• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4571 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۵ بهمن

ترك آسمان ايران براي ايرلاين‌ها به صرفه نيست

بازگشت اروپايي‌ها به آسمان ايران؟

با گذشت بيش از دو هفته از حادثه تلخ سقوط هواپيماي اوكرايني در آسمان ايران كه منجر به توقف برخي پروازهاي عبوري از آسمان كشور شد، كشورهاي اروپايي در حال تجديدنظر در تصميم خود هستند و احتمالا به زودي به آسمان ايران بازخواهند گشت.

پس از اصابت موشك پدافند هوايي ايران به هواپيماي بويينگ 737 شركت هواپيمايي اوكراين در آسمان ايران، تعدادي از ايرلاين‌هاي بين‌المللي اعلام كردند تا زمان بازگشت امنيت به آسمان ايران، پروازهاي‌شان را متوقف خواهند كرد. هرچند در نخستين روزهاي پس از اين حادثه نيز بسياري از شركت‌هاي منطقه‌اي پروازهاي خود به ايران را قطع نكردند، اما شركت‌هاي اروپايي تصميم گرفتند تا بازگشت آرامش نسبي پروازهاي خود را متوقف كنند. چند روز پس از اين حادثه، آژانس ايمني هوانوردي اروپا به تمام خطوط هوايي اروپايي اعلام كرد كه از پرواز در آسمان ايران پرهيز كنند. اين آژانس كه به عنوان يك سازمان تخصصي تحت نظر اتحاديه اروپا فعاليت مي‌كند به خطوط هوايي اروپا گفت: بر اساس اطلاعاتي كه در اختيار داريم و با توجه به شرايط موجود به شركت‌هاي هواپيمايي توصيه مي‌كنيم به منظور پيشگيري از هرگونه خطر از پرواز در آسمان ايران در هر ارتفاعي خودداري كنند.

با نهايي شدن اين تصميمات، در روزهاي پس از اين حادثه تعداد پروازهاي عبوري از آسمان ايران كاهش پيدا كرد، موضوعي كه نه به نفع ايران بود و نه براي بسياري از ايرلاين‌هاي بين‌المللي صرفه اقتصادي داشت.

مقصود اسعدي‌ساماني، دبير انجمن شركت‌هاي هواپيمايي در اين باره گفت: چند روزي است كه برخي شركت‌هاي هواپيمايي خارجي ترجيح مي‌دهند از آسمان عراق به دليل شرايط سياسي عبور كنند كه اين اقدام براي آنها مقرون به صرفه نيست، چراكه عبور از آسمان ايران نه تنها باعث كاهش فاصله پروازي مي‌شود، بلكه هزينه‌ها را هم كاهش مي‌دهد. اين شركت‌هاي هواپيمايي خارجي به دليل مسائل احساسي ترجيح دادند كه مدتي از آسمان ايران عبور نكنند، اين در حالي است كه به مرور زمان و با كاهش حساسيت‌ها از آسمان ايران عبور خواهند كرد، البته هم اكنون تنها تعدادي از شركت‌هاي هواپيمايي از آسمان ايران عبور نمي‌كنند و بسياري از شركت‌ها همچنان عبور از آسمان ايران را به عبور از آسمان عراق ترجيح مي‌دهند.

وي درباره شايعات به وجود آمده درباره كاهش قابل توجه تعداد پروازهاي بين‌المللي به ايران نيز توضيح داد: در روز‌هاي گذشته شايعاتي مبني بر كاهش گردشگران خارجي و تعداد پرواز‌هاي آنها به ايران منتشر شد كه اين موضوع تنها به دليل فصل سرما بوده و اين امر هم در چنين شرايطي طبيعي است. پرواز‌هاي خارجي به ايران در مقايسه با سال‌هاي گذشته كاهش چنداني نداشته است. هم اكنون تنها شركت هواپيمايي لوفت‌آنزا پرواز‌هاي خود را به ايران متوقف كرده است و ساير ايرلاين‌هاي خارجي همچنان پرواز‌هاي خود را با توجه به تعداد مسافراني كه در اين مسير وجود دارد، انجام مي‌دهند. شركت هواپيمايي لوفت‌آنزا هم با توجه به مسافراني كه دارد به مرور پرواز‌هاي خود را آغاز مي‌كند و اين توقف پرواز‌ها موقتي است. با توجه به رايزني‌هايي كه روابط خارجي ايران انجام مي‌دهند، اين مسائل به زودي برطرف مي‌شود.

محمد اسلامي، وزير راه و شهرسازي نيز در واكنش به شايعاتي كه به دنبال ناامن جلوه دادن آسمان ايران است، گفت: آسمان كشور ما جزو امن‌ترين مناطق پروازي جهان است. امنيت كامل آسمان ايران براي پروازهاي بين المللي همواره در دنيا زبانزد است و اين ضريب بالاي امنيت خدشه‌دار نمي‌شود.

به دنبال كاهش تنش‌ها در منطقه و اثبات دوباره امنيت آسمان ايران، شركت‌هاي بين‌المللي در حال تغيير در تصميمات روزهاي گذشته خود و بازگشت احتمالي به آسمان ايران هستند و در جديدترين تغيير شركت «كي‌ال‌ام» هلند بار ديگر بر ايمن بودن پرواز از آسمان ايران تاكيد كرده است. تسنيم نوشت: اين شركت هواپيمايي از يك سيستم مديريت امنيت براي تجزيه و تحليل خطرات استفاده و مسير‌هاي امن پرواز را تعيين مي‌كند. طبق بررسي‌هاي اين سيستم، پرواز بر فراز ايران و عراق امن تشخيص داده شده است. اين تصميم همچنين بر اساس اطلاعات گروهي از متخصصان هلندي گرفته شده كه تمام خطوط هوايي هلند، سرويس‌هاي اطلاعاتي، واحد ضد تروريسم NCTV، وزارت دفاع، وزارت كشور، وزارت امور خارجه و وزارت مديريت زيرساخت‌ها و آب را يكپارچه مي‌كند. دولت‌هاي انگليس و آلمان هم اعلام كرده‌اند: خطوط هوايي يك‌بار ديگر مي‌توانند با امنيت بر فراز ايران و عراق پرواز كنند.

به اين ترتيب با كاهش تنش‌ها و تصريح دوباره شركت‌هاي بررسي‌كننده امنيت پروازي، بار ديگر امنيت آسمان ايران تاييد شده و احتمالا در روزهاي آينده تعداد پروازهاي عبوري به آمارهاي پيش از اين حادثه نزديك خواهند شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون