• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4571 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۵ بهمن

نشست انتخاباتي جامعه روحانيت مبارز با احزاب اصولگرا برگزار شد

تلاش دست‌راستي براي بهارستاني اصولگرا

برخلاف اصلاح‌طلبان كه تقريبا اكثريت كانديداهاي‌شان رد صلاحيت شده‌اند، نگاه ويژه شوراي نگهبان به كانديداهاي اصولگرا باعث شده تا آنها آنقدر دست‌شان براي بستن ليست باز باشد كه دوباره معضل «وحدت» يا همان «ليست مشترك» آتش اختلاف را درون اردوگاه اصولگرايي شعله‌ور كند؛ تا آنجا كه هر از گاه زمزمه ليست جداگانه جبهه پايداري از شوراي ائتلاف به گوش مي‌رسد. در اين شرايط كه تاريخ براي جناح راست در حال تكرار شدن است، كانديداها و احزاب اصولگرا به دنبال راهي هستند تا در روزهاي باقيمانده به انتخابات مجلس مانع از ايجاد اين انشقاق شوند؛ هرچند تا حدودي خيال‌شان از بي‌رقيب بودن در ميدان رقابت انتخاباتي راحت شده است و بعيد نيست كه در اين نبرد نابرابر كرسي‌هاي قابل‌ توجهي را در «خانه ملت» به خود اختصاص دهند اما اين زخم كهنه اختلافات مي‌تواند مشكلات بيشتري را در آينده‌اي نه‌چندان دور براي‌شان دست و پا كند.

ميانجيگري ريش‌سفيدان

حالا ديگر وقت آن رسيده تا ليست‌هاي اصولگرايان چيده و به وقت تبليغات انتخاباتي راهي خيابان شود، اما اين ليست در صورتي مي‌تواند پيروزي تمام‌عيار براي اين جناح به ارمغان بياورد كه ليست شوراي ائتلاف تنها ليست اين جناح باشد؛ رويه‌اي كه حداقل تا امروز حكايت‌هاي ديگري درباره‌اش به گوش رسيده و حتي برخي فعالان سياسي اصولگرا از چند ليستي بودن خبر داده‌اند؛ در چنين شرايطي ريش‌سفيدان «جامعه روحانيت مبارز» پا به ميدان گذاشته‌اند تا بتوانند در نقش «علاج پيش از واقعه» ظاهر شوند و از اين‌رو روز پنجشنبه يازدهمين نشست خود را با عنوان «هم‌انديشي جامعه روحانيت مبارز با احزاب و تشكل‌هاي ارزشي و انقلابي» برگزار كردند. در اين جلسه آيت‌الله موحدي‌كرماني، رييس شوراي مركزي جامعه روحانيت مبارز با تاكيد بر اينكه هر جا وحدت و اجماع همراه با همدلي داشته‌ايم، توفيق و پيروزي نيز قرين حركت و فعاليت ما شده است، گفت: «در اين دوره هم اگر به فرصت واحد ميان نيرو‌هاي ولايي و ارزشي برسيم موفقيت مورد نظر سهل‌الوصول‌تر خواهد بود.» او با اشاره به اينكه مصلحت كشور و مصلحت مردم به اين انتخابات مجلس گره‌ خورده، ادامه داد: «انتظار ما اين است كه با حضور و مشاركت گسترده مردم و همه اقشار و گروه‌ها شاهد انتخاباتي پرشور و تشكيل مجلسي كارآمد و انقلابي باشيم.»

«مصطفي پورمحمدي»، دبيركل جامعه روحانيت مبارز نيز با بيان اينكه در ساختار و روند برگزاري انتخابات شاهد ضعف‌ها، چالش‌ها و آسيب‌هاي زيادي هستيم، گفت: «چنين وضعيتي مناسب با نظامي كه سرنوشت خود و آينده جامعه را به مقوله انتخابات گره زده، نيست. با ساز و كار انتخابات و با مشاركت مردم و نخبگان است كه نهاد‌هاي سياسي گوناگون نظام شكل مي‌گيرد و علي‌الاصول نبايد در چنين مقوله مهمي دچار آشفتگي و نقاط ضعف باشيم.» او ادامه داد: «اين يك موضوع فراگير و جدي است و انتظار اين است كه پس از انتخابات و در فرصتي موسع و با فراغ خاطر، يك كار جدي و جامع در باب انجام اصلاحات اساسي در فرآيندها، مقررات و قوانين انتخابات پيگيري شود.» پورمحمدي با بيان اينكه ما به دنبال اين هستيم تا وحدت و ائتلاف در مجموعه نيرو‌هاي انقلابي حفظ شود، گفت: «همه تشكل‌ها و احزاب تشكيل‌دهنده شوراي ائتلاف نيز در فرآيند طراحي شده ورود كرده و نظرات و ديدگاه‌هاي خود را دنبال كنند تا بتوانيم به نتيجه مورد نظر و مطلوب برسيم.» او ادامه داد: «برخي دغدغه‌هاي جزيي نبايد ما را از اصل برگزاري انتخابات پرشور و مورد نظر مقام معظم رهبري غافل كند. ما بايد واقعا دنبال كار تشكيلاتي منظم و هماهنگ باشيم و اين مساله نيز الزامات و لوازمي دارد. اميدواريم به زودي فهرست ۳۰ نفره نامزد‌هاي شوراي ائتلاف نيرو‌هاي انقلاب در تهران ارايه شود تا در فرصت باقيمانده، عمليات اجرايي و تبليغات انتخابات و رقابت‌ها به نحوي شايسته و دقيق كليد بخورد.»

هر چند حضورش در انتخابات مجلس را يك «خودكشي سياسي» معرفي مي‌كند، اما گويا براي اين خودكشي مدت‌هاست كه برنامه‌ريزي كرده است و اگر بگوييم براي رسيدن به راس هرم قوه مقننه لحظه‌شماري مي‌كند، بيراه نگفته‌ايم. او برخلاف آنكه مي‌گويد: «هيچ توجيهي وجود نداشت كه بنده وارد صحنه انتخابات مجلس شوم و يك خودكشي سياسي بود، ولي آمدم براي سربازي»، ظاهرا فراموش كرده دوره مجلس 4 ساله است و مانند وعده 3 برابر كردن يارانه‌ها در انتخابات رياست‌جمهوري 96 دوباره از غيرممكن‌ها مي‌گويد و وعده مي‌دهد در يك برنامه 5 ساله اقتصاد را به ثبات مي‌رساند. اظهاراتي كه با واكنش «غلامعلي جعفرزاده‌ايمن‌آبادي»، نماينده رشت و رييس فراكسيون مستقلين روبه‌رو شده است. اين نماينده مجلس در توييترش خطاب به قاليباف نوشت: «آقاي قاليباف كه كانديداي مجلس يازدهم است در اولين برنامه عملياتي خودش مدعي شد مي‌تواند در مجلس خرد جمعي يك تنه در ظرف پنج سال اقتصاد كشور را به ثبات برساند، ايشان بداند دوره مجلس چهار ساله است اميدوارم اگر ! و آن هم اگر ! راي آورد بعد از اتمام دوره نگويد نگذاشتند! نشد!»

قاليباف در نشست نيروهاي انقلاب با تاكيد بر اينكه مشكلات اقتصادي قابل‌ حل است، مي‌گويد: «اكنون مشكل ما اين است كه افراد دخل و خرج‌شان با هم نمي‌خواند.» او ادامه مي‌دهد: «نشده من جايي در مسووليتي باشم و قولي به مردم داده باشم كه انجام نشود؛ من مي‌فهمم زندگي‌تان سخت است. مي‌فهمم يكي از مشكلاتي كه در دل داريد و نمي‌توانيد فرياد بزنيد، اين است كه به ما مسوولان بگوييد شما ما را درك نمي‌كنيد در چه شرايطي هستيم. من در خانه‌هاي بسياري در تهران رفته‌ام. در خانه‌اي رفتم كه ۶ پسر معلول داشت و بهزيستي به هر نفر اينها ۵۰ هزار تومان مي‌داد؛ پس مي‌فهمم.» البته قاليباف چندان درباره ابهامات 12 سال سكانداري‌اش در شهرداري تهران و موضوع پرونده‌ها املاك نجومي، تراكم‌‌فروشي‌ها و ... كه مجلس دهم خواست تحقيق و تفحص از آن را كليد بزند، اما با حضور پررنگ لابي‌من‌هاي شهرداري در صحن علني و راهروهاي پارلمان اين موضوع از دستور كار خارج شد، توضيح نمي‌دهد و در صحبت‌هايش صرفا سراغ سال‌هايي مي‌رود كه او هنوز يك نظامي بود. قاليباف با ذكر خاطره‌اي از دوران خدمتش در نيروي انتظامي مي‌گويد: «آن دوران وضعيت كلانتري‌ها بسامان نبود. به اين نتيجه رسيديم كه بايد امنيت مردمي شود و مردم اگر به ما نياز داشتند، اطلاع دهند. اما به من گفتند دلت خوش است. اما ديديد ۱۵ ماه بعد اين تحول در زندگي شما رخ داد با همان امكانات. در فرهنگ جهادي و در فرهنگ انقلاب اسلامي بحث نمي‌شود و نمي‌توانيم نيست.»

سهم‌خواهي نواصولگرايانه

قاليباف كه پس از انتخابات 96 در رداي ليدر جريان نواصولگرايي ظاهر شده بود، در پاسخ به كاربري در شبكه اجتماعي توييتر كه درباره نواصولگرايي پرسيده بود، پاسخ داده است: «پاي وعده‌ام ايستاده‌ام» درست در همين زمان بود كه مهدي چمران از اعضاي شوراي ائتلاف از مدل ليست ائتلافي اصولگرايان رونمايي مي‌كند كه بر اساس آن، حدود ۱۰ نفر از چهره‌ها، ۴ تا ۶ نفر از زنان، ۳ تا ۴ نفر از روحانيون و مابقي از چهره‌هاي جوان و زير ۵۰ سال انتخاب مي‌شوند. اما با نگاهي گذرا به اين مدل مي‌توان به اين نتيجه رسيد كه در اين رايزني‌ها نو‌اصولگرايان توانسته‌اند نسبت به طيف سنتي و جبهه پايداري سهم بيشتري به خود اختصاص دهند و در اين ميان سهم‌خواهي قاليباف به بار نشسته است؛ موضوعي كه مي‌تواند علت دلخوري پايداري و اصرار آنها براي ارائه يك ليست جداگانه باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون