• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4571 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۵ بهمن

بحران فراگير در اردوي آبي‌هاي پايتخت

اي كاش يك نفر استقلال را نجات دهد

حسين طالب‌پور

استقلال امروز در حالي به مصاف الكويت مي‌رود كه با چالش‌هايي مواجه شده كه كمتر تيمي در سطح اول يك قاره با آن مواجه مي‌شود و شايد تنها در مسابقات آماتور شاهد اين دست مشكلات باشيم. تيم فرهاد مجيدي تنها 26 ساعت قبل از اين مسابقه به دوبي رسيده و خستگي چندين سفر و بي‌برنامگي را به دوش مي‌كشد. روايت رنجي كه بر بازيكنان استقلال در يك هفته اخير تحميل شده از آن دست داستان‌هاي باورنكردني فوتبال است كه بعدها در تاريخ باشگاه استقلال از آن به عنوان نقطه‌اي سياه ياد خواهند كرد. ابتداي هفته گذشته بحث شكايت الكويت به كنفدراسيون فوتبال آسيا، بازيكنان و هواداران را نگران كرد. خيلي زود مشخص شد AFC تاريخ مسابقه را عقب انداخته است تا در اين مورد با اعضاي كميته اجرايي به نتيجه برسند. سپس مساله سلب ميزباني استقلال در بازي با الكويت مطرح و بازي از آزادي به ورزشگاهي در كشوري بي‌طرف منتقل شد. از همان دقايق ابتدايي واكنش سرپرست باشگاه انصراف از مسابقات بود. استقلالي‌ها كه تازه از تعطيلات نيم‌فصل برگشته بودند، چند جلسه تمريني ساده داشتند و بعد از بارش برف در تهران مشخص شد كه مسوولان زمين تمرين فراموش كرده‌اند روي چمن كاور بكشند و زمين بلااستفاده شده است. استقلالي‌ها در شرايطي كه نمي‌دانستند قرار است با الكويت بازي كنند يا نه، تصميم گرفتند كه راهي اردوي كيش شوند تا در هواي مطلوب اين جزيره تمرينات خود را ادامه بدهند. اما به يك‌باره خبر آمد استقلال قرار است در امارات ميزبان الكويت باشد و استقلالي‌ها به جاي فراهم كردن مقدمات اردوي كيش، راهي امارات شدند. تمام اينها در حالي است كه اعضاي كادر فني و بازيكنان تصور مي‌كردند بازي با الكويت كنسل شده و قرار است براي ليگ برتر آماده شوند. تعلل مديران استقلال باعث شد ميزباني در قطر به ميزباني در امارات تغيير كند. ميزباني در قطر براي باشگاه‌هاي ايراني رايگان است و هتل، كمپ تمريني و استفاده از ورزشگاه در بهترين شرايط خواهد بود. اما امارات كه رابطه چندان دوستانه‌اي با ايران ندارد چنين شرايطي را فراهم نمي‌كند؛ ضمن اينكه در صورت پيروزي مقابل الكويت استقلال بايد ظرف كمتر از سه روز خودش را به دوحه برساند تا با الريان قطر در خاك اين كشور بازي كند كه به معناي يك سفر اضافه و خستگي مضاعف است.

اما سطور قبلي هم نمي‌تواند آينه‌اي تمام‌نما از بحران استقلال باشد چرا كه روز گذشته و در آستانه سفر استقلال به دوبي، به يك‌باره متن نامه وكيل استراماچوني در خبرگزاري ميزان منتشر شد. در اين نامه گفته شده «به دليل معرفي فرهاد مجيدي به عنوان سرمربي تيم بزرگسالان استقلال»، استراماچوني از ادامه مذاكرات انصراف داده است تا در آستانه بازي حساس استقلال در پلي‌آف ليگ قهرمانان، ضربه‌اي سنگين به اعتبار و محبوبيت فرهاد مجيدي وارد شود.

انتشار متن ايميلي كه وكيل استراماچوني براي باشگاه استقلال ارسال كرده است، قطعا كار يكي از عوامل باشگاه است و مشخص نيست چرا يك عضو باشگاه بايد در چنين شرايط سختي چنين ضربه سنگيني به پيكر نيمه‌جان باشگاه وارد كند. جنگ قدرت در استقلال تاكنون باعث اتفاقات ريز و درشت بسياري شده و هر لحظه آسيب‌هاي بيشتري به باشگاه بزرگ استقلال وارد مي‌كند. وزارت ورزش به عنوان مسوول و مالك اين باشگاه، بايد در مورد اتفاقاتي كه در اين باشگاه رخ مي‌دهد پاسخگو باشد و به صورت بسيار فوري به اين ماجرا رسيدگي كند. هيات‌مديره استقلال نياز به يك تصفيه اساسي دارد و مشخص است كه دو دستگي در مديريت باشگاه، باعث بروز چنين حفره‌هاي اطلاعاتي بزرگي شده است. در استقلال هيچ موضوع محرمانه‌اي وجود ندارد و شرايط به نحوي است كه گويا نماينده‌هاي رسانه‌ها در جلسات سري باشگاه هم حضور دارند. ريز مذاكرات با استراماچوني در شرايطي كه اين مربي درخواست كرده بود نبايد هيچ چيز علني شود منتشر شد و اين مربي موفق ايتاليايي پريد، اما به نظر مي‌رسد بعد از رفتن استرا هم گروه‌هاي دشمن در استقلال هنوز آرام نگرفته‌اند و در حال ضربه زدن به يكديگر هستند.

آرامش، گم‌شده استقلال است و در آستانه ديدار حساس با الكويت به جاي تحليل فني اين مسابقه، موضوعي كه مورد توجه هواداران است حواشي بي‌شمار اين مسابقه است. استقلال تنها چهار ساعت پس از رسيدن به دوبي اولين جلسه تمريني‌اش را برگزار كرد و در چنين شرايطي با خستگي بسيار، بعيد نيست در ديدار امروز شاهد مصدوميت برخي بازيكنان باشيم. پيروزي مقابل الكويت تنها نيمي از راه است. استقلال پس از اين ديدار كه چندان هم ساده نيست، بايد ديداري سخت با الريان قطر در خانه حريف برگزار كند. فشار سنگيني كه اين دو ديدار به استقلال تحميل خواهد كرد، سرنوشت اين تيم در ليگ برتر را هم تحت‌تاثير قرار خواهد داد. در صورت برتري در هر دو ديدار، استقلال بعد از دو بازي سنگين بايد وارد ديدارهاي برگشت ليگ برتر شود كه تقويمي بسيار فشرده دارد. در صورتي كه تيم ايراني مقابل الكويت يا الريان نتيجه لازم را نگيرد، آنهايي كه دنبال حاشيه‌سازي در باشگاه هستند هيزم بيشتري به آتش خشم هواداران خواهند ريخت.

هواداران استقلال خشمگين هستند و خواستار مشخص شدن مسوول درز اطلاعات در تيم‌شان هستند. اينكه برخي رسانه‌ها تقصير را گردن علي خطير، معاون پيشين باشگاه انداخته‌اند خنده‌دار است. چراكه او در حال حاضر مسووليتي در باشگاه ندارد و حتي اگر او اين اطلاعات را به رسانه‌ها داده باشد، قطعا بايد از يك نفر ديگر اين اسناد را گرفته باشد. شايد در چنين شرايطي، وزارت ورزش به عنوان مسوول باشگاه بايد چاره‌اي براي برون‌رفت از اين وضعيت بينديشد. اگر نمي‌توانند عضو مخبر را پيدا كنند، بهتر است تمام اعضاي هيات‌مديره را تغيير بدهند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون