• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4572 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۶ بهمن

دفاعيات وكلاي ترامپ در سناي امريكا آغاز شد

استيضاح پرحاشيه

شهاب شهسواري

 

 

پنجمين روز از جلسات استيضاح رييس‌جمهور جنجالي امريكا در سناي اين كشور، شنبه با نطق وكلاي او در برابر نمايندگان سنا ادامه يافت. نمايندگان حزب دموكرات، جمعه شب در آخرين جلسه صدور كيفرخواست عليه رييس‌جمهور امريكا، شواهد و مباني شكايت خود از دونالد ترامپ را براي 100 سناتور امريكايي تشريح كردند. تيم دادستان‌هاي اين پرونده در واقع نمايندگان ارشد حزب دموكرات در مجلس نمايندگان هستند كه تحقيقات در مورد پرونده فشار رييس‌جمهور امريكا را بر رييس‌جمهور اوكراين براي اعلام تحقيقات در مورد جو بايدن، رقيب انتخاباتي او در دو ماه گذشته در مجلس نمايندگان پيگيري كرده‌ بودند. اين نمايندگان در فرصت 24 ساعته خود براي توضيح در مورد دو اتهام رييس‌جمهور در سوءاستفاده از قدرت و ممانعت در برابر كنگره با پخش و نقل قول از شهودي كه در مجلس نمايندگان صحبت كرده‌اند و از ديشب وكلاي ترامپ دفاعيات او را در اين زمينه كه او هيچ جرمي مرتكب نشده است و اقدامات او قابل استيضاح توسط كنگره نيست را آغاز كردند. بعد از پايان فرصت 24 ساعت در 3 روز براي وكلاي ترامپ، سناي امريكا بايد در مورد نحوه ادامه رسيدگي به اين پرونده، از جمله احضار شهود يا ارايه اسناد و شواهد تازه براي محاكمه رييس‌جمهور راي‌گيري كند. دموكرات‌ها اعتقاد دارند كه جلسه استيضاح يك جلسه دادگاه است و بدون بررسي شواهد و مدارك نمي‌تواند راي بدهد؛ در حالي كه جمهوريخواهان از بي‌گناه بودن رييس‌جمهور سخن مي‌گويند و علاقه‌مند هستند با استفاده از راي اكثريت خود در كنگره سريع‌تر اين پرونده را مختومه كنند. در حال حاضر مجموع آراي دموكرات‌ها با احتساب راي دو سناتور مستقل، 47 راي از 100 راي سنا است. آنها براي موفقيت در احضار شهود و ارايه اسناد تازه دست‌كم به راي 3 سناتور جمهوريخواه نياز دارند و براي راي به بركناري رييس‌جمهور نيازمند دو سوم آراي سنا هستند كه دست كم بايد 20 سناتور حزب رييس‌جمهور را به راي دادن عليه او قانع كنند. آدام شيف، رييس كميته اطلاعات مجلس نمايندگان امريكا با استناد به يك خبر كه در شبكه سي‌بي‌اس منتشر شده‌ بود، ادعا كرد رييس‌جمهور امريكا در جلسه‌اي خصوصي سناتورهايي را كه به استيضاح او راي دهند به «زدن سر روي سرنيزه در ايالت‌هاي‌شان» تهديد كرده است. اين اظهارات شيف با واكنش بسيار منفي نمايندگان جمهوريخواه، به ويژه نمايندگاني مواجه شد كه راي آنها در مورد استيضاح هنوز مبهم است.

 

سخنراني‌هاي تاثيرگذار

نمايندگان دموكرات در طول سه سناتورهاي امريكايي ديشب و فردا شب، پاي سخنان وكلاي مدافع رييس‌جمهور امريكا و نمايندگان حقوقي كاخ سفيد مي‌نشينند تا دفاعيات تيم حقوقي رييس‌جمهور را در مورد اتهامات وارده به او در مورد سوءاستفاده از قدرت و ممانعت از عملكرد كنگره را بشنوند و سپس در مورد ادامه روند رسيدگي به اين اتهامات يا راي‌گيري نهايي براي محكوم كردن يا تبرئه كردن او، تصميم‌گيري كنند. سخنراني‌هاي نمايندگان حزب دموكرات، در شب سوم رسيدگي به اتهام‌هاي رييس‌جمهور امريكا براي تحت فشار قرار دادن يك رهبر خارجي با هدف كسب منفعت شخصي در انتخابات پيش رو، با اظهارات آدام شيف، رييس كميته اطلاعات مجلس نمايندگان و جري ندلر، رييس كميته قضايي مجلس نمايندگان تمام شد. آدام شيف در سخنراني احساسي خود بر «اهميت حقيقت» تاكيد و جري ندلر، رييس‌جمهور امريكا را به «ديكتاتوري» متهم كرد. بسياري از منتقدان ترامپ، سخنراني‌ها و عملكرد آدام شيف را در سه جلسه ارايه كيفرخواست عليه ترامپ بسيار تاثيرگذار و احساسي توصيف كرده‌اند و معتقدند كه دموكرات‌ها به خوبي از پس تبيين اتهامات رييس‌جمهور در اين پرونده برآمده‌اند، هر چند هنوز تعداد كمي اعتقاد دارند كه عملكرد دموكرات‌ها مي‌تواند جمهوريخواهان را به راي براي بركناري دونالد ترامپ از قدرت قانع كند.

 

حواشي برجسته‌تر از متن

جلسات استيضاح ترامپ كه به صورت زنده و مستقيم از شبكه‌هاي مختلف تلويزيوني امريكا پخش مي‌شود، با حاشيه‌هاي متعددي همراه بوده است. بر اساس قواعدي كه اكثريت جمهوريخواه سنا براي رسيدگي به اين استيضاح وضع كرده‌اند، هر جلسه رسيدگي ممكن است بيش از 12 ساعت طول بكشد، در طول اين مدت، جز در نيم ساعت تنفس، هيچ يك از سناتورها حق ندارند از محل جلسه به هر دليلي خارج شوند، آنها از همراه داشتن وسايل الكترونيكي از جمله رايانه و تلفن همراه محروم هستند و فقط مي‌توانند در طول جلسات آب و شير بنوشند. بر اساس اين مقررات تصويب شده در روز اول رسيدگي، هيچ يك از خبرنگاران نيز اجازه استفاده از دوربين ندارند و جلسه فقط توسط دوربين‌هاي نصب شده توسط سنا ضبط و پخش مستقيم مي‌شود. به همين دليل نيز تعدادي از رسانه‌ها از طراحان و تصويرساز‌هاي خود را به جلسه سنا فرستاده‌اند تا از مشاهدات خود براي روزنامه‌ها نقاشي بكشند، در اين ميان تصاويري از چرت زدن يك سناتور جمهوريخواه، بازي سناتور ديگر جمهوريخواه با فيجيت ‌اسپينر و حل كردن جدول باز هم توسط يك سناتور جمهوريخواه ديگر در هنگام سخنراني‌هاي نمايندگان دموكرات در مورد اتهامات رييس‌جمهور در شبكه‌هاي اجتماعي دست به دست مي‌شود. يكي از شاكيان برگزاري جلسات طولاني مدت سنا، دونالد ترامپ است. او كه ديشب به وقت تهران جلسه استماع دفاعيات تيم وكلاي مدافعش آغاز شد از اينكه مسوولان برگزاري استيضاح ساعت 10 صبح روز تعطيل را به وكلاي او اختصاص داده‌اند، ساعتي كه به گفته او به «شهر ارواح تلويزيون» شهرت دارد، به‌شدت انتقاد كرده است. انتقاد ترامپ در شرايطي مطرح مي‌شود كه برنامه‌ريزي براي شكل برگزاري جلسه استيضاح توسط ميچ مك‌كانل، رهبر اكثريت جمهوريخواه سنا انجام شده است.

 

عجله براي بستن پرونده

تيم وكلاي كاخ سفيد به رياست پت سيپولوني و تيم وكلاي شخصي ترامپ، به رياست جي سكولو، روز شنبه كوتاه‌تر از وقت معمول صحبت كردند تا بخش بيشتري از سخنراني‌هاي خود را به جلسه روز دوشنبه اختصاص بدهند. امروز جلسات رسيدگي به استيضاح، تعطيل است و سناتورها مي‌توانند براي رسيدگي به برنامه‌هاي ديگرشان اقدام كنند. در حال حاضر چندين سناتور حزب دموكرات، از جمله اليزابت وارن، برني سندرز، ايمي كلوباشار و مايكل بنت قرار است ماه جاري ميلادي در ايالت آيووا با رقباي ديگرشان براي نامزدي رياست‌جمهوري حزب دموكرات رقابت كنند. در برابر نه تنها تعدادي از سناتورهاي جمهوريخواه هم بايد خود را براي رقابت‌هاي انتخابات سنا در آبان ماه سال آينده آماده كنند، اكثريت سنا به رهبري جمهوريخواهان قصد دارند جلسات استيضاح را تا پيش از فرارسيدن موعد سخنراني سالانه وضعيت كشور رييس‌جمهور كه قرار است دو هفته ديگر در برابر نمايندگان كنگره انجام شود، اين جلسات را به پايان برسانند. عجله اكثريت جمهوريخواه براي راي‌گيري در مورد كفايت رييس‌جمهور با اعتراض دموكرات‌ها مواجه شده است كه معتقدند بايد وقت بيشتري براي اين جلسه رسيدگي فراهم شود و اجازه حضور شهود پرونده و احضار افرادي كه مستقيما در پرونده فشار به اوكراين براي آغاز تحقيقات عليه رقيب انتخاباتي رييس‌جمهور امريكا نقش داشته‌اند، ايجاد شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون