• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4569 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲ بهمن

در سايه سفر غيررسمي رهبران ملي‌گراي اروپا به كشمير

سياست‌هاي راست افراطي جهاني مي‌شود

ترجمه: هديه عابدي

 

 

سفر غيررسمي رهبران ملي‌گراي اروپا به منطقه كشمير هند نشان‌دهنده اتحاد راستگرايان افراطي در سراسر جهان است. در ماه اكتبر سال 2019، 23 نفر از اعضاي پارلمان اروپا از منطقه كشمير بازديد كردند، دقيقا دو ماه پس از اينكه دولت هند وضعيت ويژه خودمختاري را از اين منطقه گرفت. وقتي فاش شد كه بيشتر اعضاي پارلمان اروپا به احزاب سياسي راستگراي افراطي تعلق دارند، اين سفر جنجال برانگيز شد. از ميان اين احزاب مي‌توان به جبهه ملي فرانسه (كه اكنون با نام اجتماع ملي شناخته مي‌شود) و حزب آلترناتيو براي آلمان اشاره كرد. البته تنها اتحاد اين افراد نبود كه توجه ديگران را به خود جلب كرد؛ دولت هند به اين افراد اجازه دسترسي به منطقه كشمير را داده بود در حالي كه خبرنگاران خارجي و سياستمداران داخلي نيز اجازه ورود به اين منطقه را نداشتند و دولت هند از ماه آگوست دسترسي به اينترنت كشميري‌ها را قطع كرده بود.

اين ديدار آخرين نمونه از گسترش روابط ميان راست‌گرايان هند و اروپا بود؛ ارتباطي كه ريشه در خصومت آنها با مهاجران و مسلمانان داشته و به خوبي چشم‌انداز كلي ملي‌گرايان در ساير نقاط جهان را نشان مي‌دهد. امروز با توجه به روند رو به رشد عوام‌فريب‌هاي راستگراي افراطي در هند و چندين كشور به ظاهر دموكراتيك اروپايي، رويكرد راستگرايي افراط‌گرايانه به شكل فزاينده‌اي عادي شده و بخشي از گفتمان سياسي جاري را تشكيل داده است.

پيوند ميان ايدئولوژي‌هاي راستگرايانه افراطي در اين مناطق نشان از ظهور دوباره رهبران عوام‌فريب جناح راست مي‌دهد. در دهه 1930، ملي‌گرايان هندو با سران ايتالياي فاشيست و آلمان نازي همكاري كردند تا به پيشرفت پروژ‌ه‌هاي راستگرايي افراطي آنها كمك كنند. ويناياك ساواركار، يكي از پيشگامان ملي‌گرايي هندو مي‌گويد هند بايد رويكردش را با «مشكل خود با مسلمانان» تطبيق دهد؛ روشي كه نازي‌ها براي حل «مشكل خود با يهوديان» از آن استفاده كردند.

به همين ترتيب ديگر ايدئولوژيست‌ها نيز هيتلر را تجسمي خارجي از ويشنو، خداي هندوها توصيف مي‌كردند. اين ايدئولوژي هنوز هم در ميان ملي‌گرايان سفيدپوست امريكايي محبوب است. آندرس برويك، تروريست نروژي كه در سال 2011 اقدام به قتل 77 نفر كرد، نسبت به رويكرد ملي‌گرايانه هندوها در قبال اسلام اظهار تمايل كرده بود؛ رويكردي كه نگرش بسياري از افراد امروزي اروپا را در قبال جمعيت مسلمانان مهاجر نشان مي‌دهد.برويك پيش از بمبگذاري در يك ساختمان دولتي در شهر اسلو كه منجر به كشته شدن چندين كودك در كمپ تابستاني شد، در خاطرات خود نوشته بود: «تنها نكته مثبت درباره جناح راست هندو اين است كه بر مردم كوچه و خيابان تسلط دارند. آنها بي‌عدالتي كنوني را تحمل نكرده و زماني كه كنترل اوضاع از دست‌شان در مي‌رود، اغلب به مسلمانان حمله مي‌كنند و اين معمولا زماني رخ مي‌دهد كه مسلمانان بيش از حد به هندوئيسم بي‌احترامي كرده و نسبت به آن اعلام بيزاري مي‌كنند.»

او افزود: «هند رو به زوال رفته و خواهد مرد مگر اينكه ملي‌گرايان هندي به درستي متحد شده و براي پيروزي تلاش كنند. اين مهم است كه اروپا و هند از اقدامات مقاومتي يكديگر درس گرفته و تا جايي كه مي‌توانند با يكديگر همكاري كنند. اهداف ما كم و بيش يكي است.»

استيو بنن، استراتژيست سابق كاخ سفيد و سردبير سايت راست‌گراي افراطي «برايتبارت نيوز» در سال 2015 پس از نخست‌وزيري نارندرا مودي، نخست‌وزير هند، تاسيس نسخه هندي «برايتبارت» را در نظر گرفته بود. از زماني كه بنن مودي را «ترامپ پيش از ترامپ» ناميد، او را تحسين مي‌كند. در همين حال، خيرت ويلدرس، رهبر «حزب براي آزادي» راستگراي هلند از حاميان اروپايي مودي و پيام ملي‌گرايانه اوست.

بازديد اعضاي پارلمان اروپا از كشمير باعث همبستگي راستگرايان جهان مي‌شود. اگر چه سفر آنها به دعوت «مدي شارما»، يك كارآفرين ساكن بروكسل و رييس اتاق فكر اجتماعي و اقتصادي انجمن مردم‌نهاد زنان انجام شد، اما تامين هزينه و برنامه‌ريزي اين سفر را يك سازمان مردم‌نهاد مستقر در دهلي‌نو به نام «انجمن بين‌المللي مطالعات غيرمتعهدها» بر عهده داشت. اين گروه از همان پروتكل اينترنتي (آي ‌پي) وب‌سايت خبري ناشناخته «نيو دهلي تايمز» استفاده مي‌كند.

ايدئولوژي روزنامه «دهلي‌نو تايمز» مشخص نيست، اما شبكه رسانه‌اي آن از نقش پاكستان در كشمير انتقاد مي‌كند و دائما مواضع اسلام‌هراسانه مي‌گيرد. اگر چه اين مواضع در ميان رسانه‌هاي هند غيرعادي نيست اما لابي‌گري در مقياس جهاني از سوي آنها چندان معمول نيست.

شارما به ميهمانان خود علاوه بر سفر به منطقه كشمير، «ديداري ويژه» با مودي را نيز وعده داد. اعضاي پارلمان اروپا اظهار كرده‌اند كه هدف‌شان از سفر به اين منطقه «جمع‌آوري اطلاعات» درباره شرايط منطقه كشمير بوده است. در حالي كه اين نمايندگان در واقع يك هيات غيررسمي بودند نه تنها مجوز سفر به كشمير را به دست آوردند بلكه اجازه ديدار با چندين عضو ارشد دولت و ارتش هند نيز به آنان داده شد. وزارتخانه‌هاي اين كشور علنا اعلام كردند كه در اين ديدار نقشي نداشته‌اند در حالي كه بعيد به نظر مي‌رسد كه چنين مجوزي بدون تاييد مقامات عالي‌رتبه صادر شده باشد.

نمايندگان مجلس پيش از سفر به كشمير براي ديدار با مودي به دهلي‌نو رفتند و او گفت اين هيات «درك بهتري از تنوع فرهنگي و مذهبي منطقه» به دست خواهد آورد. اين هيات اروپايي به همراه يك راهنما از مناطق مختلف شهر سرينگر، پايتخت منطقه جامو و كشمير، بازديد كردند. سپس در مركز فرماندهي ارتش هند ناهار خورده و در آنجا با نقشه‌ اردوگاه‌هاي آموزش تروريستي پاكستان آشنا شدند، جايي كه گفته مي‌شود حملات كشمير در آن طرح‌ريزي شده است.

چندين نماينده پارلمان اروپا مانند توماس زكوفسكي، نماينده راستگراي جمهوري چك و ثيري مارياني، نماينده حزب جبهه ملي فرانسه بعداً ديدار خود با نخست‌وزير اين كشور را در شبكه‌هاي مجازي به اشتراك گذاشتند. براي مثال، مارياني در حمايت از سياست‌هاي دولت هند در كشمير پيامي در توييتر گذاشت. او همچنين به خبرنگاران گفت: «در مبارزه با تروريست‌ها ما در كنار هند ايستاده‌ايم». اين در حالي است كه لارس پاتريك برگ، از حزب «آلترناتيو براي آلمان» رسانه‌ها را متهم كرد كه چرا آنها را «نازي‌هاي متنفر از مسلمان» مي‌نامند. مارياني و برگ با فرض ارتباط ميان مهاجرت و حملات تروريستي احتمالي از سوي مسلمانان (افراطي)، خواستار امنيت مرزي بيشتر در اتحاديه اروپا شده‌اند.

مساله كشمير به عاملي براي اتحاد بخش عمده‌اي از راستگرايان افراطي اروپا تبديل شده است. ملي‌گرايان اروپا در قبال تندروهاي مذهبي شديدا موضع مي‌گيرند و اكنون نيز به ‌شدت با مواضع سفت و سخت نخست‌وزير هند در قبال كشمير همذات‌‌پنداري مي‌كنند.

آخرين بحران در كشمير زماني آغاز شد كه دولت مودي ماده 370 قانون اساسي هند را ملغي اعلام كرد و با اين اقدام، به وضعيت ويژه منطقه خودمختار كشمير پايان داد. همان روزي كه مودي اين مساله را اعلام كرد، وايلدرز در حمايت از لغو خودمختاري كشمير توييت زد. ستون‌نويس انگليسي كتي هاپكينز نيز همبستگي خود را اعلام و اخيرا نيز ادعا كرد هندوها قرباني نسل‌كشي نژادي در كشمير هستند.بهانه اصلي مودي براي انجام اين كار، كنترل ناآرامي‌ها در منطقه بود. از سال 1989 تاكنون، جدايي‌طلبان با دولت مركزي در جنگ بوده‌اند و پاكستان نيز در حمايت از گروه‌هاي جدايي‌طلب مسلح در اين منطقه نقش عمده‌اي ايفا كرده است. حملات تروريستي همچنان يكي از واقعيت‌هاي روزمره زندگي در اين منطقه است و گاهي اين خشونت‌ها دامن هند را نيز مي‌گيرد. از جمله اين حوادث مي‌توان به حملات بمبئي در سال 2008 اشاره كرد. در اين حادثه، «لشكر طيبه»، گروهي مستقر در پاكستان كه خواستار الحاق كشمير به اين كشور است، حمله بزرگي را در بمبئي ترتيب داد و 164 نفر را كشت.

در ماه فوريه سال 2019 با حملات هوايي ارتش پاكستان به منطقه كشمير، درگيري‌ها بالا گرفت و هند دست به تلافي زد. از آن زمان تاكنون حملات هوايي پراكنده‌‌اي انجام شده است و اين امر محبوبيت مودي، نخست‌وزير هند را بالا برده است. همين افزايش محبوبيت در ميان طرفداران باعث انتخاب مجدد وي در انتخابات سال گذشته شد.

اگرچه بهانه مودي براي تغيير قانون اساسي، ناآرامي در منطقه كشمير بود، اما اهداف بزرگ‌تري در پس اين اقدام نهفته است. ملي‌گرايان هندو از مدت‌ها قبل به دنبال گسترش سرزمين‌هاي هند و بازپس‌گيري مناطقي هستند كه روزگاري هندوستان تحت كنترل بريتانيا را تشكيل مي‌داد؛ اين يعني نه تنها كشمير، بلكه پاكستان، بنگلادش و ديگر بخش‌هاي جنوب آسيا.

درست همان طوري كه هندوها اسلام‌گرايان را تهديدي عليه موجوديت ملت هند مي‌دانند، راستگرايان افراطي اروپا نيز اغلب، حملات تندروها را تهديد خارجي مي‌نامند، حتي اگر عامل آن شهروند كشور خودشان باشد. براي مثال پس از حمله سال 2017 در وست‌مينيستر لندن، مارين لوپن رهبر حزب جبهه ملي فرانسه (كه اكنون اجتماع ملي خوانده مي‌شود)، از سران كشورش خواست مرزها را «كنترل» كنند. اين درخواست در حالي بود كه همه مي‌دانستند عامل حمله لندن، در انگليس به دنيا آمده و بعدا به دين اسلام گرويده بود.

چند ماه بعد در پي بمب‌گذاري در منچستر آرنا، رهبر يكي از احزاب راست افراطي مجلس مجارستان اعلام كرد: «تروريسم با بمب‌گذار انتحاري آغاز نمي‌شود بلكه زماني آغاز مي‌شود كه تروريست‌ها به شكل غيرقانوني وارد اروپا مي‌شوند و بسياري از شهروندان اروپا در عمل به آنها كمك مي‌كنند.» در اين مورد نيز عامل حمله متولد انگليس بود و پدر و مادرش از ليبي به اين كشور پناه آورده بودند. با اين حال راستگرايان افراطي همچنان براي تبليغ اسلام‌هراسي و سياست‌هاي ضد مهاجرت از اين حملات براي محكوم كردن تندروي اسلامگرايان استفاده مي‌كردند.

اهالي جنوب آسيا كه در كشورهاي غربي زندگي مي‌كنند نيز با لابي‌گري و جمع‌آوري كمك‌هاي مالي براي سازمان‌هاي مستقر در هند، نقش خود را در گسترش سياست‌هاي ملي‌گرايانه هندوها ايفا كرده‌اند.

اگرچه جامعه بين‌الملل به ‌شدت سفر نمايندگان پارلمان اروپا را به خاطر نقض هنجارهاي ديپلماتيك محكوم كردند، اما اين سفر تحول جديدي را در روابط ميان هند و اروپا رقم زد و اقدامات و روايت‌هاي راستگرايان افراطي به بخشي از جريان اصلي جهان تبديل شد. راست افراطي در اين دو منطقه از يكديگر درس مي‌گيرند و توانايي آنها براي حكومت بر اساس سياست‌هاي ايدئولوژيك با ريشه اسلام‌هراسي به موازات يكديگر رشد مي‌كند.

اگرچه پيوندهاي فرا ملي ميان ملي‌گرايان چندان قابل درك به نظر نمي‌رسد، اما ديدگاه‌هاي آنها لزوما در تضاد با يكديگر نيست و تا زماني كه مسلمانان، دشمن مشترك آنها باقي بمانند، اين دو گروه يكديگر را تكميل مي‌كنند. اگر ملي‌گرايان راست افراطي به همين شيوه ادامه دهند، احتمال دارد روابط هند و اروپا مبتني بر اسلام‌هراسي تغيير شكل يابد.


درست همان طوري كه هندوها اسلامگرايان را تهديدي عليه موجوديت ملت هند مي‌دانند، راستگرايان افراطي اروپا نيز اغلب حملات تندروها را تهديد خارجي مي‌نامند، حتي اگر عامل آن شهروند كشور خودشان باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون