• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4570 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۳ بهمن

خبر

كابينه جديد به نخست ‌وزيري دياب تشكيل شد

6 وزير زن در دولت جديد لبنان

گروه جهان| لبنان سرانجام رنگ تشكيل دولت را به خود ديد. بيست و يكمين روز از سال نو ميلادي(2020) در تقويم لبناني‌ها به روز تشكيل دولت پس از چند ماه اعتراض عمومي و استعفاي نخست‌وزير وقت يعني سعد حريري تبديل شده ‌است. شامگاه سه‌شنبه رسانه‌هاي لبناني اعلام كردند كه سرانجام اختلاف‌ها در ساختار سياسي به پايان رسيده و يك دولت اكثريت با حضور 20 وزير تشكيل شده ‌است. دولت جديد لبنان با 20 وزير شامل 6 وزير از جريان وابسته به جبران باسيل، دو وزير از حزب‌الله، دو وزير از جنبش امل، 2 وزير وابسته به سليمان فرنجيه، دو وزير وابسته به طلال ارسلان و 4 وزير وابسته به نخست‌وزير لبنان و يك وزير وابسته به حزب گفتمان مشورتي و حزب طاشناق تشكيل شده است. براساس گزارش خبرگزاري تسنيم، دولت جديد لبنان يك ماه و چند روز پس از مامور شدن «حسان دياب» براي اين موضوع تشكيل شد. «حسان دياب» وعده داده بود كه ظرف نهايتا 6 هفته دولت جديد را تشكيل خواهد داد و در زماني كمتر از مهلت انجام شده اين كار را عملي كرد. بر اساس گزارش روزنامه «الاخبار» براي اولين بار در تاريخ دولت‌هاي لبنان شامل 6 زن است: زينه عكر، معاون نخست‌وزير و وزير دفاع(وابسته به رييس‌جمهور)، منال عبدالصمد، وزير اطلاع‌رساني (وزير مستقل كه طلال ارسلان با او موافقت كرد)، لميا يمين، وزير كار(از سهميه المرده)، فارتي اوهانيان، وزير جوانان و ورزش(طاشناق)، غاده شريم، وزير امور لبناني‌هاي خارج‌نشين(وابسته به عون)، ماري كلود نجم، وزير دادگستري(وابسته به عون).

حسان دياب پس از تشكيل كابينه اعلام كرد كه دولت جديد، دولت متخصصين بوده و هيچ يك از اعضاي آن تحت هجمه سياسي نيستند. به گفته دياب، اولويت اين دولت همان طور كه قرار بوده، برآورده كردن مطالبات مردم و مبارزه با فساد و بازگرداندن اموال غارت شده لبنان و نيز استقلال دادگستري است. نخست‌وزير لبنان همچنين تاكيد كرد كه اين دولت براي تدوين قوانين جديد انتخابات تلاش خواهد كرد كه منجر به تقويت انسجام ملي مي‌شود.

در حالي كه هنوز واكنش معترضان لبناني به ساختار دولت جديد و چهره‌هاي حاضر در آن مشخص نيست، روزنامه «الجمهوريه» در گزارشي درباره دولت جديد لبنان به ارايه چند نكته پرداخت كه خبرگزاري فارس بخش‌هايي از آن را ترجمه كرده است:«اول: التيار الوطني الحر به رياست جبران باسيل بيشتر كرسي‌هاي وزارتي را به خود اختصاص داد و به ‌رغم همه حرف‌هاي گفته شده مبني بر اينكه يك سوم تعيين كننده سهم اين حزب‌ نخواهد بود به استثناي وزير دميانوس قطار و دو وزير حزب المرده، مابقي وزراي مسيحي را(از جمله يك وزير ارمني به علاوه وزير اللقاء التشاوري «طلال حواط» و دو وزير دروزي «رمزي مشرفيه و منال عبدالصمد») سهم خود كرد. دوم: به رغم همه حرف‌هاي گفته شده مبني بر اينكه اين دولت تكنوكرات(فن‌سالار) خواهد بود اما دولتي از افراد متخصص تشكيل شد. سوم: ساختار جديد كرسي‌هاي وزارتي منعكس كننده نتايج انتخابات پارلماني ۲۰۱۸ بود. چهارم: اين دولت براي اولين بار در تاريخ دولت لبنان از زمان استقلال بيش از 6 وزير زن دارد و يكي از آنها به منصب معاون نخست‌وزير و وزير دفاع منصوب شده است. پنجم: با آنكه همه وزراي اين دولت از افراد متخصص هستند به برخي وزرا ‏كرسي‌هايي داده شده كه ماهيت تخصص آنها را منعكس مي‌كند. ‏منابع وابسته به حزب «القوات اللبنانيه» به رياست «سمير جعجع» در گفت‌وگو با الجمهوريه مدعي شدند اين دولت خلاف خواست مردم تشكيل شده و القوات معتقد است، سرنوشت تشكيل هر دولتي به همان شيوه سابق، شكست خواهد بود.»

سنا مقررات استيضاح ترامپ را تصويب كرد

مجلس سناي امريكا قوانين و مقررات استيضاح «دونالد ترامپ»، رييس‌جمهور اين كشور را تصويب كرد. بر اساس ترجمه خبرگزاري فارس از گزارش «رويترز»، سناتورهاي امريكايي با ۵۳ راي موافق و ۴۷ راي مخالف، برنامه دادرسي استيضاح ترامپ را تصويب كرده و با اين كار به قانونگذاران مجلس نمايندگان اجازه دادند به بيان ادله خود براي استيضاح بپردازند. به موجب اين مصوبه، تلاش دموكرات‌ها براي ارايه اسناد بيشتر و دعوت از شاهدان جهت بيان اظهارات در خصوص بندهاي استيضاح ترامپ، تا زمان نيمه جلسات دادرسي به تعويق مي‌افتد. مجلس سناي امريكا بعد از تصويب مقررات جديد استيضاح، ادامه جلسه خود را به ساعت ۱۳ به وقت محلي موكول كرد. به نوشته خبرگزاري «اسپوتنيك»، جمهوري‌خواهان سنا با عقب‌نشيني از موضع خود براي جمع كردن جلسه ۲۴ ساعته مباحثه در فقط دو روز، آن را در هفتاد و دو ساعت پخش كردند، اما اين مصوبه بدان معناست كه دادرسي استيضاح ترامپ بيشتر طبق شرايط آنها پيش خواهد رفت نه دموكرات‌ها. بر اين اساس، نمايندگان جمهوري‌خواه سناي امريكا در نخستين جلسه دادرسي استيضاح ترامپ، از تصويب چندين متمم قانوني كه توسط دموكرات‌ها با هدف ملزم كردن دولت به ارايه مدارك بيشتر در مورد گفت‌وگوي ترامپ با «ولوديمير زلنسكي» رييس‌جمهور اوكراين ارايه شده بود، جلوگيري كردند. «چاك شومر» رهبر اقليت نمايندگان دموكرات در مجلس سنا بامداد چهارشنبه سه طرح را به راي گذاشت. اين طرح‌ها خواستار ارايه اسنادي در ارتباط با گفت‌وگوي تلفني ترامپ بودند كه كاخ سفيد، وزارت خارجه امريكا و اداره مديريت و بودجه اين كشور در جريان تحقيقات استيضاح از ارايه آنها به مجلس نمايندگان خودداري كرده بود. مجلس نمايندگان امريكا كه اكثريتي دموكرات دارد، ماه گذشته ميلادي به استيضاح ترامپ راي مثبت داد و قرار است پرونده وي را براي برگزاري محاكمه استيضاح، به سنا ارسال كند. ترامپ متهم است كه براي بدنام كردن «جو بايدن» نامزد پيشتاز دموكرات‌ها در انتخابات رياست‌جمهوري امريكا، به كي‌يف فشار آورده است تا در مورد فرزند بايدن كه عضو هيات مديره يك هلدينگ اوكرايني است، تحقيقات قضايي به راه اندازد. با اين وجود، اكثريت جمهوري‌خواه سنا، موجب شده تا احتمال موفقيت دموكرات‌ها در بركنار كردن ترامپ، تقريبا نزديك به صفر باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون