• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4569 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲ بهمن

رييس‌جمهوري با وزير خارجه ونزوئلا و 13 سفير جديد ايران ديدار كرد

ايستادگي دولت‌ها و ملت‌هاي مستقل برابر فشار و توطئه دشمن

سه‌شنبه، يكم بهمن‌ماه روز پررفت‌و‌آمدي براي دولت بود؛ روز ديپلماسي. يوسف بن علوي، وزير خارجه عمان ديروز براي دومين‌بار ظرف دو هفته اخير به تهران آمد و با محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه ديدار كرد. عمان همواره ارتباط ديپلماتيك خوبي با ايالات متحده امريكا و كشورهاي هم‌پيمان منطقه‌اي با آن داشته‌ است. از سويي جمهوري اسلامي ايران و عمان نيز روابط ديپلماتيك خود را همواره حفظ كرده‌اند، از همين روي از زمان روي كار آمدن دونالد ترامپ به عنوان رييس‌جمهوري ايالات متحده و بالا گرفتن تنش‌ها ميان تهران و واشنگتن بسياري بر ظرفيت ميانجي‌گري عمان در حل اين مناقشات تاكيد كردند؛ كشوري كه همواره در بحران‌ها و نزاع‌هاي منطقه‌اي نقش ميانجي‌ را ايفا كرده‌ است.

اما برنامه‌هاي دپيلماتيك دولت دوازدهم ديروز به همين ديدارها و روابط تهران- مسقط با روابط مثبت ديپلماتيك با ايالات متحده ختم نشد. ديروز همزمان با ديدار ظريف و بن‌علوي، رييس‌جمهوري نيز با وزير امور خارجه ونزوئلا ديدار كرد، كشوري كه در سياست خارجي نسبت به ايالات متحده شباهت و نزديكي مثال‌زدني با جمهوري اسلامي دارد و به همان‌ اندازه كه طي چند سال گذشته از امريكا فاصله گرفته و روابط پرتنشي را تجربه كرده به ايران نزديك شده‌است. البته پايه‌هاي اين روابط نزديك كه به توصيف سفير ونزوئلا در ايران «ناگسستني» است در دولت محمود احمدي‌نژاد بنا گذاشته ‌شد. رييس‌جمهوري هم در ديدار روز سه‌شنبه با وزير امور خارجه اين كشور باز هم به مناسبات دوستانه دو كشور اشاره كرد و گفت كه جمهوري اسلامي ايران آماده گسترش روابط و همكاري‌هاي خود با ونزوئلا است. روحاني همچنين تاكيد كرد: «ايران و ونزوئلا مي‌توانند روابط و همكاري‌هاي خود را در همه زمينه‌ها از جمله در بخش‌هاي معادن، انرژي، ساخت نيروگاه و همكاري‌هاي علمي و فناوري گسترش داده و در اين راستا آماده برگزاري كميسيون مشترك همكاري‌هاي دو كشور در آينده‌اي نزديك هستيم.» روحاني در بخشي از اين ديدار به تحريم‌هاي غيرقانوني امريكا عليه ايران و اعمال فشار و توطئه آنها عليه دولت و ملت ونزوئلا نيز اشاره كرد و اين‌گونه اقدامات را جنايت عليه بشريت برشمرد. او در اين مورد گفت: «بي‌ترديد ملت‌هاي مستقل برابر اين فشارها و توطئه‌ها ايستادگي كرده و قطعا پيروزي در پايان اين مسير متعلق به ملت‌هاي مقاوم بوده و امريكا را پشيمان خواهد كرد.» رييس‌جمهوري اضافه كرد: «دولت فعلي امريكا هم عليه دولت‌ها و ملت‌هاي مستقل و هم به ضرر ملت خود اقدام مي‌كند و امروز به مجري سياست‌هاي رژيم صهيونيستي در جهان تبديل شده است.» مردادماه امسال دولت ترامپ تحريم‌هاي سنگين‌تري را عليه دولت ونزوئلا وضع كرد. ونزوئلا كه همچون ايران پس از تشديد تحريم‌ها در روابط مالي و پولي بين‌المللي با مشكلات متعددي مواجه است، در دور جديد تحريم‌هاي امريكا ضمن توقيف همه دارايي‌هاي دولت و مقام‌هاي ونزوئلا در اين كشور، با وضعيتي مواجه شد كه بر اساس آن، هرگونه داد و ستد مالي و تراكنشي با اين كشور منع شد. روحاني در ادامه نشست ديروز خود با وزير خارجه ونزوئلا، با تقدير از ابراز همدردي و تسليت دولت و ملت ونزوئلا با مردم ايران در شهادت سپهبد سليماني گفت: «شهادت سپهبد سليماني باعث تاسف عميق و عصبانيت ملت ايران از جنايت امريكا و موجب ناراحتي دولت‌ها و ملت‌هاي آزاده و مستقل در جهان شد.» او در اين ديدار با بيان اينكه مردم ايران و ونزوئلا به هم علاقه‌مند بوده و همكاري و دوستي دو دولت بايد بيش از پيش گسترش پيدا كند، گفت: «جمهوري اسلامي ايران در عرصه‌هاي گوناگون بين‌المللي و در مسير مقاومت در برابر فشارهاي امريكا با همه توان در كنار دولت و ملت ونزوئلا خواهد بود.»

«خورخه آرر آسا» وزير امور خارجه ونزوئلا نيز در اين ديدار با ابراز تسليت، همدردي و همبستگي دولت و ملت ونزوئلا با مردم ايران به خاطر شهادت سپهبد سليماني در اقدام تروريستي امريكا گفت: «مطمئنا دولت‌ها و ملت‌هاي مستقل در برابر فشارها و توطئه دشمنان ايستادگي كرده و از منافع خود دفاع مي‌كند.» وزير امور خارجه ونزوئلا با تقدير از مناسبات همه‌جانبه و حمايت‌هاي جمهوري اسلامي ايران از ونزوئلا خواستار گسترش مناسبات و همكاري‌هاي تهران- كاراكاس و برگزاري كميسيون مشترك همكاري‌هاي دو كشور در راستاي توسعه روابط تجاري، اقتصادي و همكاري‌ها در حوزه‌هاي مختلف ازجمله انرژي و داروسازي و امور زيرساختي شد.

 

انتصاب چهارمين سفير زن

ديدار با برخي سفراي ايران نيز از ديگر برنامه‌هاي روز سه‌شنبه رييس‌جمهوري بود. حسن روحاني در اين ديدار براي سفراي جديد ايران آرزوي موفقيت كرد و از آنان خواست ضمن معرفي توانمندي‌هاي كشورمان به سرمايه‌گذاران و بخش‌هاي خصوصي و دولتي محل ماموريت خود، بيش از پيش براي توسعه، تقويت و تحكيم روابط و مناسبات همه‌جانبه با ديگر كشورها تلاش كنند. رييس‌جمهوري همچنين بر ضرورت توسعه همكاري‌هاي اقتصادي و كمك سفراي جمهوري اسلامي ايران به تقويت فعاليت بخش خصوصي و تجارت با ساير كشورها و همچنين گسترش همكاري‌هاي فرهنگي، علمي و فناورانه تاكيد كرد.

افسانه نادري‌پور سفير جمهوري اسلامي ايران در دانمارك، غلامحسين دهقاني سفير جمهوري اسلامي ايران در بلژيك، احمد معصومي‌فر سفيرجمهوري اسلامي ايران در سوئد، عليرضا يوسفي سفير جمهوري اسلامي ايران در نروژ، سعيد ياري سفير جمهوري اسلامي ايران در بلاروس، عباس بدخشان ظهوري سفير جمهوري اسلامي ايران در ارمنستان، رشيد حسن پور‌بايي سفير جمهوري اسلامي ايران در صربستان، مهدي آقا‌جعفري سفير جمهوري اسلامي ايران در آفريقاي جنوبي، محمد علي‌بك سفير جمهوري اسلامي ايران در نيجريه، سعيد خرازي سفير جمهوري اسلامي ايران در قرقيزستان، هاشم اشجع‌زاده سفير جمهوري اسلامي ايران در سريلانكا، اميرعلي امام جمعه شهيدي سفير جمهوري اسلامي ايران در موريتاني و پرويز اسماعيلي سفير جمهوري اسلامي ايران در كرواسي در اين ديدار حضور داشتند كه در اين ديدار ضمن ارايه گزارشي از وضعيت روابط ايران با كشورهاي محل ماموريت خود در زمينه‌هاي مختلف، بر تلاش و جديت در راستاي توسعه مناسبات اقتصادي و همكاري‌هاي همه‌جانبه ايران با ديگر كشورها تاكيد كردند. افسانه نادري‌پور چهارمين سفير زن جمهوري اسلامي است. پيش از او مرضيه افخم در مالزي، حميرا ريگي در بروئني و فروزنده وديعتي در هلسينكي به عنوان سفير جمهوري اسلامي ايران حضور داشته‌اند. افسانه نادري‌پور از سال 97 دستيار وزير امور خارجه در حقوق شهروندي بود و پيش از آن حضور در معاونت اداره حقوق بشر و فعاليت در سفارتخانه‌هاي ايران در توكيو و لاهه (عضو هيات نمايندگي ايران در سازمان منع سلاح‌هاي شيميايي) را در كارنامه دارد.

 

يك كارت براي همه كارها در دولت الكترونيك

رييس‌جمهوري همچنين ظهر ديروز در جلسه شوراي اجرايي فناوري اطلاعات حضور يافت. او در جمع اعضاي اين شورا گفت: «كارهاي زيادي در اين مدت انجام شده است. كارت ملي را هوشمند كرديم و 2 الي 3 ساعت وقت مردم را گرفتند تا كارتي را صادر كنند اما متاسفانه شاهديم همچنان مردم براي مراجعه به برخي ادارات، ناچارند چندين برگ كپي مدارك همراه خود ببرند. كارت ملي هوشمند درست شده كه ديگر كپي مدارك از مردم نخواهند و با يك شماره كارت ملي همه اطلاعات مورد نياز، قابل دسترس باشد.»

روحاني طي اين نشست دبيرخانه شوراي اجرايي فناوري اطلاعات را موظف به ارايه گزارش هفتگي از روند تسريع در اجراي دولت الكترونيك و هماهنگي ميان وزارتخانه‌ها و رفع مشكلات احتمالي كرد و تاكيد داشت: «بايد مشكلات دولت الكترونيك را ظرف 6 الي 7 ماه آينده حل كنيم يعني سال آينده به نقطه‌اي برسيم كه اعلام كنيم به دولت الكترونيك رسيده و اين مشكلات را رفع كرده‌ايم. دولت الكترونيك گامي با اهميت در مسير خدمت به مردم و مبارزه با فساد و نشانه‌اي از مدرن شدن دولت اسلامي ما است.»

رييس‌جمهوري همچنين گفت: «مي‌خواهيم كار مردم، وقتي در اداره‌اي وارد مي‌شوند، پيشخوان و ميز خدمت فقط با يك كارت انجام شود. هيچ‌چيز ديگري نياز نباشد. فقط يك كارت همراه وجود داشته ‌باشد. همه كار با آن كارت بايد انجام شود. اگر مجوز روزنامه هم مي‌خواهد بگيرد، با آن كارت بايد انجام شود. بيمه، ماليات بشود يا اعتراض كند با همان كارت. هيچ چيز ديگري نياز نباشد.»

روحاني اهميت دولت الكترونيك در حوزه بهداشت و درمان را مورد اشاره قرار داد و توضيح داد: «مثلا در حوزه بهداشت و درمان كه در اين حوزه روي بحث دولت الكترونيك خيلي هم كار شده، بنا بود كه سيستم پرونده الكترونيكي سلامت فعال شود تا همه امور درماني در چارچوب همان كارت هوشمند سلامت انجام شود. آن چيزي كه ما از دولت الكترونيك انتظار داريم، يك كارت است براي همه كار.»

روحاني انتقال اطلاعات بين دستگاه‌ها و سازمان‌هاي اجرايي براي تقويت دولت الكترونيك و تسهيل امور و حركت به سمت شفافيت و گزارش آزاد اطلاعات را ضروري خواند و گفت: «هدف نهايي انجام يك برنامه‌ريزي است تا طي 6 ماه اين مشكلات حل شود و به نقطه‌اي برسيم كه مردم با سهولت بتوانند اطلاعات لازم را به دست بياورند و كار اداري خودشان را انجام دهند، بدون اينكه با كسي مواجه شوند و حرف بزنند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون