام قرار گرفت.

كتاب «بهمن بازرگاني» با عنوان فرعي «گفت‌وگوها، خاطرات و مقالات تحليلي درباره سازمان مجاهدين، جنبش چپ و انقلاب اسلامي» به كوشش اميرهوشنگ افتخاري‌راد به تازگي توسط نشر ني منتشر شده است.

از جمله سرفصل‌هاي اين كتاب مي‌توان به ميراث ايدئولوژيك بازرگان، طالقاني و سحابي براي مجاهدين اوليه، درباره ويژگي‌هاي سازمان مجاهدين اوليه، آيا شكست چپ در ايران در زمان پيروزي انقلاب اسلامي اجتناب ناپذير بود؟ مسائل و مشكلات داوريِ گذشته نزديك، درباره خرداد شصت و... اشاره كرد.

 

پيام فروغي براي فرهنگستان زبان

مهم‌ترين كتاب فلسفي دكارت و يكي از مهم‌ترين كتب فلسفي موثر بر علم و فلسفه اروپا رساله‌اي است به‌نام گفتار در روش به كار بردن عقل (خرد) كه توسط مرحوم محمدعلي فروغي به زيبايي به پارسي برگردان شده است. از همين روي است كه دكارت را پدر فلسفه مدرن مي‌خوانند چرا كه تاثيرش بر علم و فلسفه بعد از خود غير قابل انكار است.

اهميت دكارت در تاريخ فلسفه بسيار مهم است چرا كه وي پدر فلسفه جديد و موسس راسيوناليسم است و فلاسفه‌اي چون لايبنيتس و اسپينوزا كاملا متاثر از آراي وي هستند، البته براي شناخت هر يك از فلاسفه بايد تاريخ ما قبلي آنها را و زماني كه در آن زيست مي‌كنند را به خوبي شناخت چرا كه به قول راسل فيلسوف انگليسي فلاسفه هم فرزندان زمان خود هستند.اهميت اين جريان را مرحوم محمدعلي فروغي به ما نشان مي‌دهد. در ابتدا قصد ترجمه گفتار در روش را داشت اما ديد پيش‌نياز آن دانستن تفكرات ماقبل آن و زندگي و زمانه دكارت است پس سير حكمت در اروپا را نگاشت. يعني كتاب سير حكمت تا حدود زيادي طفيلي وجود اين رساله دكارت است. اين رساله، ضميمه كتاب بزرگ محمدعلي فروغي با عنوان سير حكمت در اروپا است كه توسط انتشارات نيلوفر با تصحيح و حاشيه‌نويسي امير جلال‌الدين اعلم در 700 صفحه منتشر شده است، ما براي حق نشر از گذاشتن كل كتاب معذوريم، لكن 60 صفحه از كتاب را، كه شامل رساله بي‌همتاي دكارت مي‌شود، به صورت پي‌دي‌اف آماده كرده‌ايم كساني كه تمايل دارند، براي خريدن اين اثر نفيس، به انتشارات نيلوفر مراجعه كنند.

اما «گفتار در روش راه بردن عقل و پيام من به فرهنگستان» نوشته محمدعلي فروغي است كه در آن در پي ارسال پيامي است براي فرهنگستان زبان فارسي؛ پيامي كه البته متكي و مبتني بر مباحث نظري و فلسفي رنه دكارت فيلسوف مشهور فرانسوي است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون