• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4572 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۶ بهمن

تنيس آزاد استراليا به دور چهارم رسيد

من «كوكو گاف» پانزده سال دارم

بهرام سرگوسرايي

 

 

رقابت‌هاي تنيس اوپن استراليا، اولين گرانداسلم سال به مرحله يك‌هشتم نهايي رسيد. در بخش مردان مسابقات همه مدعيان توانستند خودشان را به جمع 16 نفر پاياني برسانند اما در بخش زنان شاهد چند شگفتي بزرگ بوديم؛ حذف مدافع عنوان قهرماني مقابل تنيسوري 15 ساله و همچنين كنار رفتن پرافتخارترين تنيسور حاضر در رقابت‌ها به دست يك ورزشكار تقريبا ناشناس از كشور چين بخشي از اتفاقات عجيب تنيس زنان بود. مرحله يك‌چهارم نهايي مسابقات از امروز آغاز مي‌شود تا چهره هشت تنيسور باقي‌مانده مشخص شود. ورزشكاراني كه سوداي رسيدن به 2000 امتياز و جايزه 4.1 ميليون دلاري نفر قهرمان را در سر مي‌پرورانند. در ادامه نگاهي مي‌اندازيم به اتفاقات مسابقات تنيس آزاد استراليا تا به اين لحظه.

 

پاي فدرر روي پوست موز

در بخش مردان تنيس آزاد استراليا همه نفرات برتر رنكينگ جهاني توانستند رقباي‌شان را
پشت سر بگذارند، اگرچه كار برخي آنها گره خورد. رافائل نادال، نفر اول مردان جهان در مرحله سوم مقابل هموطنش پابلو بوستا قرار گرفت و موفق شد با نتيجه قاطع 3 بر صفر به پيروزي برسد. نادال در اين بازي در ست‌هاي اول تا سوم به ترتيب با نتايج 6 بر يك، 6 بر 2 و 6 بر 4 به پيروزي دست پيدا كرد. اين تنيسور بايد در مرحله بعد با نيكولاس كيريوس از كشور ميزبان روبه‌رو شود. همچنين نواك جوكوويچ، مدافع عنوان قهرماني و نفر دوم مردان جهان در ديدار سوم خود در آزاد استراليا توانست همانند دو بازي قبلي خود با اقتدار به پيروزي دست يابد. جوكو در مرحله سوم تنيسور ژاپني به نام يوشيهيتو نيشيوكا را 3 بر صفر و با نتايج 6 بر 3، 6 بر 2 و 6 بر 2 از پيش رو برداشت. جوكوويچ در مرحله يك‌هشتم بايد به مصاف ديه‌گو شوارتزمن از آرژانتين برود. بزرگ‌ترين افتخار حرفه‌اي شوارتزمن حضور در مرحله يك‌چهارم مسابقات تنيس آزاد فرانسه و يواس اوپن بوده است.

اما برخلاف نفرات اول و دوم، نفر سوم دنيا در مرحله يك‌شانزدهم حسابي كارش گره خورد و نفر پنجم جهان نيز با شكست از گردونه رقابت‌ها حذف شد. راجر فدرر 38 ساله، نفر سوم دنيا در بازي سوم خود مقابل جان ميلمن از كشور ميزبان قرار گرفت؛ تنيسور 30 ساله‌اي كه بزرگ‌ترين دستاوردش يك‌بار رسيدن به يك‌چهارم نهايي يو‌اس اوپن بوده است. فدرر، ست نخست را با نتيجه 6 بر 4 مقابل حريف گمنامش كه البته از حمايت هواداران هموطنش در ملبورن پارك برخوردار بود، شكست خورد. فدرر در ست دوم به سختي و با نتيجه 7 بر 5 به پيروزي دست يافت اما در ست سوم دوباره 6 بر 4 بازنده شد. استاد سوييسي تنيس در ست چهارم دوباره به بازي برگشت و موفق شد 6 بر 4 پيروز شود تا كار به ست پنجم بكشد. در ست پنجم ابتدا ميلمن موفق به شكستن گيم سرويس فدرر شد، ولي بازيكن سوييسي بلافاصله جبران كرد و در ادامه دو بازيكن تا سوپرتايبريك پاياپاي پيش رفتند. در سوپر‌تايبريك باز هم اين بازيكن استراليايي بود كه ۸ بر ۴ پيش افتاد، اما فدرر با بازگشتي جانانه ۱۰ بر ۸ به پيروزي رسيد و برنده بازي شد. اين ماراتن هيجان‌انگيز ۴ ساعت و ۳ دقيقه به طول انجاميد. فدرر در پايان مسابقه علاوه بر صعود به دور بعدي اوپن استراليا، صدمين بردش در اين مسابقات را نيز جشن گرفت. فدرر در مرحله چهارم بايد با مارتن فوچوويچ پديده اين دوره از مسابقات از كشور مجارستان روبه‌رو شود. فوچوويچ 27 ساله كه هيچ افتخاري در كارنامه‌اش ديده نمي‌شود، در 3 بازي ابتدايي خود شاپووالوف نفر سيزدهم دنيا از كانادا و همچنين دو تنيسور از ايتاليا و ايالات‌متحده را به راحتي شكست داده است. حال بايد ديد فدرر 38 ساله بعد از يك ماراتن چهار ساعته مقابل حريف نسبتا جوان و باروحيه‌اش چگونه بازي خواهد كرد، اما گرچه فدرر توانست از باخت در دور سوم فرار كند، استفانوس تيتسيپاس، تنيسور يوناني و بخت پنجم قهرماني مقابل ميلوش رائونيك كانادايي و نفر سي‌ودوم دنيا با حساب 3 بر صفر شكست خورد و از گردونه مسابقات كنار رفت.

در ديگر ديدارهاي مهم مردان گال مونفيل از فرانسه و دومنيك تيم از اتريش نفرات دهم و پنجم دنيا حريفان‌شان را شكست دادند و بايد در يك‌هشتم با هم روبه‌رو شوند. همچنين مدودف روس، نفر چهارم دنيا نيز بعد از شكست دادن تنيسوري از كشور ميزبان بايد با استن واورينكا نفر پانزدهم دنيا ديدار كند. واورينكا در دور سوم جان ايسنر امريكايي را شكست داد. همچنين آندري روبلف روس، نفر هفدهم دنيا كه موفق شده بود در دور سوم ديه‌گو گوفين بلژيكي و نفر يازدهم دنيا را شكست دهد بايد با الكساندر زورف آلماني و نفر هفتم دنيا روبه‌رو شود. فابيو فونيني نفر دوازدهم دنيا نيز بعد از برد مقابل تنيسور آرژانتيني بايد در دور چهارم با تنيسوري از كشور امريكا بازي كند. در آخرين ديدار دور چهارم نيز ميلوش رائونيك و مارين چيليچ كروات با هم روبه‌رو مي‌شوند.

 

شگفتي‌هاي ناتمام تنيس زنان

مسابقات بخش زنان تنيس آزاد استراليا نيز با برگزاري دور سوم ادامه پيدا كرد و 3 تن از مدعيان كسب عنوان قهرماني در كمال شگفتي كنار رفتند. در اين مرحله كوكو گاف، تنيسور 15ساله امريكايي كه در دور اول ونوس ويليامز را از پيش رو برداشته بود، توانست مدافع عنوان قهرماني و نفر سوم جهان يعني نائومي اوزاكاي ژاپني را نيز از پيش رو بردارد تا بزرگ‌ترين اتفاق مسابقات تا به اينجا را رقم بزند. كوكو در اين ديدار كاملا حريف قدرتمندش را بهت‌زده و با يك نمايش مقتدرانه حريف ژاپني را حذف كرد. كوكو در اين بازي با نتايج 6 بر 3 و 6 بر 4 به پيروزي رسيد و خودش را به جمع 16 تنيسور برتر مسابقات رساند. ديگر اتفاق مهم دور سوم با حذف سرنا ويليامز، نفر هشتم دنيا و پرافتخارترين زن حاضر در مسابقات رقم خورد. سرنا كه از چهار دهه پيش در سطح اول تنيس دنيا حضور داشته، بعد از 2 برد راحت به سد سختي به نام وانژ ژيانگ چيني، نفر بيست‌وهفتم دنيا برخورد كرد. اين تنيسور 28 ساله كه بزرگ‌ترين افتخارش حضور در يك‌چهارم يواس اوپن 2019 بوده است، مقابل سرناي بزرگ در ست اول 6 بر 4 پيروز شد اما ست دوم را با نتيجه 7 بر 6 باخت. بازي
2 تنيسور در راند سوم نيز تبديل به يك رالي تماشايي شد كه در انتها تنيسور چيني موفق شد 7 بر 5 به پيروزي دست پيدا كند و خودش را به جمع 16 نفر پاياني برساند. او بايد در اين مرحله با ديگر شگفتي‌ساز اين مسابقات يعني اونس جابر از تونس ديدار كند. جابر در دور قبل كارولينا ووزنياكي نفر اول سابق زنان دنيا را با نتيجه 2 بر يك شكست داده است. ووزنياكي كه سابقه قهرماني در تنيس آزاد استراليا در سال 2018 را در كارنامه دارد، اعلام كرده بود بعد از مسابقات امسال از دنياي قهرماني خداحافظي مي‌كند، اما شايد هنگامي كه او اين خبر را اعلام مي‌كرد تصورش را هم نمي‌كرد كه به دست يك تنيسور گمنام از مسابقات كنار برود و خداحافظي‌اش اين‌چنين تلخ شود. سومين شگفتي بزرگ مسابقات نيز مربوط به حذف كارولينا پليشكوا نفر دوم رنكينگ جهاني زنان مقابل آناستازيا پاوليوچنكاي روس و نفر سي‌ام جهان مي‌شود. در اين ديدار تنيسور اهل چك در دو ست نفسگير مقابل حريف روسش با 2 نتيجه مشابه 7 بر 6 بازنده شد تا وداعي زودهنگام با مسابقات داشته باشد. پاوليوچنكا در دور چهارم با تنيسور آلماني ديدار مي‌كند.

در ديگر ديدارهاي مهم زنان، اشلي بارتي نفر اول حال حاضر زنان و بخت نخست قهرماني مقابل هزاران طرفدار هموطنش در ملبورن پارك توانست النا ريباكينا از قزاقستان را با نتيجه 2 بر صفر شكست دهد و به دور چهارم راه پيدا كند. بارتي در اين مرحله بايد با آليسون ريسكه نفر هجدهم جهان از امريكا روبه‌رو شود. همچنين سيمونا هالپ، نفر چهارم زنان جهان نيز يولينا آنتونوفنا از قزاقستان را با حساب 2 بر صفر مغلوب كرد و به دور بعد رسيد. هالپ رومانيايي بايد در دور چهارم به مصاف اليس مرتنز از بلژيك برود. اما نفر پنجم زنان جهان يعني الينا اسيتولينا از اوكراين با قبول شكست مقابل گاربين موگوروزا از اسپانيا از دور مسابقات كنار رفت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون