• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4573 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۷ بهمن

خبر

سفر براي راي رونمايي از «معامله قرن»

«بنيامين نتانياهو» نخست‌وزير رژيم صهيونيستي روز گذشته در آستانه رونمايي از طرح موسوم به «معامله قرن»، راهي واشنگتن شد. به گزارش خبرگزاري فارس، نتانياهو در فرودگاه تل‌آويو، گفت: «به واشنگتن مي‌روم تا درباره طرح امريكا كه فكر مي‌كنم موجب پيشرفت اسراييل خواهد شد، بشنوم. به دفعات با رييس‌جمهور [دونالد] ترامپ درباره منافع‌ و امنيت‌مان صحبت كرده‌ام. فردا با رييس‌جمهور ترامپ ديدار خواهم داشت و روز سه‌شنبه نيز تاريخ‌‌ساز خواهد بود.» نخست‌وزير رژيم صهيونيستي يك روز قبل از سفر خود به واشنگتن هم گفته بود كه نبايد فرصتي كه طرح دونالد ترامپ براي اين رژيم و فلسطيني‌ها فراهم كرده را از دست بدهد. او سفر به امريكا را ماموريتي مهم‌ و فرصتي تكرار نشدني براي آينده اين رژيم برشمرد. جبهه دموكراتيك براي آزادي فلسطين نيز در واكنش به اظهارات رييس‌جمهور امريكا براي رونمايي قريب‌الوقوع از طرح امريكايي موسوم به «معامله»، خواستار انتفاضه فراگير براي مقابله با اين طرح شد. گفته مي‌شود اين طرح حاكميت رژيم صهيونيستي بر بخش اعظم كرانه باختري را به رسميت شناخته، پايتختي قدس را از فلسطيني‌ها سلب كرده و حق بازگشت آوارگان فلسطيني را نيز به كلي رد مي‌كند.

شاهزاده چارلز: دوست دارم به ايران سفر كنم

شاهزاده چارلز (پسر ارشد ملكه انگليس و جانشين او) ابراز تمايل كرد كه در سفر رسمي به ايران سفر كند. او كه با روزنامه «ساندي‌تايمز» مصاحبه مي‌كرد، گفت: «بله، واضح است كه دوست دارم به ايران بروم.» شاهزاده چارلز افزود: «من مي‌دانم كه ايران براي قرن‌هاي متمادي بخش مهمي از جهان بوده و در دانش بشر، فرهنگ، شعر و هنر نقش زيادي داشته است. منظورم اين است كه مردم واقعا قابل‌توجهي دارد.» جانشين ملكه انگليس در اين مصاحبه از اظهارنظر درباره بحران به وجود آمده در خاندان سلطنتي انگليس به دليل كناره‌گيري شاهزاده هري و همسرش از اين خاندان خودداري كرد. شاهزاده هري و همسرش مگان هفته پيش تصميم گرفتند تا القاب سلطنتي خود را كنار گذاشته و از نقش خود به عنوان اعضاي ارشد خاندان سلطنتي بريتانيا كناره‌گيري كنند.

ششمين ديدار در يك سال

يوسف بن‌علوي، وزير امور خارجه عمان روز گذشته در راه بازگشت از داووس در توقفي كوتاه در تهران با محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران ديدار و گفت‌وگو كرد. در اين ديدار دو وزير درخصوص موضوعات دوجانبه و منطقه‌اي به‌ويژه همكاري‌هاي دو‌ كشور در تنگه هرمز تبادل‌نظر كردند و بر اراده دولت‌هاي متبوع خود در جهت تداوم همكاري‌ها و رايزني‌ها با هدف تضمين ايمني دريانوردي و امنيت انرژي براي همگان تاكيد كردند. آنها از همه طرف‌ها خواستند نقش مثبتي را در اين روند ايفا كنند. به گزارش فارس، وزارت خارجه عمان روز گذشته اعلام كرد كه بن‌علوي امروز در تهران با «محمدجواد ظريف» همتاي ايراني خود ديدار و در اين ديدار امنيت دريانوردي در تنگه هرمز و تحولات منطقه بررسي خواهد شد. در حساب توييتري وزارت خارجه عمان آمده بود: بن علوي امروز پس از اختتاميه نشست اقتصادي داووس در مسير بازگشت به كشور به تهران مي‌رود و در آنجا با ظريف ديدار و درباره روابط دوجانبه، اوضاع منطقه و به‌خصوص امنيت دريانوردي در تنگه هرمز گفت‌وگو خواهد كرد. اين ششمين سفر وزير خارجه عمان به تهران در سال جاري (۱۳۹۸) است.

خيرخواهي امريكايي!

خبرگزاري فارس|در حالي كه روز جمعه عراقي‌ها در يك راهپيمايي ميليوني در بغداد پايتخت اين كشور خروج نيروهاي نظامي امريكا از كشورشان را خواستار شدند، يك مقام ارشد وزارت دفاع امريكا مي‌گويد مردم عراق حضور نظاميان امريكايي در كشورشان را مايه خير مي‌دانند. «جاناتان راث هافمن» دستيار وزير دفاع امريكا در امور عمومي روز جمعه ساعاتي بعد از اين راهپيمايي، در يك نشست خبري در جمع خبرنگاران امريكايي حاضر شده و به تشريح سياست‌هاي واشنگتن در غرب آسيا پرداخته است. براساس متني كه وزارت دفاع امريكا ديروز از اين نشست منتشر كرده، در بخشي از جلسه از هافمن درخصوص راهپيمايي عظيم مردم عراق سوال شده است. يكي از خبرنگاران از هافمن سوال كرده است: «شما گفتيد كه اكثر عراقي‌ها خواهان ادامه حضور نيروهاي ايالات‌متحده در عراق هستند. اما امروز صدها هزار نفر از مردم در بغداد تظاهرات كرده و خروج نيروهاي امريكايي را خواستار شدند. يعني شما فكر مي‌كنيد كه پنتاگون بايد آنها را ناديده بگيرد، صرفا چون هوادار ايران هستند؟» هافمن در پاسخ مي‌گويد: «خب، فكر مي‌كنم اگر به عراق نگاهي بيندازيد، مي‌بينيد كه مرتبا تظاهرات‌هاي مختلفي در عراق برگزار مي‌شود. اگر چند هفته و چند ماه گذشته را نگاهي بيندازيد، مي‌بينيد كه تظاهرات‌هاي بسيار بزرگي عليه ايراني‌ها در عراق برگزار شده است.» او با بيان اين ادعا كه عراقي‌ها عليه «مداخله و اعمال نفوذ ايران» تظاهرات كرده‌اند، گفت: «شما تظاهرات‌هايي عليه فساد را شاهد بوده‌ايد. شما تظاهرات‌هايي را ديده‌ايد كه به دنبال يك دولت پاسخگوتر بوده است، بنابراين [عراق] محيط پيچيده‌اي است.» هافمن ادامه داد: «اما من پاي اظهارنظرمان هستم و معتقدم كه همان‌طور كه از سوي نمايندگان كردها و نمايندگان سني‌ها ديده‌ايم و بارها شاهدش بوده‌ايم، مردم عراق اين را درك مي‌كنند كه ايالات‌متحده در عراق نيروي خير است و اينكه عمليات ضدداعش، ساخت و تقويت نيروهاي امنيتي عراق و پشتيباني از ماموريت‌هاي ناتو، با حضور نيروهاي امريكايي بهتر انجام مي‌گيرد.» اين مقام وزارت دفاع امريكا در بخش ديگري از صحبت‌هايش هم به دفاع از حضور نظامي اين كشور در عراق پرداخت و مدعي شد كه عراق با ادامه حضور نيروهاي ايالات‌متحده «جايي امن‌تر» است، چراكه امريكا در عراق «نيروي خير» است. هافمن ادعا كرد كه اكنون اكثر مردم عراق اعتقاد دارند كه ادامه حضور نظاميان امريكايي در اين كشور به خير و صلاح عراق است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون