• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4572 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۶ بهمن

مسير درست شهروندي

صالح نيكبخت

اقدام فاروق خليلي نوجوان ساكن استان هرمزگان در گزارش ساخت و سازهاي خلاف و ضد محيط زيست كه موجب نابودي زيستگاه نوع خاصي از لاك‌پشت‌هاي سواحل درياي خليج‌فارس مي‌شد و تجليل مقامات قضايي بندرعباس، قابل ستايش است و محل تامل. اين عمل و عكس‌العمل مقام‌هاي قضايي از آن جهت اهميت دارد كه نوجواني با سن كم و عقل زياد با احساس مسووليت در برابر مردم ميهن خويش در مقابل ساخت و سازهاي غيرقانوني سودجويان كه نابودي محيط زيست را در آن سواحل به همراه داشت، واكنش نشان داده است. او متوجه شده بود شخصا نبايد واكنش نشان داده و كاري انجام دهد كه اصل مساله زير سوال رود، لذا به درستي آن را به مقامات قضايي گزارش كرده و مقامات قضايي استان، رياست كل دادگستري و دادستان بندرعباس كوشش اين نوجوان حق‌گزار را ارج نهاده و از آن تجليل كرده‌اند.

اين مساله از آن جهت اهميت دارد كه مي‌تواند درس خوبي براي مردم دلسوز كشور از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب باشد كه كشور ايران ملك مطلق كسي نيست، براي همه ايرانيان است و همه در برابر آن مسووليت دارند. اگر چنين امري به صورت اخلاقي رواج پيدا كند و رسانه‌هاي همگاني و تريبون‌ها در مقام گسترش اين اخلاق نيك برآيند شايد موارد زيادي نه تنها در مورد مساله محيط زيست، بلكه در مورد فسادهاي مالي و ساير مشكلات ديگر هم حل شود. از طرف ديگر مراجع قضايي در استان با تجليل خويش از فاروق نوجوان برخورد خوبي با اين مساله كرده و انتظار مي‌رود در ساير نقاط كشور اين امر محدود به همين مورد نشود و ساير مراجع اداري، قضايي و ارگان‌هاي عمومي چون شهرداري‌ها و غيره نيز در مقام تاييد اين اقدامات عكس‌العمل نشان داده و بخش اندكي از هزينه‌هايي كه صرف موارد خاصي مي‌شود و نيازي هم به آن نيست در اين راه مصرف شود. مهم‌ترين موضوع در راه تشويق اين‌گونه اقدامات نشان دادن اين موارد از رسانه عمومي و ملي كشور است كه در اين مقام و ماجرا ميلي عمل نكند و در مورد همه يكسان اقدام كند و موجب تشويق دلبستگان به امور كشور باشد، زيرا در گذشته اگر مواردي پيش مي‌آمد و مثلا املاك نجومي يا حقوق نجومي افشا مي‌شد، متاسفانه برخوردي با موضوع شد كه اگر كساني ديگر هم از چنين ماجراهايي مطلع مي‌شدند و اسناد و مدارك كافي را هم در اختيار داشتند آن‌گونه رفتارها به جاي دلبستگي به انجام اين كار باعث دلزدگي از گزارش موضوع مي‌شد و عملا اين گونه مفاسد مكتوم مي‌ماند.

اما حالا بايد از اين نوجوان ميهن‌دوست و برخورد خوبي كه با او شد، درس گرفت و كاري را كه در كشورهاي ديگر انجام مي‌دهند ما هم شروع به اجراي آن كنيم. در هيچ كشوري قوه قضاييه و پليس به تنهايي نمي‌تواند از همه جرايم و مفاسد مالي و اخلاقي مطلع شود. زماني اين قوه و پليس در كارها موفق مي‌شوند كه به پشتيباني مردم متكي باشند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون