• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4569 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲ بهمن

نوبخت: در دهه فجر يا پايان بهمن افتتاح مي‌كنيم

تاخير دوباره در افتتاح آزادراه تهران - شمال؟

محمدباقر نوبخت، رييس سازمان برنامه ‌و بودجه و پرويز فتاح، رييس بنياد مستضعفان صبح ديروز از آزادراه
تهران- شمال بازديد كردند.

قطعه نخست آزادراه تهران - شمال كه كار روي آن از نيمه دهه 70 آغاز شده و در سال‌هاي گذشته با افزايش همكاري‌هاي دولت و بنياد مستضعفان با سرعت بيشتري دنبال شده به مراحل پاياني كار خود رسيده اما به نظر مي‌رسد هنوز نمي‌توان زمان دقيقي براي افتتاح آن پيش‌بيني كرد.

اين قطعه كه ابتدا بنا بود در نوروز 96 زير بار ترافيك برود، با توجه به مشكلات اعتباري و دشواري‌هاي جغرافيايي با چند بار تاخير در افتتاح مواجه شد و با گذشت بيش از دو سال از پيش‌بيني‌هاي ابتدايي براي افتتاح، هنوز به بهره‌برداري نرسيده است. آخرين‌بار بنياد مستضعفان اعلام كرده بود كه اين قطعه در دهه فجر امسال به بهره‌برداري مي‌رسد اما روز گذشته، نوبخت معاون رييس‌جمهور در حاشيه بازديد از طرح اعلام كرده كه يا در دهه فجر يا پايان بهمن اين قطعه زير بار ترافيك خواهد رفت.او در حاشيه اين بازديد گفته: به‌رغم همه محدوديت‌هايي كه دشمن فكر مي‌كرد در اقتصاد ايران به وجود آورده است، ما توانستيم قطعه اول اين پروژه را آماده بهره‌برداري كنيم و تا پايان دهه فجر يا اواخر بهمن‌ماه اين كار انجام مي‌شود. اين قطعه حدودا
32 كيلومتر به جز قسمت 3 كيلومتري اتصال آزادراه جديد به آزادراه فعلي كرج - چالوس است. قطعه اول اين آزادراه تقريبا يك الي يك و نيم ساعت در شرايط معمولي، از مسير زماني مي‌كاهد و در دو الي سه ساعت مي‌توان به چالوس رسيد.وي درباره هزينه ساخت اين آزادراه گفت: اين كار از نظر ارزيابي قيمت فعلي با بيش از 10 هزار ميليارد تومان به نتيجه مي‌رسد. ارزيابي همكاران اين است كه با 1 ميليارد دلار در اين شرايط سخت تحريمي و با توان شركت‌هاي ايراني، اين پروژه به بهره‌برداري مي‌رسد. با توجه به قطعه يك كه در اين مسير عبور و مرور را آسان مي‌كند، بايد بقيه قطعات نيز آماده شوند. قطعه چهار اين پروژه يعني مسير چالوس به مرزن‌آباد، آماده شده است. قطعه دو نيز كه آزادراهي 22 كيلومتري است؛ همزمان با بهره‌برداري از قطعه يك در حال ساخت است و تا سال 1400 بخش بزرگي از آن با هزينه 2000 ميليارد توماني آماده خواهد شد.

نوبخت همچنين روز گذشته از آزادراه همت -كرج نيز بازديد كرد. اين آزادراه نيز كه در سال‌هاي گذشته بخش قابل توجهي از مراحل كار خود را پشت سر گذاشته به دليل وجود ساختمان‌هاي معارض در مسير آزادراه با تاخير در افتتاح مواجه شده بود اما بر اساس گفته‌هاي معاون رييس‌جمهور، اين آزادراه نيز در آستانه افتتاح قرار گرفته است.او در اين رابطه گفته: تقريبا تمام بخش‌هاي اين مسير براي راه‌اندازي آماده شده و فقط هشت متر از يك تونل باقي مانده است. اين قسمت از تونل مقداري ريزشي است و اميدواريم ظرف يك تا دو هفته آينده به اتمام برسد. همه همت ما اين است كه آزادراه همت تا ماه آينده مورد بهره‌برداري قرار گيرد.به اين ترتيب بر اساس اعلام معاون رييس‌جمهور ظرف حدودا يك ماه آينده دو آزادراه مهم پايتخت كه بر ترافيك غرب تهران، كرج و جاده‌هاي شمالي تاثيري مهم خواهند گذاشت به بهره‌برداري مي‌رسند. هرچند با توجه به تاخير‌هاي به وجود آمده، هنوز زمان دقيق اين افتتاح مشخص نيست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون