• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4570 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۳ بهمن

وزرا و معاونان رييس‌جمهوري در حاشيه جلسه هفتگي هيات دولت چه گفتند؟

از خروج از برجام تا رد صلاحيت به‌ خاطر برجام

جلسه هيات دولت صبح روز چهارشنبه برگزار شد. محمود واعظي، رييس دفتر رييس‌جمهوري در حاشيه نشست هيات دولت به سوالات خبرنگاران در مورد مكانيسم حل‌اختلاف، رد صلاحيت‌ها، ارتباط دولت و صداوسيما و البته روابط ديپلماتيك ايران با عمان و قطر پاسخ داد. او درمورد مواضع سه كشور اروپايي مبتني بر مكانيسم حل اختلاف صحبت كرد. او تاكيد داشت كه ايران همچنان علاقه‌مند به حفظ برجام و عمل به تعهدات است مشروط بر اينكه باقي اعضا نيز به تعهدات‌شان پايبند باشند. او همچنين با استناد به اظهارات و نامه رييس‌جمهوري گفت كه اگر پرونده ايران به شوراي امنيت برود جمهوري اسلامي نيز تصميمات سخت‌تري خواهد گرفت از جمله اينكه از برجام خارج شود. واعظي همچنين در واكنش به اظهارات اخير محمود صادقي مبني بر خروج از ان‌پي‌تي اين اظهارات را تصميم انتحاري توضيف كرد و گفت تصميم در مورد برجام و خروج از ان‌پي‌تي در اختيار دولت است.

 

رابطه‌مان با علي‌‌عسگري خوب است

اين روزها حواشي رابطه دولت و صداوسيما بيش از هر زمان ديگري است. به‌ خصوص پس از جلوگيري از پخش زنده برنامه‌هاي «جهان‌آرا» و «ثريا» كه به تريبوني يك‌سويه عليه دولت تبديل شده‌ بود. همزمان با انتشار خبر جلوگيري از پخش زنده اين برنامه‌ها البته دولتي‌ها به‌ويژه حسام‌الدين آشنا متهم شدند كه در اين تصميم‌گيري نقش داشته‌اند. با اين حال واعظي گفته است كه دولت مشكلي با رييس صداوسيما ندارد. او درحاشيه نشست هيات دولت در جمع خبرنگاران همچنين تاكيد كرد كه «روابط‌مان با آقاي علي‌عسگري در دولت بسيار خوب است. ما كاركنان و مجموعه عظيم صداوسيما در سراسر كشور را از خود مي‌دانيم و هيچ مشكلي نيز با آنها نداريم، اما متاسفانه تعدادي افراد سياسي كه اندك هم هستند طي 10 الي 15 سال گذشته برخي سمت‌هاي كليدي صداوسيما را گرفته‌اند، تلاش و فكر مي‌كنند كه اگر كسي سمتي دارد، بايد بر اساس تفكر و حزب متبوع آن فرد با او برخورد كند.»

رييس دفتر رييس‌جمهوري همچنين با اشاره به اينكه صداوسيما، رسانه‌اي ملي است و بايد متعلق به كل نظام و كشور باشد، تاكيد كرد: بايد همان‌طور كه براي ساير قوا و نهادها بسته رسانه‌اي پخش مي‌شود با قوه مجريه نيز همين‌گونه رفتار شود. در روزهاي اخير برخي چهره‌هاي فعال در فضاي مجازي و رسانه‌اي مخالف دولت مدعي شدند كه دولت، صداوسيما را براي پخش بسته‌هاي رسانه‌اي اين نهاد تحت فشار گذاشته است. واعظي ديروز به ادعاي وحيد يامين‌پور، مجري نزديك به جبهه پايداري تلويزيون كه مدعي شده‌ بود دولت در مكاتبه‌اي خواستار مسدود شدن صفحه شخصي‌ او شده نيز پاسخ داد و گفت: «اين آقا فكر مي‌كند كارهايي را كه خودشان و دوستان‌شان در زمان دولت قبل انجام مي‌دادند، دولت فعلي انجام مي‌دهد كه اين موضوع كذب محض است و نه در دوران من و نه در دوران فعلي وزارت ارتباطات اين اتفاق نيفتاده است.»

 

حمايت از برجام؛ علت ردصلاحيت برخي كانديداها

مدتي پيش از بررسي صلاحيت‌ها حسن روحاني در جلسه هيات دولت از مجلس اول به عنوان بهترين مجلس ياد كرده‌ بود؛ مجلسي كه اولين و آخرين مجلسي بود كه همه طيف‌ها اجازه حضور در آن را داشتند. با اين حال نه اظهارات روحاني، نه رايزني‌هاي وزير كشور و نه هشدارهاي ناظران افاقه نكرد. رييس دفتر رييس‌جمهوري روز گذشته در مورد علل رد صلاحيت‌ها و گزارشي كه به دولت در اين مورد ارايه شده، اشاره كرد و گفت: «گزارش‌هاي ما از افرادي كه جزو نمايندگان فعلي مجلس محسوب مي‌شوند همچنين آنها كه نماينده فعلي نيستند، دريافت كرده‌ايم اين‌گونه است كه برخي از آنها رفته‌اند، صحبت كردند و به آنها اعلام شده كه شما از برجام حمايت كرده‌ايد يا اينكه از دولت طرفداري كرده‌ايد؛ چيزهايي از داوطلبان كانديداتوري سوال مي‌كنند يا اينكه چيزهايي در پرونده آنها قرار مي‌دهند در حالي كه اين موضوعات مربوط به تفكر و انديشه‌اي است كه مردم به آن راي دادند و در دولت وجود دارد؛ برجام چيزي نيست كه فردي كه از آن حمايت كرده اين حمايتش الان تبديل به نقطه ضعف او و رد صلاحيتش شود.» او همچنين ادامه داد: «سخنگوي شوراي نگهبان هر كسي هر چه بگويد جواب او را مي‌دهد؛ نمي‌شود كه همه ناحق باشند و فقط سخنگوي شوراي نگهبان حق باشد. تا امروز هر كسي در هر جا كه صحبت كرده از جمله آقاي لاريجاني، سخنگوي شوراي نگهبان درباره اظهارات مطرح شده جواب داده است. موضع دولت اين است آنچه را تخلف و مسائل مالي، اقتصادي و اخلاقي است. قبول داريم اما نبايد بر اساس تفكر افراد صلاحيت آنها را رد كنند. ما مي‌گوييم اگر شما مي‌خواهيد مهندسي كنيد تا در انتخابات مشاركت پايين باشد و گروه خاصي نتيجه انتخابات باشد، اين موضوع نتيجه انتخابات همه ملت ايران نيست. صحبت دولت و آقاي رييس‌جمهوري روشن است و اعلام مي‌كنيم، همان‌طور كه مقام معظم رهبري فرموده‌اند بايد انتخابات حداكثري و پرشور داشته باشيم.»

 

حضور امير قطر و وزير خارجه عمان براي گسترش روابط

رييس دفتر رييس‌جمهوري همچنين به پرسشي در مورد حضور بن‌علوي، وزير امور خارجه عمان و احتمال ميانجيگري ميان ايران و امريكا پاسخ داد و اينكه بن‌علوي حامل پيامي در اين مورد بوده را تكذيب كرد و گفت در اين نشست به روابط دو جانبه پرداخته شده است، همان‌طور كه رفت‌و‌آمد امير قطر به ايران در چند هفته اخير را اين‌گونه توصيف كرد. ابهام ديگري كه با محمود واعظي در ميان گذاشته شد در مورد سردار سليماني بود. نخست‌وزير عراق گفته ‌بود كه سردار قاسم سليماني در سفري كه به بغداد داشت و به شهادت رسيد، ماموريت دريافت پيام عربستان درباره طرح ايران را برعهده داشت. واعظي در اين مورد توضيح داد: «موضع ايران با عربستان هيچ‌گاه به اين صورت نبوده كه هيچ ارتباطي با يكديگر نداشته باشيم و آنها پيامي ندهند و پيامي از ما دريافت نكنند؛ موضوع ايران و عربستان را نبايد به موضوع رابطه ايران با امريكا تشبيه كنيم.»

 

پاسخگويي مقامات لشكري و كشوري

لعيا جنيدي، معاون حقوقي رييس‌جمهوري نيز در حاشيه جلسه ديروز هيات دولت بر پاسخگويي مقامات لشكري و كشوري در مورد انهدام هواپيماي اوكرايني تاكيد كرد و توضيح داد كه هيات دولت كميته‌اي در اين رابطه به مسووليت وزير راه و شهرسازي تشكيل داده كه سازمان هواپيمايي كشوري، وزارت خارجه، وزارت دفاع، وزارت دادگستري، معاونت حقوقي رياست‌جمهوري، سخنگوي دولت و ستاد كل نيروهاي مسلح عضو اين كميته هستند. او همچنين تاكيد كرد كه دولت بايد در اين زمينه فعال باشد و در درجه اول به مردم و در مرحله بعد به كشورهايي كه اتباع آنها در اين هواپيما حضور داشتند، پاسخگو باشد.

 

پرتاب «ظفر» پيش از دهه فجر

محمدجواد آذري‌جهرمي، وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات نيز ديروز خبر از پرتاب ماهواره ظفر در دهه فجر داد و گفت كه مراحل نهايي آماده‌سازي اين ماهواره توسط وزارت دفاع در حال انجام است و فرآيند ارسال اين ماهواره هم شفاف به مردم اطلاع‌رساني خواهد شد. او همچنين تاكيد كرد كه اگرچه احتمال پرتاب موفقيت‌آميز بالاست با اين حال 2 نسخه از اين ماهواره وجود دارد كه اگر پرتاب اولي موفق نبود از نسخه دوم بلافاصله استفاده شود. وزير ارتباطات همچنين در پاسخ به سوالي در مورد رفع فيلتر تلگرام نيز ابراز بي‌اطلاعي كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون