• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4567 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۳۰ دي

آنچه جوان در آينه بيند، پير در خشت خام بيند

رضا مختاري اصفهاني

مهدي بازرگان روشنفكر دينداري بود كه تجربه دولتمردي داشت اما حتي در دوره تصدي دولت موقت انقلاب از باورهاي ديني و روشنفكري خود دست نشُست. او در دوره حياتش حوادث و تجربه‎هاي گوناگوني از سر گذراند؛ حوادثي كه او را به نماد برجسته روشنفكري و دولتمردي در ايران بدل ساخت. بازرگان روشنفكري بود كه در خانواده‎اي اصيل و سنتي به دنيا آمده بود. پدرش، حاج‎عباسقلي تبريزي، از تجاري بود كه در عرصه اجتماع و سياست فعال بود. حاج‎عباسقلي در تشكل‎هاي ديني با مسووليت اجتماعي از جمله «جامعه اسلامي» فعال بود. اين تشكل‎ها تنها به امور مذهبي و خيريه نمي‎پرداختند، بلكه در امور سياسي و اجتماعي هم از باب وظيفه ديني و ملي فعاليت مي‎كردند. نشو و نما در چنين خانواده‎اي بازرگان را آشنا با فرهنگ و تاريخ ايران كرد. او با آنكه در رشته مهندسي ترموديناميك تحصيل كرده بود اما با متون تاريخي و ادبي كهن ايراني آشنا بود و براي بيان نظراتش از اين متون وام مي‎گرفت. حتي به ادبيات عاميانه آگاه بود و گاه به ويژه در ايام نخست‎وزيري كه مخاطبانش توده‎هاي مردم بودند، به ضرب‎المثل‎ها و حكايات عاميانه به ويژه حكايات ملانصرالدين تمثل مي‎جست. اگرچه برخي به خصوص توده‎اي‎ها و ديگر گروه‌هاي چپ اين ادبيات و تمثل‎ها را به سخره مي‎گرفتند، اما گويي او در آن فضاي انتقام و انقلابيگري صداي روح لطيف و مسالمت‎جوي ايراني بود. بازرگان اما در برابر مخالفت‎ها عقب ننشست. هرچند برخي مخالفت‎ها از جانب برخي از يارانش مانند عزت‎الله سحابي بود كه از نهضت آزادي جدا شدند. سال‎ها بعد اما برخي از اين مخالفان به اشتباه خود اذعان كردند. به قول سحابي: «آنچه جوان در آينه بيند، پير در خشت خام بيند». بازرگان اما متكي بر انديشه‎هايي بود كه ريشه در تاريخ و فرهنگ ايران و باورهاي ديني او داشت. اين باورها در دوره تحصيل در غرب صيقل خورد و استحكام يافت. او خود در دادگاه تجديدنظر نظامي از سخنان رضاشاه در هنگام اعزام محصلين به فرنگ گفت كه از آنان خواست دو سوغات وطن‎پرستي و دانش را از غرب بياورند. از همين رو بازرگان پس از بازگشت از فرانسه، وطن‎پرستي فارغ از شاه‎پرستي برايش ملاك شد. او در اولين تجربه از فرانسه دريافت در اين كشور سرباز گمنام نماد وطن‎پرستي است؛ سربازي كه بدون توجه به نام و نشان و جايگاهش به جهت فداكاري و ايثار جانش براي وطن داراي حرمت و قداست بود. همچنين در باورهاي ديني‎اش، علم جايگاه خاصي پيدا كرد و به دين و دانش توامان معتقد شد. كتاب‎هاي «باد و باران در قرآن» و «مطهرات در اسلام» حاصل چنين نگاهي است.

ديگر باور بازرگان كه محصول احاطه او بر تاريخ و فرهنگ ايران و صيقل و تحكيم آن در دوره تحصيل در غرب بود، اعتقاد او به تشكل‎هاي مدني و نهادسازي است. او پس از كودتاي 28 مرداد 1332 براي زنده نگاه‎داشتن نهضت ملي‎شدن صنعت نفت از موسسان نهضت مقاومت ملي بود.

همچنين پس از بازداشت در اين دوره، در زندان به تامل در شكست جنبش‎هاي ملي ايرانيان پرداخت. حاصل تاملات و تالمات او در زندان، تشكيل گروه «متاع» بود. متاع مخفف «مكتب تربيتي، اجتماعي و عملي» بود. به اعتقاد بازرگان، آموزش فرهنگي و عمل اجتماعي دو حلقه مفقوده جامعه ايران بود. به نظر مي‎رسد او در اين باره به تشكل‎هاي صنفي تحت آيين جوانمردي نظر داشت. اين تشكل‎ها با منسجم‎ساختن اعضاي يك صنف با باور به خصايص اخلاقي و مرامي جوانمردي توانستند جامعه ايران را در مقابل استبداد و اشغال متحد سازند. حال متاع در نگاه او چنين جايگاهي داشت؛ به‌طوري كه انجمن‎هاي اسلامي دانشجويان، مهندسين، پزشكان و معلمان همچنين شركت سهامي انتشار محصول متاع بود. اين تشكل‎ها علاوه بر آنكه در سپهر فرهنگي و اجتماعي ايران تاثيرگذار بودند، در تحولات سياسي منجر به انقلاب نيز نقش داشتند. چنانچه بسياري از وزيران و كارگزاران دولت موقت برآمده از همين تشكل‎ها بودند. بازرگان بر مبناي همين باور تشكل‎گرايي، در جبهه ملي عضويت داشت و سپس نهضت آزادي را تاسيس كرد. او با چنين تفكري بود كه پس از پيروزي انقلاب از مردم مي‎خواست به خانه‎هاي‌شان بروند. اين سخن نه ناشي از نگاه نخبه‎گرايانه كه برآمده از نگاه نهادسازش بود.

چه به باور بازرگان، توده‎هاي بي‎شكل در روند دموكراسي مي‎توانستند مخل باشند. اين نگاه اما تخطئه شد و قدر تفكر او زماني دانسته شد كه ديگر در اين جهان خاكي نبود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون