• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4569 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲ بهمن

نگاهي به رمان «سراشيب طولاني» نوشته‌ نيك هورنبي

تعليق يك خودكشي دسته‌جمعي

ساسان فقيه

 

 

شب سال نو چهار نفر با انگيزه‌هايي متفاوت اما دليلي مشترك، خود را به بالاي برج بلندي در لندن مي‌رسانند. يك اشتباه محاسباتي كار را خراب مي‌كند. كاملا قابل‌ پيش‌بيني است كه خيلي‌ها ترجيح مي‌دهند در اين تاريخ مهم خودكشي كنند و به زندگي‌شان پايان دهند تازه آن هم از روي برجي كه معروف به محل خودكشي است، پس بايد انتظارش را مي‌داشتند كه باهم مواجه شوند. «سراشيب طولاني» داستان اين مواجهه است، اينكه در ادامه چه اتفاقي مي‌افتد و نمي‌افتد. «سراشيب طولاني» اثري از نيك هورنبي، نويسنده‌ انگليسي است كه در سال ۲۰۰۵ توسط انتشارات پنگوئن چاپ شد و پاييز امسال با ترجمه‌ فريما مويد‌طلوع به همت نشر نيلوفر به مخاطب ايراني معرفي شده است.

مارتين، مورين، جِس و جي‌جي كه قصد داشتند در شب سال نو به زندگي خود با سقوط از بالاي برجي بلند پايان دهند، به‌طوري اتفاقي همديگر را قبل از خودكشي ملاقات مي‌كنند. از اين مواجهه گروهي شكل مي‌دهند و سعي مي‌كنند با فرصت دادن به همديگر اين تصميم را به تعويق بيندازند. اين چهار نفر در اين فاصله سعي مي‌كنند مشكلات و دلايل همديگر را براي خودكشي حل كنند. تا پايان داستان نيز هنوز مخاطب متوجه نمي‌شود كه آيا آنها از اين تصميم منصرف شده‌اند يا نه، فقط مي‌فهميم كه زمان خودكشي را باز هم به تعويق انداخته‌اند. هر كدام از اين شخصيت‌ها دلايل منحصر به خود را براي پايان دادن به زندگي‌شان دارند.

مارتين شارپ مجري معروف و سلبريتي معروفي كه به دليل برقراري رابطه با دختري ۱۵ساله، گريبان‌گير يك رسوايي اخلاقي شد و به همين واسطه هم به زندان افتاد و همسر و دو فرزندش او را ترك كردند. داستان اين رسوايي اخلاقي به مجلات و نشريات زرد كشيده شد و او ديگر توان جبران رسوايي كه دامنش را گرفته، ندارد. مورين مادر مجردي كه پسرش متي دچار معلوليت شديد است و تقريبا تمام عمرش را به پرستاري و مراقبت از فرزندش گذرانده به‌طوري كه ديگر تحمل اين شرايط سخت را ندارد چرا كه تمام زندگي‌اش را وقف فرزندش كرده است. جِس دختر هجده‌ساله‌ جسوري است كه مشكلات بسيار شديدي با خانواده‌ا‌ش دارد و غم از دست دادن خواهرش را به دوش مي‌كشد. او به تازگي در رابطه‌اي شكست خورده و همين شكست باعث شده تحمل زندگي برايش سخت بشود. جي‌جي جواني امريكايي است كه به عشق موسيقي راك به انگليس آمده و به خاطر رسيدن به دختري كه دوست داشته در موسيقي شكست خورده و دختر نيز او را ترك كرده است.

«سراشيب طولاني» در سه بخش نوشته شده است و داستان داراي چهار راوي اول شخص (مارتين، مورين، جس و جي‌جي) است كه مدام جاي‌شان را با هم عوض مي‌كنند. نيك هورنبي در اين كتاب به مضاميني چون خودكشي، اضطراب، افسردگي و بي‌قيدي در روابط مي‌پردازد و يك كمدي سياه خلق مي‌كند. «سراشيب طولاني» بين منتقدان و مخاطبان بازخوردهاي متفاوتي دريافت كرده و نظراتي كه بين صفر تا صد در نوسان است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون